noranettan
Jag kommer att börja på B i kväll eftersom jag inte har bild på fler som börjar på A. Men hörrni! Det är väl fler än jag som är galen i gallicor!!! Var har ni era A-gallicabilder??? KOM IGEN NU! innocent.gif Anette
LindaLunda
CITAT (noranettan @ 27-10-2007, 13:21) *
Var har ni era A-gallicabilder??? KOM IGEN NU! innocent.gif Anette

Har ni börjat med roslista???
Ja gösses var är mina (få) gallicabilder.....???
Linda
noranettan
Nej Linda, det är ingen roslista, bara rosor att fresta varandra med!!! angel_not.gif Anette
Christina i Taxinge~
Hmmmm............kan det vara så att man (jag) har för få gallicor? g.gif
En enda har jag på A - Agatha Incarnata och den har du visat smile.gif

Och på B har jag bara en.........ser fram emot dina B! smile.gif
svennis
Hittar inga bilder, var inte hemma när de blommade.
Men de har ju nypon nu.
Nypon, en andra blomning.
Assemblage des Beautes:

A Des Beauty.jpg

yes.gif
Kajsa
Har inga massor av gallica rosor men denna på B

Belle de Crecy, stark doft och blir ca 1.20, gillar den där lila färgen.
Monaxe
Måste erkänna min okunnighet vad gäller rosor, jag beundrar deras doft, utseende och sätt(!), men är så dålig på vad det är för sorter. Kan typ Polyantha och storblommig. Gallica är det dom får nypon confused.gif , nä det kan det ju inte vara, det är det ju många som får, Hjälp!!! help.gif
Christina i Taxinge~
Gallicor är "gammeldags rosor" som är tåliga och ofta starkt doftande. Engångsblommande i juli, typ...
Blir ofta runt metern höga.
Finns inga gulblommande vad jag vet.....men alla färger i övrigt.

Monaxe
Finlands (Ålands) vita ros är alltså en Gallica då, kritvit, översållad av blommor i juni, doftar starkt och har nu fantastiska nypon?
Hur är det med dom engeska rosorna då, vad är det för sort? (dum,dummare,dummast!!!) giggle.gif
noranettan
Nej, Ålands/Finlands vita ros är en pimpinellifolia. Också engångsblommande (oftast). Den är en kalasfin ros! Det går att se skillnad på formen på bladverket också. Gallicorna har lite större blad, oftast läderartade och är inte på långa vägar så taggiga som pimpinellerna. Det finns klart fler kännetecken. Är det någon som har bladbilder att visa??
Alexander-VG-zon3
älskar gallica rosor . kan visa bilder på min när jag kommer hem .
och en sak till ,, så vackra rosor ni har!! tummenupp.gif
kerstin z5-6
Sm namnet antyder är de rosor ofta från slott i Frankrike med omnejd -hybridiserade -före 1900 gammeldags buskrosgruppen
de har förföriska namn och färger som

L Eveque

Duchesse de Buccleaugh -(Fast det här är fel ) men rätt -Rosenposten säljer denna ros under ovanstående namn

Belle de Crezy är i alla fall en äkta gallica

Sägs ha varit Marie Antoinettes favoritros -men det sägs om en hel del ..
Nåt bladverk vet jag inte om det var så bra bilder på smile.gif
Monaxe
Tack Noranettan, jag har mycket att lära men det är tur att ni är så många med sån kunskap. Jag har 2 Ålandsrosor och dom är båda magnifika, sprider sig som sjutton om man inte håller efter dom. Nu vet jag att det INTE är en Gallicaros, alltid något!
Men kan Du /Ni ge ett ex på nån "vanlig" Gallica så jag vet vad vi pratar om? giggle.gif
kerstin z5-6
angel_not.gif de ovan tex
renate
Gallicor med A har jag bara 2, Adele Prevost som du visat och Aimable Amie.
Men vi är ja redan på B,jag visa ändå Aimable Amie

[attachment=8848:Amable_A..._Medium_.JPG]

Det blev helt fel ser jag,Aimable Amie hade du redan presenterat, sorry, var lite snabbt med bilden.
Christina i Taxinge~
CITAT (Monica i Kungälv @ 27-10-2007, 20:27) *
Men kan Du /Ni ge ett ex på nån "vanlig" Gallica så jag vet vad vi pratar om? giggle.gif

Ett par av de allra vanligaste gallicorna är nog "Rosa Mundi" och "Apotekarrosen".
Tyvärr har jag inte gjort några album på Odla ännu, så jag har inga bilder att visa.
*Ulrica*
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 27-10-2007, 20:39) *
Tyvärr har jag inte gjort några album på Odla ännu, så jag har inga bilder att visa.
Jag kan inget om rosor så detta var en bra och rolig tråd.

För att lägga in bilder direkt från din dator:
1. Klicka på "Bläddra" nere till höger när du skriver ett inlägg.
2. Välj en bildfil på din dator.
3. Klicka på den gröna knappen "Ladda upp"
4. Placera markören där du vill ha bilden.
5. Klicka på rutan "Hantera uppskickade filer", ovanför den gröna knappen.
6. Klicka på din bildfil i listan (du kan välja att ladda upp flera bilder innan du lägger in dem i inlägget.
kerstin z5-6
oops nu var jag ute för tidigt med D .. nåja jag har inte så många av just gallica .. än .. crazy.gif
Christina i Taxinge~
Rosa Mundi

[attachment=8851:rm.jpg]

Apotekarrosen"

[attachment=8850:apotekarn.jpg]

Jag förstår bara inte hur jag ska bli av med den svarta ramen........ no.gif
Även om jag minskar bilderna så blir det svart ram sad.gif

Men tack Ulrica för hjälpen!

