Full version: Indiska fröer
Anna!
Jag kunde inte låta bli att smuggla lite fröer från Indien. blush.gif Men nu vet jag inte vad jag ska göra med dem! Tamarind, guava och litchie har jag lite odlingstips för i böcker jag äger. Litchiefrön blev tyvärr för gamla och vill nog inte gro... Sweet lime ser ut och smakar som en apelsin, förutom att den är grön i färgen. Så jag behandlar nog den som de andra citrusarna...

Men jag skulle behöva lite tips om någon har erfarenhet av Sapota; en underbart söt frukt som inte finns i Sverige vad jag vet. Läste nånstans att den håller sig dåligt och jag antar att det är därför den inte kan exporteras till oss. Eller "wood apple"(feronia elephantum) - en inte lika god frukt (killen på marknaden garanderade dock att den svar sweet as sugar :-)) den hade ett stenhårt skal och när man väl kom igenom ett trådigt fruktkött som smakade....konstigt syrligt liksom.

[attachment=8842:sapota.jpg]
[attachment=8843:wood_apple.jpg]

Nån som sitter inne med nåt bra odlingstips?
Helen i Piteå Zon 5
Jag har väl inga speciella odlingstips utan jag säger bara hur jag skulle göra biggrin.gif Tvätta fröna rena från fruktköttet och så dom i såjord, hålla sådden fuktig, under lysrör, sen skulle jag bara sitta och vänta på att det skulle börja gro biggrin.gif
kerstin z5-6
Jg med -de flesta lär gro varmt o gott smile.gif men många kan ta tid så de kan du faktiskt så nu -lysrör har du kanske redan ? De behövs först när de grott tummenupp.gif
Anna!
Ja det är nog bara att prova. Antar att fröerna inte behöver stratifieras. Det var ju tropisk värme året runt där vi var (Vellore i Tamil Nadu) Jag har sått och ställt dom ovanför elementet med fukthållande plast över. Ljus får de om de vågar titta upp :-) Nu måste jag bara glömma bort dem ett tag så jag inte pillar för mycket....blir ju såååå otålig! blink.gif Får så lite smörgåskrasse så jag har nåt att pilla med så länge tongue.gif
CillaM
CITAT (Anna! @ 27-10-2007, 20:48) *
Ja det är nog bara att prova. Antar att fröerna inte behöver stratifieras. Det var ju tropisk värme året runt där vi var (Vellore i Tamil Nadu) Jag har sått och ställt dom ovanför elementet med fukthållande plast över. Ljus får de om de vågar titta upp :-) Nu måste jag bara glömma bort dem ett tag så jag inte pillar för mycket....blir ju såååå otålig! blink.gif Får så lite smörgåskrasse så jag har nåt att pilla med så länge tongue.gif

Vad spännande med dina fröer! Jag experimenterar själv en del med exotiska och tropiska fröer och förstår verkligen din entusiasm.

Jag letade upp lite information om dina, så gått det gick alltså:
Tamarind
Litchie (den här länken härleddes också till odla)
Sapota Där står att kärnan ska sättas i jorden direkt efter att den plockats ur frukten.
Feronia elephantum

Det som gäller är att odla dom under väldigt snarlika förhållanden som de växer i sin hemmiljö, så gott det går alltså. Hittills har jag lyckats, en annan sak om de kommer växa sig stora hos mig
Anna!
vilken bra länk! Tack! Men sapotan ser inte ut som min sapota! kärnorna var inte alls sådär stora och frukten var mycket rundare med flera kärnor i varje. Det står att man ska låta kärnan sticka upp 1,25 cm, men mina kärnor är inte större. Måste vara nån annan variant jag köpte. Jag hoppas att något gror i alla fall. Wood apple verkar ju lätt att fröså i alla fall! får hoppas på den och guavan!!

Helen i Piteå Zon 5
Lycka till! Du får berätta senare hur det går yes.gif
Anna!
Jaa! Om det blir nåt visar jag bilder! happy.gif Men...det ser lite mörkt ut. Jorden jag använt för att så i kryllar av små daggmaskar! De kanske käkar upp alla frön...? -fear-.gif
lissa
Äter daggmasar frön ?? Jag trodde att dom bara processerade ( eller vad det nu kan heta) jorden genom sig..och dina frön är väl rätt stora fick jag intryck av.. unsure.gif
CillaM
CITAT (Anna! @ 31-10-2007, 20:25) *
Jaa! Om det blir nåt visar jag bilder! happy.gif Men...det ser lite mörkt ut. Jorden jag använt för att så i kryllar av små daggmaskar! De kanske käkar upp alla frön...? -fear-.gif

Nej, de är vita maskar eller hur? Det här skrev kerstin z5-6 till mig häromdagen: Länk Scrolla neråt, det är de sista inläggen jag menar
Anna!
tack för tips! men, nej det är faktiskt daggmask. Jordpåsen jag tog jorden ifrån låg öppen utomhus och då brukar de tyvärr följa med ibland. Det går nog bra, men de gillar ju rötterna tyvärr... Får hoppas att de gror och byta jord sen. Jag brukar ha lite daggmask i mina krukor och det har aldrig dödat någon planta vad jag vet... men det verkar krylla denna gång...
CillaM
CITAT (Anna! @ 02-11-2007, 21:56) *
tack för tips! men, nej det är faktiskt daggmask. Jordpåsen jag tog jorden ifrån låg öppen utomhus och då brukar de tyvärr följa med ibland. Det går nog bra, men de gillar ju rötterna tyvärr... Får hoppas att de gror och byta jord sen. Jag brukar ha lite daggmask i mina krukor och det har aldrig dödat någon planta vad jag vet... men det verkar krylla denna gång...

Ah, då fattar jag smile.gif Borde inte vara någon fara då men kanske det är bättre med jord utan maskar ändå. Sedan är det ju alltid bättre att så/plantera i jord som inte vart utsatt för utomhuslivets strapatser. Brukar dra med sig ohyra också
Anna!
Nu har jag blivit med tamarind! yahoo.gif De gror som sjutton! Jag lägger upp en liten bild som jag lovade. Resten av krukorna är hittills livlösa men jag väntar med spänning! Daggmasken verkar ha försvunnit också!

[attachment=9683:Tamarind_18_nov_07.jpg]
CillaM
CITAT (Anna! @ 18-11-2007, 18:06) *
Nu har jag blivit med tamarind! yahoo.gif De gror som sjutton! Jag lägger upp en liten bild som jag lovade. Resten av krukorna är hittills livlösa men jag väntar med spänning! Daggmasken verkar ha försvunnit också!

[attachment=9683:Tamarind_18_nov_07.jpg]

GRATTIS! Meddela oss gärna hur det hela fortskrider!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon