Full version: Alla mina ampelliljor
Netha
Hur kan det komma sig att alla ampelliljor sqamtidigt fick någon ohyra och slokade...
de fanns i köket och hallen. Alla hade pyttesmå svarta "prickar" som, när jag tittade med förstoringsglas,
rörde på sig.
Ingen annan krukväxt har smittats... iaf vad jag sett hittills.... inte ens de som stod alldeles intill i köket.

Vad kan det ha varit för kryp?
pejori
HM g.gif
låter knepigt, har aldrig varit med om att dom fått ohyra.
mina dör gärna också, men jag är nog för generös med vatten istället slap.gif
Netha
Har inte heller någonsin varit med om att ampellilja drabbas av några sjukdomar el ohyra.
Detta var en överraskning av värsta sort.
Åsa, mälardalen zon 2
Bladlöss kan de få, och de jag fick sist var nog svarta bladlöss om jag inte minns fel. Bladlöss kommer i många färger
Netha
Ja, bladlöss kan det ha varit, letade på nätet...de skulle vara 2 -3 mm
de här var inte ens 1 mm... kanske var det nykläckta.

Jag slängde iaf alla 7 växter med kruka och fat.
anna_rispan
Jo bladlöss kan ampellilja få. Jag har ett svagt minne av att min systers samling fick löss hela bunten. Då köpte vi provadopinnar och stoppade ner. Fungerade bra. Å andra sidan är det väl inget svårt att få nya sticklingar?
Netha
Idag fick jag kassera 2 st Peperomia och några till krukväxter, som stått i kök och vardagsrum. sad.gif
Alla har samma symptom... bladen dör och de som finns kvar har svarta små "prickar" som rör på sig. sad.gif angry.gif

Snart är jag helt utan ... tror att jag satsar på sidenväxter fram till våren och köper nya sen.
CillaM
CITAT (Netha @ 28-10-2007, 22:47) *
Idag fick jag kassera 2 st Peperomia och några till krukväxter, som stått i kök och vardagsrum. sad.gif
Alla har samma symptom... bladen dör och de som finns kvar har svarta små "prickar" som rör på sig. sad.gif angry.gif
Snart är jag helt utan ... tror att jag satsar på sidenväxter fram till våren och köper nya sen.

Hej Netha,

jag vet inte varför och vad för ohyra det är frågan om. Men har du kollat runt fönstren och fönsterbänkarna? Har du köpt en ny växt på senaste tiden som möjligen själv inte drabbas av detta men har med sig ohyran? Kanske en sanering på fönsterbänkar kan vara något?
Netha
Åderblad köpte jag för 3 mån sedan, den ena av dem säckade också ihop...
kanske var det den som hade med sig ohyran.
Fönster och allt runtikring tvättas minst varje kvartal.
Nu får det bli storrengöring och gardinbyte
innan nyköp av växter. Man vet ju inte om rackarna finns i gardinerna också.

netaave
Om det blir på nån mer växt så prova doppa hela växten i såpa- eller diskmedelsvatten och ställ den sen för sig själv.
Byt sen jord på alla blommor.
Netha
Det brukade jag göra om någon växt fått spinn... men nej
nu slängs alla eftersom de blir sjuka.
Ids inte hålla på med diverse överlevnadskurer.
Man köper ju buketter då o då... kostar minst 150 - 200 kr... håller max 10 dagar.
För den summan kan jag få 2 - 3 nya krukväxter.
Så funderar jag nu tongue.gif

Inget dåligt samvete för kasserade exemplar. rolleyes.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon