Vilken tur att man är född här så slipper man dessa bekymmer.
Hörde på radion precis detta om alla ord vi har där ett ord kan ha två betydelser och där orden också bara skiljs åt genom olika betoning.

Ja jag tror faktiskt att svenska
är så svårt. Jag hade ett samtal med två engelsmän en gång om det svenska språket. De tyckte att det låter som att vi sjunger när vi pratar.

Den ena skulle försöka säga
havregrynsgröt o jisses vad det lät skojigt.
Missa inte dom andra lektionerna!
Lektion 3 med tje-ljud t.ex.
KarinSKARA
27-10-2007, 12:22
Svenska är görsvårt åtminstonde att stava
Men dom sa fel, rimmet lyder:
Far får får får nej får får inte får får får lammSå lärde jag mig den en gång på stenåldern.
Underbart att komma in på en Svenskaletion och detta står på tavlan.
GÖR EN MENING som går att utala sa fröken
Svante i Säve
27-10-2007, 13:09
Utser tråden till dagens asgarv! Jag skrattade så jag grät efter att lyssnat på lektionerna!
Japp, samma här.

Jösses, vilken tungvrickande signatur du har.
CITAT (Svante i Säve @ 27-10-2007, 14:09)

Utser tråden till dagens asgarv! Jag skrattade så jag grät efter att lyssnat på lektionerna!
Din signatur är ju i stil med tungvrickningsfilmerna
En annan rolig, eller underhållande, mening: "åiåaäeö"
Tillägg: raderade lite.
Piccante
27-10-2007, 18:06

fattar inte hur ni hittar allt kul på youtube. Jag kommer aldrig på iden att söka på svenskalektion där.
Kompis hade en affisch med ett ritat rökande får och texten:
ALLA FÅR RÖKA!
På en pizzeria där man fick röka:
Rök fri
Jag tyckte faktiskt att han var skitduktig, svenska är ju ett jättesvårt språk, bara att lära sig om något är den eller det tex. Engelskan är egentligen mycket lättare även om jag är kass på det.
gammelnalle
27-10-2007, 21:08
men VEM hittar på såna dumheter?? en KUL var det...
(Men varför måste de svära så för....t??)
b
zaaritha
27-10-2007, 22:09
Svenska ska ju tydligen vara ett mycket svårt språk för utlänningar,
jämförbart med finskan!
Gudrun i Göteborg
27-10-2007, 22:21
Tack för en härlig länk, Berith. Och jag säger som andra här: Hur sjutton hittar ni alla kul länkar?
Det fyndet blev jag tipsad om, jag skulle nog inte heller ha hittat det själv.

Undrar vad det är för nånting, från början? Radioprogram kanske?
Svante i Säve
28-10-2007, 12:45
Lokala pizzerians svar-15 minuter en kvart. Tro det eller ej, men det är sant.
Gossen Ruda
28-10-2007, 22:12
Jo, visst är det tur att man är född i ett land där man förstår språket. Det är lite lustigt att utlänningar har svårt för vissa av våra ljud, h t.ex, men det sitter givetvis inte i generna utan är en inlärningssak från barndomen. Hette hon Kristin Magnusson, badmintonspelerskan? Svart som natten, såg ut att komma från mörkaste Afrika. Hon borde egentligen prata nåt Hottentottspråk men istället pratade hon skånska.
Men annars så är väl danskan ännu värre än svenskan. Inte bara prins Henrik som har problem med den saken i början. Orsaken skall vara att talspråket skiljer sig från skriftspråket så man uttalar inte orden "rätt". Därför har danskar sämre ordförråd än andra jämförbara språk. Det finns danskar som är ganska lätta att förstå men sen har vi dom som inte svalt morrongröten.
Denna regniga morgon bidrar jag med:
- Kan paraplyet stå här?
- Ställ'et i stället i stället.
Underbar tråd! Tack för urkul länk!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.