Kajsa
Här kommer först en som Anette gillar mycket

Charles de Mills

Cardinal de Richelieu

Tuscany, sammetsrosen.

Alain Blanchard

Tricolore de Flandre

Rosa mundi, måste ros, har två av den.

Men jag köper nog ett par till i vår, gillar det lagom formatet på gallica rosorna, men dom blommar över för fort, men jag har ju annat som fortsätter att blomma så det är okey ändå.
Betty
Jag har bara en enda... På namnlappen stod det: Rosa Gallica Splendens - Valamoros
(ursäkta den dåliga skärpan + svårfotad färg...)
[attachment=8852:20030707_Gallica.jpg]

Lite förvirrande är det att det i L-Å Gustavssons bok Gammaldags rosor står att det är en Frankfurtros 'Frankfurt' Syn.: Rosa gallica 'Splendens', 'Splendens', 'Francfort'

Frankfurtros eller Gallica? - samma sak confused.gif
noranettan
Ute i Europa (och resten av världen) kallas de för gallicor. I Sverige (Norden?) läggs de i en särskild grupp, frankfurtrosor. Den säljs under alla sina namn, vilket kan vara förvirrande. På en plantskola (där rosengalningar ofta träffas) finns den till salu både som ´Frankfurt´och som R. gallica ´Splendens´. Är man ovan vid namningen kan det i sämsta fall bli så att man kommer hem med två rosor som visar sig vara samma. Det är lite tokigt med namning av rosor. Vad jag förstått så har man internationellt gjort en överenskommelse att gå tillbaka till ursprungsnamnet. Men när det blir har jag ingen aning om. smile.gif Anette
kerstin z5-6
Christina -Dina bilder är som du ser -trots din minskning -minskade ytterligare med 54 procent av sajten - Kajsas nedan dej ,har ingen ram då de är lagom stora -dina saknar svart ram först när de klickas upp
Jag tycker inte ramen gör något -ofta är ju bliden bättre om den är lite större än vad som medges direkt i inlägg
Dessutom kan man ladda bilder vid snabba svar -direkt från datorn -utan att minska ner först

k
Christina i Taxinge~
Ja, det där att kunna ladda direkt från egna hårddisken utan att "fixa med bilden" först är jättebra!
kerstin z5-6
Du har ju så snygga rosbilder -så den där ramen gör inget -men jag kan hålla med om att den är lite irriterande ...
Mejal
Har vi haft med Anaïs Ségalas ? Om inte så tror jag att den räknas till Gallica. Jag vet inte så mycket om den än. Köpte först en från Roskraft, som dog och har nu köpt en ny, men det är första säsongen, så jag kan i princip bara visa en bild.
[attachment=8904:20070622..._Medium_.jpg]
noranettan
Visst är hon fin den kära Anaïs, Mejal. Jag kör den i repris! flirting.gif Aha, så Else hade den i sitt sortiment nu. Jag hoppas den här växer bättre hos dig - den första kanske var för liten?

Anaïs Ségalas håller sig strax under metern. Hon är frisk och fin i växtsättet. Blommorna blir inte så jättestora, men desto fler, och de doftar starkt och gott och är fint formade. Man kan nog hitta den här rosen i en välsorterad rosenplantskola, men jag tror min kommer från Rosenposten.

rolleyes.gif Anette
Anna NV Uppsala
Åh jag vill också vara med, men jag befattar mig inte med mina pyttipanna-album på AoT. Ska väl flytta över bilder hit så småningom... måste bara klura ut ett sätt att fördela bilderna i olika album. Det går visst inte så bra här heller att sortera bilder i den ordning man vill ha dem?
Christina i Taxinge~
En sak som är bra här, är att man kan ladda upp bilder direkt från hårddisken - inte gå via album.
Så nu kan du börja visa bilder på en gång, Anna!

Och om man inte bryr sig om den "svarta ramen" som blir så behöver man varken förminska eller fixa i övrigt med bilden. Den krymper sig själv!

Albumen här är av samma typ som de gamla AoT-albumen - lägg in sista bilden först.......
Anna NV Uppsala
Men så bra! Måste leta efter någon gallica på A då...

Kan detta verkligen funka? Adèle Prévost...

.... försöker å testar å prövar.... näää hur gör man då? Jag testade att kopiera hela jpg-filen i mappsystemet (windows explorer), men då fanns inget att klistra in. Testade sen att öppna bilden, då kom jag till en bildvisare, testar att högerklicka men jag hittar inget kopierakommando och inget annat som verkar användbart.... hur gör ni???

[attachment=8918:0706adele1.JPG]

Nu då? Adèle Prévost

Haha, jag tror det funkar!
Christina i Taxinge~
Coooolt va biggrin.gif
noranettan
Wow, det var en riktigt snygg bild på Adèle. Tog du den direkt från hårddisken??? Jo, det finns många finesser att lära sig här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon