Nina A
Jag vet inte vad jag tänkte på när jag planterade två små frön i jorden i en hink på 10 liter
de små fröna har blivit en stor maffig squashplanta med illgula lysande blommor.kan inte kalla växten trevlig då den sticks och tar upp minst en halvmeter runt hela hinken
grön,frodig och vacker är den annars...

hur övervintrar jag squashen?(går det?)
går den att beskära så den inte tar upp så mycket plats!?

har lite funderingar och är rädd för att den ska vara flerårig
i det fallet får jag väl omplacera den till ett rymligt kärleksfullt hem med massor av friland att växa på...

/Nina-hoppas på lite squash till hösten
Åsa, mälardalen zon 2
Squash/zucchini är ettårig så övervintring behöver du inte bry dig om. För att vara säker på att du får något att skörda så kan du handpollinera honblomman har en liten frukt bakom blomman hanblomman har inte någon liten frukt. Växten tål inte frost så har du massa små frukter som du vill ska kunna växa lite till skydda växten mot frost på hösten så kan du förlänga säsongen något.

Man brukar inte beskära växten men några enstaka blad kan man nog ta bort utan att växten tar så enormt stor skada men ta inte för många det är ju med bladen växten fotosyntesar och skaffar näring så att den kan få fram frukter.
Nina A
tack!nu vet jag

jo handpollinerat har jag gjort
har bara sett en typ av blomning,stora gula blommor med en gul plupp full med pollen...hane eller hona har jag ingen aning om... wub.gif

får väl se om jag får skörd efter att ha fnattat runt med ett tops
/Nina
Åsa, mälardalen zon 2
Hanblommorna börjar ofta komma först och de har en stor ståndare full av pollen, honblommor har en stor pistill och inget pollen + de har den lilla frukten.
Ingrid på Västkusten
Guuu vad häftigt! Vilken sort har Du????
De älskar friland å en stor kompost, och är liksom hajar i ett badkar när man sätter dem i kruka - men det hindrar inte att man kan ha bra skörd i alla fall i en kruka!!!

Ett-årig - i höst är det SLUT!
Och Augusti är en magisk månad för frukt!

Hälsar ingrid
Nina A
det ska bli gula squashar:)

cucurbita pepo-busktyp med slanka cylindriska frukter
trodde inte den skulle bli så stor....ska ta lite bilder och ha i mitt album
katterna tycker om den och änglatrumpeten..blir som en djungel på balkongen:) (nykomlingen och kattungen Mio har redan hunnit gödsla lite *skratt*)

är glad över att ha lyckats rätt bra med min första sommar med balkong

ps:
är det knepigt med vintersquash?och vad skiljer mellan det och sommarsquash?
/Nina
Hannele
Friterade squashblommor är en delikatess! wub.gif
Ingrid på Västkusten
Hej Nina,

I kruka kan det vara lite knepigare med vintersquash. Squash är ett lustigt begrepp - jag pratar om dem som somamr å vintersquash - för somamr squash växer snabbt, skördas ofta och ätes egentligen omogne (skratt), medans vintersquash behöver en hel säsong på sig att sätta frukt men så kan man spara dem ifårn 3 månaer till två år beroende på sort och förutsatt att man får dem att mogna ordentligt.

Det finns busk-vintersquash och det finns (mest) rankande vintersquash. Räkna md att en buskvintersquash kan behöva mer plats är en somamrsquash.

Botaniskt sett är somamrsquash huvudsakligen C pepo, medans vintersquash(den vi kan odla i Sverige) är pepo och maxima. Det finns andra squash-arter med, men de är tyvärr itne odlignssäkra i Sverige ( buuhuuu för Butternut!!).

Hemskt kul att odlignen artar sig!

Glada hälsningar ifrån ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon