Full version: Ruttna äpplen
GunBritt
Jag har ett litet äppelträd (Ingrid Marie) som haft fullt med stora äpplen i år. Trädet är inte gammalt, bara en fyra-fem år. Kruxet är att äpplena ruttnar. En del redan medan de satt på trädet. Nu har vi plockat ner frukten och fortfarande börjar ett och annat att ruttna. Vad beror det på?
GunBritt
Åsa, mälardalen zon 2
Fruktmögel (Monilia fructigena). Fruktmöglet tar sig oftast in i frukter som redan är skadade. Ex. på sånt som kan ge svampen en inkörsport är insekter som gnager sig in i äpplet typ rönnbärsmal och äpplevecklare + getingar brukar kunna tugga hål i frukterna + fåglar pickar hål, +skorvprickar på frukterna kan spricka upp och ger fruktmöglet ett ingångshål.

Om frukterna sitter tätt kan även fruktmöglet växa över till friska äpplen.

Åtgärd: Kartgallra så frukterna inte sitter tätt det ska gära gå åtminstone en knytnäve mellan frukterna, inspektera trädet ofta och plocka bort alla frukter man ser har ingångshål i sig ex. äpplevecklarens skada brukar ju inte vara svår att se (+man bekämpar även den insekten genom att ta bort äpplena). Ta bort alla frukter som får fruktmögel och låt inga hänga kvar över vintern.

Olika sorter är olika känsliga för fruktmögel + det blir olika stor mängd av den beroende på väderlek.
boopan
jag vet inte men har ett likadant träd och det är betydligt äldre och samma fenomen har drabbat oss bor i zon 3.

där fick jag också svar tack för det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon