Fifi Förgätmigej
Hur vet jag hur jag ska göra med mina perenner nu inför vintern?
Jag har kännt mig fram lite, och det mesta som vissnat har jag klippt ner. Men jag har en rabatt alldeles framför huset som fortfarande blommar så där är jag inte helt säker vad jag ska göra nu innan det börjar komma snö...
I den rabatten växer det stäppsalvia, nån sorts Campanula, höstaster (som inte har velat blomma), näva (Biokovonäva) och Gamander (Teucrium chamaedys).
Kan någon säga vad jag ska göra med dessa? Ska dom klippas ner nu, eller inte?
Allt är planterat i år, så jag har ingen erfarenhet alls av sånt här!!
help.gif
kerstin z5-6
Med perennerna njuter du tills de snöar över .. du behöver inget göra mer än rullatummarna fram till i vår
De som kan blomma om -klipper jag ner under säsongen , somligt som jag vet lägger sig direkt -de vissnar eller ser oerhört skräpiga ut DÖR INTE av klipp , men det är absolut inte nödvändigt att göra något alls förrrän i vår
Du klipper ner o passar på att gödsla dem när solen kommer tilbaka smile.gif
HelenN
Håller med Kerstin......och det är bättre för perennerna att stå kvar som de är annars kan de ihåliga stjälkarna frysa ända ner till rotklumpen & då kan de ju dö.
Men var med när vårsolen tittar fram ...för vissa blommor är känsliga för häftiga temperaturväxlingar så de kan man ju täcka över till våren.
Lotta i Gbg
En del växter är vackra även vintertid. Är det nyplanterat tycker inte jag att du ska klippa ner alls. Vissa växter mår bättre av att klippas på hösten pga att sjukdomar etc kan anggripa dem. Pioner är ett exempel, har jag lärt mig av kunniga. Själv klipper jag de stora skägglösa irisarna. De har en enorm bladmassa som mer förstör än skyddar på vintern. Jag har haft stora sorkangrepp tidigare när jag inte klippte. När jag klippte några av dem förra helgen hade redan sorkarna levt rövare och vänt upp all jord i den rabatten. Så det var hög tid. De skägglösa irisarna (typ Sibirica) mår bra av att bli klippta:-)
Fifi Förgätmigej
Tack för era svar. Då kan jag lugnt bara vänta in vintern. Jag ska nog täcka över rabatten framför huset, för där skiner solen från morgon till eftermiddag, så det kanske blir lite häftigt till våren. Duger det att lägga över granris?
kerstin z5-6
javisst !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon