Full version: clematis
boopan
en fråga kan man låta clematis ligga ner på marken och använda som marktäckare bor i zon 3 och i så fallet är det någon särskild som lämpar sig bäst?
Gillan
Nu är jag ingen expert på vilka sorter som lämpar sig bäst som marktäckare, men jag vet att det finns en del som fungerar. Här har jag tex Clematisen "Geoge E" som växer både tillsammans med rosorna "Sommerwind" och uppåt på spaljen.

Du kommer säkert att få många fler exempel tummenupp.gif http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...i&pid=53299
boopan
ja det var typ något åt det hållet jag tänkt mej det ser så jätte fint ut jag skriver upp namnet och väntar och ser om det kommer mer .tack.
Kajsa
Denna går bra Love Child E

Har min Love Child E på norrsidan av huset, zon 4 klematis, den blir inte så stor.
Den har aldrig frusit bort, bor i zon 3-4, brukar bara putsa lite på den inget annat.
boopan
tack för svaren har nu lite förslag så jag kan gå och drömma till våren.
Lotta i Gbg
Clematis integrifolia, och sorter som är korsade med den passar utmärkt att ha på marken. De klättrar inte. Några integrifoilahybrider är Arabella, Durandii, Juuli, men det finns massor att välja mellan. Clematis integrifolia
boopan
tusen tack för hjälpen då vet jag vad jag ska leta efter.
Inger R
Egentligen tror jag att du kan ha vilken klematis som helst som marktäckare. Av dom örtartade har du ju också Clematis Aljonushka som enligt min erfarenhet är mer kraftigväxande än Cl integrifolia.
boopan
tack för alla svar jag ska prova men rekomenderade och tästa men annat spännande , så får vi se hur det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon