Christina i Taxinge~

I slutet av december reser jag bort två veckor och har ingen "blomvakt".
Nån som har tips på anordningar som sköter vattningen "automatiskt"......? confused.gif

Det handlar om Hibiscusar framförallt - och de är stora.
Mina övriga krukväxter klarar sig förmodligen - Saint Paulia, Apelsinträd, Philodendron och några Orkidéer.

Om nån har testat nåt som verkar fungera bra blir jag glad för tips!

mojan
Några växter som är känsliga kanske du kan inackodera hos någon eller ställa på jobbet om någon kan vattna dem där. Orkideer gillar att bli bortglömda, där behövs inget vatten. Växter som klara vatten "på fötterna" kan man ställa i tex en långpanna med vatten. Men det får ju vara med urskiljning, förstås. Flytta bort en del från fönster, inne i rummet behövs inte så mycket vatten. Man vill ju inte signalera att man är bortrest så då får du sätta prydnadssaker eller dyl i fönstret istället.
Malva15
Man kan ha vekar som man kan köpa i väsorterade blomsteraffärer och handelsträdgårdar som man sätter i jorden och andra änden i ett kärl med vatten. Så klarade jag en del av mina stora hibiskusar förr när jag reste bort. Eventuellt kan man ju också be någon närstående att se till blommorna och vattna? smile.gif Det första alternativet kräver att du har bevattningsvekarna i vatten ett dygn innan du monterar dem i krukorna/vattningskärlen, annars kanske inte vattnat tas upp så lätt. rolleyes.gif
Christina i Taxinge~

Såna där "vekar" har jag hört talas om men aldrig använt. Låter hoppfullt att du klarat dina H. på det sättet, Malva15!
Får försöka hitta såna i nån butik.
Gudrun i Göteborg
Mina växter klarade sig fyra veckor med vekar och stora flaskor med vatten.
Gillan
Jag rekomenderar också vekar och petflaskor. Vekarna finns dessutom i lampaffärer.
Anna!
Vill bara varna för PET-flaske bevattning! När man ställer en petflaska full med vatten upp och ner i jorden och jorden ska "suga upp i lagom takt". Hos oss blev det sjö! thumbdown.gif man måste nog ha ganska kompakt jord och verkligen få ner flaskan en bra bit för att det inte ska smita in luft som göra att det svämmar över! Någon annan som lyckats med detta?

Har också hört tips att det ska fungera att sätta typ plastfolie över jorden så det inte dunstar... har inte provat själv dock...
Christina i Taxinge~
Hmmm.....plastfolie över jorden kanske inte är så dumt g.gif

Och använder man petflaskor med vekar i är det ingen risk för översvämning - jag var mera rädd för att det inte skulle räcka till stora krukor med törstiga växter som Hibiscus.
Men det verkar ju gå bra, så det får nog bli min lösning + kanske plastfolie då!
Tack för det tipset!

aldo
http://www.uteoinne.se/present/jellybean/jellybean.html

Kan detta vara ngt ?
Christina i Taxinge~
CITAT (aldo @ 28-10-2007, 15:32) *

Så vackra självvattnare!!
De skulle man ju kunna ha bara för prydnadsvärdet smile.gif
Men jag undrar hur mycket vatten det ryms i varje 'boll'.....? Antar att man måste ha flera stycken i varje kruka och då blir det dyrt......

strepp
Skulle rek självbevattningskrukor till dina Hibiskusar.Det är kanonbra,En kompis till mig har alla sina Hibiskusar i dessa finns ju flera modeller o stora är de..hälsar strepp--
oliv
Jag har också långtidsvattnande krukor till hibiskus. Det fungerar utmärkt (minst två veckor utan att vattna). Krukstorlek (vattenreservoir) ska anpassas till växtens storlek. Enda nackdel är priset. Men jag är mycket nöjd med mina och tycker att växterna mår allmänt bättre nu än innan. 000.gif
Malva15
Var får man tag på vackra självvattnande krukor egentligen? Alla verkar vara rätt fula och av plast. confused.gif
MariaS
På välsorterade blomsteraffärer och butiker, brukar det gå att köpa lösa insatser. Då kan du använda vilka krukor du vill.
aldo
CITAT (Malva15 @ 12-11-2007, 15:06) *
Var får man tag på vackra självvattnande krukor egentligen? Alla verkar vara rätt fula och av plast. confused.gif

Kan man inte ställa ner dem i större ,snyggare ytterkruka blomma.gif
EKLO
På somrarna är jag borta 3 veckor i sträck från stan. Jag har inte många (och framför allt inte så väldigt stora) krukväxter - men de jag har ställer jag välvattnade i köket på en långpanna (där de inte får direktsol), och långpannan fyller jag med vatten. Sen sticker jag och hoppas på det bästa, och växterna är aldrig så fina som efter den behandlingen!

Här ska tilläggas att min filosofi för krukväxter är effektiv och enkel: Klarar de sig så är det finfint, annars bara att kasta och fixa nya – ett måtto som sannolikt är som att svära i kyrkan för många här på Odla. Till mitt försvar ska sägas att annat är det med grönsaksodlingarna på landet - där blir jag rent olycklig om något slokar eller missköts...

mvh Eklo
ehlana
Hej! När vi åkte bort på semester köpte vi bevattningskoner på Hornbach. Det ser ut som en liten kon i keramik eller vad det är för material. Ifrån den lilla konen går en plastslang med ett litet munstycke i ändan som man stoppar ner i en hink eller nåt. Konen kör man ner i jorden o växterna suger i sig så mycket vatten de behöver.. Men de här var rätt dyra har jag för mig... 2 eller 3 st för 100 kr tror jag.... O man måste ju ha en för varje växt... Tror vi köpte 6 st o resten av växterna fick klara sig bäst de ville.....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon