Uppsalabo
Hejsan!

Jag har försökt odla rädisor i mitt nyligen anlagda lilla trädgårdsland. Det blev en massa blast (jättehög), men inga rädisor. Finns det någon som vet vad det kan bero på? För mycket/lite näring av något slag? Jag tyckte att jag gallrade dem ganska hårt, men det var kanske inte tillräckligt ändå.

Tacksam för förslag så att jag slipper råka ut för samma problem igen.

/N
Nina H
När sådde du dem? Rädisor tycker inte om för mycket värme. Bäst att så på försommaren.
Vad har du gödslat med? För mycket kväve gynnar mest bladtillväxten.
Ingrid på Västkusten
Låt dem vara - låt dem gå i blom. Rädisbaljor är en riktig HIT - kulinariskt och visuellt då fjärilarna älskar rädisblommorna och vi människor NJUTER av baljorna, inlagda, råa wokade - helt suveräna och de ger mkt bättre skörd än om Du brydde Dig om roten enbart ;-)
så detta är ingen förlust alls även omd et känns snopet!!

Hälsar ingrid
sanna
Håller med Ingrid!
Rädisbaljor är MYCKET bättre än rädisor! Woka dem gärna, det är dejeligt!

Hälsningar Sanna smile.gif
(som ska sätta en omgång rädisor imorgon och hoppas att det hinner bli baljor före hösten!)
Eva i Skåne
CITAT (Uppsalabo @ 24-07-2003, 17:25)
Hejsan!

Jag har försökt odla rädisor i mitt nyligen anlagda lilla trädgårdsland. Det blev en massa blast (jättehög), men inga rädisor. Finns det någon som vet vad det kan bero på? För mycket/lite näring av något slag? Jag tyckte att jag gallrade dem ganska hårt, men det var kanske inte tillräckligt ändå.

Tacksam för förslag så att jag slipper råka ut för samma problem igen.

/N

För mycket näring gissar jag på, men mina har inte heller blivit bra i andra sådden. De första blev bra. Det är många som säger att de blir bäst på försommaren.
Uppsalabo
Tack snälla ni för svaren. Jag ska se efter om det blivit några baljor, det lät ju gott. Får försöka så tidigare nästa år och undvika kväverik gödsling. Nu väntar jag på att morötterna ska bli stora nog att äta. smile.gif

/N
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon