Full version: 10 i topp,1965
zaaritha
Vad minns ni "gamlingar" från denna tid?
gammelnalle
JAG!!!!!!!!!!
zaaritha
Ja--Nalle : vad minns du mest?
RibesRubusVitis
Min absoluta favorit 1965 var ”The Last Time” med Rolling Stones. Under påsklovet åkte vi på skolresa till Goslar i Harz, och hela tiden spelades den låten.
zaaritha
" What have they done to the rain": Searchers!
8 den 9/1--65!
One of the best!
gammelnalle
enär både HELP och Rubber Soul kom ut då ... bör DET räcka
men även KINKS hade sina hits då...

NÄ det går inte precisera...

1965-1967 var popens HÖJDpunkt

b
zaaritha
Tja--jag var ingen Beatles-fan--så jag hade många andra favoriter!
"Tell Me" Rolling Stones
"Keep Searching" Del Shannon
"Ferry cross the Mersey" Gerry and the Pacemakers
"Don´t let me be misunderstood" Animals
"Goodnight" Roy Orbison
"The last time" `Stones!
Osv.
gammelnalle
inga dåliga låtar precis...

b
zaaritha
Näpp!
Tobe3
Nu är man inte så gammal, men hittade Beatles placeringar på tio i topp 1965:
Rock And Roll Music Högsta placering 1a. antal veckor 10 Kom in 20-2-1965
Ticket To Ride Högsta placering 1a. antal veckor 7. Kom in 17-4-1965
I´ll Follow The Sun Högsta placering 1a. antal veckor 6 Kom in 10-7-1965
Help! help.gif Högsta placering 2a. antal veckor 12 Kom in 7-8-1965
Yesterday Högsta placering 1a. antal veckor 6 Kom in 30-10-1965
We Can Work It Out Högsta placering 1a. antal veckor 5 Kom in 18-12-1965

och det är musik som man känner igen och spelas fortfarande. biggrin.gif

redigerat fel i texten!
Netha
Lyssnar just nu på Tio i topp 1965
ba ba baba ram rock´n and rolling
sunnygirl
m.fl

60-talet var lite speciellt smile.gif
gammelnalle
CITAT (Netha @ 27-10-2007, 10:08) *
60-talet var lite speciellt smile.gif

FEL FEL FEL!!!!!!

60 talet var MYCKET speciellt- när det gäller musik.... bravo.gif tummenupp.gif

Hep Stars slog ju t.o.m ut Beatles... men Sunny Girl kom väl 66 ???

A tribute To Buddy Holly 27 mar 1965 11 4
Cadillac 17 apr 1965 7 1
Farmer John 17 apr 1965 12 1
Bald Headed Woman 10 jul 1965 8 1
No Response 18 sep 1965 10 3
So Mystifying 9 okt 1965 2 4

b

edit: och vid ett tillfälle låg Farmer John etta, Cadillac tvåa och A Tribute To Buddy Holly fyra på listan - det var bara The Beatles och Ticket To Ride som hade lyckats klämma sig in bland Hep Stars-låtarna.

coolgleam.gif
Netha
RÄTT RÄTT RÄTT Nalle

det var MYCKET speciellt. smile.gif

Jag vet inte så noga årtalen ...dotter som laddat ner skrev på cd,n ... Tio i Topp 1965 -67
Alba
Gamlingar.....vilka menar du....inte jag........men ok jag kan väl skriva lite i alla fall.....ung som jag är naughty.gif

Twinkle........Terry
Seekers........i'll never fin another you
France Gall.........Popee de cire, poupee de son
Roger Miller...King of the road
Them....Here comes the night
Yardleys......Under the boardwalk
Barry McGuire....Eve of destruction
Dave Clark Five....Over and over again

Ja listan kan göras lång. Såååå bra musik det fanns på 60-talet. Minnena kommer över mig.
Jag minns den grå bäddsoffan hemma där jag låg och lyssnade på 10 i topp på lördag eftermiddag. Åhhh vilka minnen.
Många av låtarna håller än idag...för mig i alla fall.
Jag gillade inte Beatles....Rolling Stones var mina favoriter.
anna_rispan
France Gall låten

jag har ett gulligt iminne av en jobbarkompis. efter att det varit nåt program om melodifestivalen på tv gick killen o sjöng pupi...pupi...eller hur det nu uttalas. blev en kontrats eftersom den killen arbetat rätt hårt på sin image som cool kille med alla rätt. smile.gif
Alba
CITAT (anna_rispan @ 27-10-2007, 16:31) *
France Gall låten

jag har ett gulligt iminne av en jobbarkompis. efter att det varit nåt program om melodifestivalen på tv gick killen o sjöng pupi...pupi...eller hur det nu uttalas. blev en kontrats eftersom den killen arbetat rätt hårt på sin image som cool kille med alla rätt. smile.gif

Visst är det härligt vad vissa låtar skapar minnen.
anna_rispan
mm, å så är modet snyggt också från den tiden. håret är så slätt o med enkla former. ibland blir man ju matt när man tittar på moderna frisyrer som ska spreta åt alla håll.
kläderna är också snygga i sin enkla form.
gammelnalle
för den riktigt inbitne fantasten kan jag rekomendera:
http://hem.passagen.se/sandgren/

en guldgruva för oss som frossar i det glada 60-talet...

och vill man djupdyka och riktigt frottera sig i banden kan man alltid hitta gobitar på:
http://www.oldboys.se/dokument/pophist.htm

måste även komentera Albas låtval:

Alla utom twinkle minns jag ...
Yardleys cover är faktiskt den bästa enl mig... Drifters och Rolling Stones få ursäkta...

DC5 (Dave Clark five) en av mina stora favoriter... (fast låten heter bara "Over and over".... Bezzerwizzer Mezzerschmidt) mn favorit är dock "Glad all over"

France Gall's "Poupée de cire, poupée de son" Upp som en sol och ner som en pannkaka (åtminståne i Sverige) men tog revanch 1987 med låten "Ella, elle l'a". (Men jag kan ej tro att det är samma person som sjunger...)

Them, hade de någon mer hit?? (Jo Gloria.. förstås) Van Morrison gick ju solo och blev allmänt sur och butter...men VILKEN röst..

Barry McGuire... : The eastern world, it is exploding Violence flarin’, bullets loadin’..... Jag minns bara den med honom... (Låten är f.ö. skrien av P.F. Sloan som även spelad gitarr på den inspelningen...)

Usch vad jag blir nostalgisk...

Mama and The Papas,
The Move
Lovin' Sponful
Hollies
Kinks
Troggs
Turtles

och många många mer.....

anna_rispan
CITAT (gammelnalle @ 27-10-2007, 20:52) *
.../.../...
France Gall's "Poupée de cire, poupée de son" Upp som en sol och ner som en pannkaka (åtminståne i Sverige) men tog revanch 1987 med låten "Ella, elle l'a". (Men jag kan ej tro att det är samma person som sjunger...)

Va!! Det visste inte jag! Häftigt!
PÅminner om en annan låt eller artist.

Ella elle 'la
gammelnalle
CITAT (anna_rispan @ 27-10-2007, 22:07) *
Va!! Det visste inte jag! Häftigt!
PÅminner om en annan låt eller artist.

Ella elle 'la

jämför det med
http://www.youtube.com/watch?v=8OHJEm2IwLw

alla artister blir nte bättre med åren...men HON är det defenitivt.
anna_rispan
Ja jag menar det! Nu lyssnar jag på en anan fransyska. smile.gif
gammelnalle
oj fann mycket på youtube..
hittade ju Lovin Spoonful:
http://www.youtube.com/watch?v=nTxCuHnsc-o

måste ut och leta mer..
GÅR det att spara på datorn???

b
zaaritha
Om du är medlem på youtube, så kan du ju spara på "dina favoriter"!
Pjater

Så roligt att läsa om er 50 taggare och annat, det jag minns mest e doctor snuggles, och flåklypa som jag ladda ner får några år sen, rätt rolig film tongue.gif
Netha
Idag har jag hunnit med att lyssna på massor av 60-tals tio i topp låtar av de 116 st som jag har på fyra st cd.
Jesses vad det har svängt här. yahoo.gif
SannaLasso
Hm - jag var ju med -65 men inte kan jag komma på vad som hände då? Jag är så oerhört helkass på årtal!

När kom första Modsfilmen (Dom kallar oss Mods) ? Den minns jag eftersom jag var med på premiären och efterfesten! Kenta lyckades fixa med filmbolaget så de retuscherade lite på filmaffischen, det sattes en stor ljus lapp över en jättebobba han hade i ansiktet på affischfotot av honom och Stoffe. Senare kom visst bilden ut med bobba och allt ändå.

-65 - jo - nu tror jag att jag vet nåt som hände då (eller året efter?) : det var nog då på hösten som jag fick in en högoddsare på Solvalla och gick därifrån med drygt 900 kr för en satsad tvåkrona! Tablettaskarna kostade väl ca 30 öre då, så 900 spänn var ju en förmögenhet! tongue.gif

Det fanns en engelsk hitlåt som hette något i stil med "Excerpt from a Teenage Opera", hade den kommit redan -65 tro? Och "Windmills on Your Mind" ur "Äventyraren Thomas Crown" med killarnas kille: Steve McQueen. Nä - det var nog senare...
gammelnalle
"Excerpt from a Teenage Opera" mer känd som "Grocer Jack" med Keith West kom 1967

"Windmills on Your Mind" kom 1968 och har slagit uupp att det var Noel Harrison som sjöng (Jag minns låten men inte Noel...) den gjordes även på svenska med Lill Lindfors , då som "Mellan dröm och verklighet"

1968 kom även "Dom kallar oss mods" Lea riders group gjorde originalmusiken.

Hände 1965??? det minns jag faktiskt inte...men det går nog att googla fram om man vill....
för mig är 1963-1968 "bara musik"....

b

Krolliljan
Finns hur mycket som helst. Det är svårt att välja t ex
Spencer Davis group Keep on ruinning -65.
1967 hade de I´m a man på tio i topp. rolleyes.gif

Eftersom det finns så mycket att välja av får jag återkomma med mer.
Krolliljan
A whiter shade of pale Procul Harum 1967

Samma år The wind cries Mary Jimi Hendrix
Anki på Öland
Mycket goda minnen......... biggrin.gif Kul med alla låtar på youtube, men kan inte lyssna på dom då min dator stannar till var och varannan sekund så det blir avbrott hela tiden - mycket irriterande.....
Härliga tiden med härlig musik var det i alla fall då!!
Anki
Pirum
CITAT (Anki på Öland @ 28-10-2007, 10:46) *
Mycket goda minnen......... biggrin.gif Kul med alla låtar på youtube, men kan inte lyssna på dom då min dator stannar till var och varannan sekund så det blir avbrott hela tiden - mycket irriterande.....

Om det beror på bredbandet kan du låta videon ladda klart först, innan du spelar den igen. Då ska det funka.

Beror det på att uselt ihopyxade videospelarprogrammet Flash segar ner datorn så kan du prova att högerklicka på bilden, välja kvalitet 'låg' eller kanske 'medium'.

Jag tyckte youtube var lite...ointressant i början, eftersom kvaliteten sällan är bra, men nu tycker jag fördelarna överväger. Det är ju guld värt att kunna se alla gamla klassiker smile.gif
Krolliljan
Hollies

-67 Carrie Ann

-69 Sorry Suzanne
Aqvakul
Hej!
Min första skiva var "She loves you" med Beatles. Var väl 1963. Beatles var egentligen klart bäst, men man skulle ju profilera sig. Så det blev Stones, Kinks, Who, Manfred man, Cream mm. Tio i topp på lördagarna var heligt. Programmet spelades in på rullbandspelare. Två låter från denna tiden berör mig fortfarande. "Sunny girl" m Hepstars och "House of the rising sun" med Animals. Börjar nästan lipa om jag hör dem. Det är nog inte själva låtarna utan att de är kopplade till mycket bestämda minnen (romantik).
Brukar argumentera inför mina barn att 60-talet var speciellt. De brukar svara att det beror på att jag var ung då. Jag tror att det ligger mkt i båda påståendena.
Mvh
Anders
f 1951
Tosan
Inte för att jag var med då, men nog var 60-talet speciellt smile.gif Det finns ju en anledning till att man har en fullsizejänk från -67

Mina föräldrar fick showbiljetter i bröllopsdagspresent av oss barn till "popcirkus" med Svenne Hedlund, Totta Näslund, och en till, vem det nu var...
Mamma ringde och lät oss lyssna till just sunny girl smile.gif
Men det finns mååånga gamla godingar från 60-talet, det är omöjligt att välja en.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon