May
Jag har en ek på tomten och får alltså en massa löv från den. Är det ok att täcka perennarabatterna med eklöven? Kan man blanda eklöv i den vanliga komposten eller ska man spara dom separat? I så fall, vad ska jag ha den komposten till? Någon som vet? rolleyes.gif

May

EKLO
Hej, jag har läst på lite om eklöv, eftersom det verkar råda delade meningar om detta. Men det verkar som om det går fint att ha dem till allt som man har andra löv till - det är ju bara det att de bryts ner mycket långsammare och innehåller en del garvsyra eller vad det är som gör dem kanske lite surare än andra löv. Kanske bäst att blanda med annat, och i kompost förstås varva med annat. Om du har en chans att köra sönder dem med gräsklipparen innan du lägger i kompost och på landen tror jag det är bra. Och om du vill skyddstäcka några perenner borde eklöv vara bätte än andra löv eftersom de multnar långsammare. För egen del har jag som ett experiment lagt mer eklöv på potatislandet eftersom jag haft problem med potatisskorv, och det sägs att det skulle hjälpa att få jorden surare.

mvh Eklo
Lena i Torslanda
Har du Rhododendron i trädgården kan du lägga ett lager där, de älskar eklöv . Jag har många Rhododendron och drar även upp från frön så därför har jag en speciell surjordskompost där jag lägger eklöv, barr och annat som är mums för dem.
CGB
Som Lena skrev är eklöv perfekta under Rododendron. De duger också bra som vinterpäls innanför hönsnät för känsliga buskar och perenner. Fördelen med eklöv är att de hålls hårda och torra och inte genast förvandlas till en geggig massa.
puskas5
På tal om torra och hårda hela vintern så brukar jag använda torkad örnbräken som isolering runt känsliga växter. Örnbräken håller sig torr och luftig hela vintern oavsett om det regnar.
ingrid fuxwall
CITAT (puskas5 @ 29-10-2007, 20:24) *
På tal om torra och hårda hela vintern så brukar jag använda torkad örnbräken som isolering runt känsliga växter. Örnbräken håller sig torr och luftig hela vintern oavsett om det regnar.

Tack!
Tror du man kan använda dem till rosor?

ingrid
puskas5
Jag har använt örnbräken till rosor och till malvor som är känsliga för frost. Sedan jag började använda örnbräken har malvorna övervintrat jättebra. Jag lindar örnbräken runt nederdelen på växterna och liksom flätar samman dem. Om man vill kan man hålla den på plats med nät eller liknande så att den inte blåser bort.
May
CITAT (CGB @ 29-10-2007, 16:34) *
Som Lena skrev är eklöv perfekta under Rododendron. De duger också bra som vinterpäls innanför hönsnät för känsliga buskar och perenner. Fördelen med eklöv är att de hålls hårda och torra och inte genast förvandlas till en geggig massa.

Tack för alla bra svar. Jag har ingen rododendron men vet ni några andra växter som också gillar eklöv? Jag har en rejält stor eklövskompost liggande sedan många år och har förstått att det ska vara till surjordsväxter. Hmmm........ undrar om jag har någon sådan..........?

May

Kajsa
Lägg dom runt rosorna, dom förmultnar inte så fort som björklöv.

Det blir inte blöta kakor av eklöv.
shaman958
jag kör med eklöv som täcke på trädgårdslandet, funkar bra...passar på att tömma askan där med nu under vinterhalvåret. Borde vel kompensera surheten eller?
skogstroll
Jag har lagt eklöv som täcke i jordbäddarna i växthuset, får väl se hur det fungerar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon