Knobban
24-07-2003, 18:56
Vilken häck passar in på våra krav, gnugga geniknölarna!!
-taggfri
-städsegrön
-ej giftig
-långsamväxande (helst)
-zon 3
-höjd ca 2 meter
Jag har varit inne på buxbom, kan man ha så höga häckar av buxbom?
Hannele
25-07-2003, 22:11
Buxus microphylla 'Faulkner' blir ca 1,5 m, klarar zon 4.
Trädbuxbom, Buxus sempervirens 'Arborescens' kan bli över 3-4 m, zon 3.
Idegran och vintergrön liguster.
Ni får tumma på giftigheten... men vem äter häckbuskar??
Plantera gräslök, persilja, frukt- och bärbuskar som komplement.
Louise i Göteborg
26-07-2003, 07:40
Välj hanplantor av idegran. Dom är precis lika giftiga men när/om nån' får för sig att stoppa nåt' i munnen prukar det vara de röda bären som lockar.
Knobban
26-07-2003, 09:03
[QUOTE]Välj hanplantor av idegran.[QUOTE]
Men hur vet jag att det är hanplantor jag köper? Visst kan jag kanske lita på plantskolan, men hur kan jag se det själv?
Åsa, mälardalen zon 2
26-07-2003, 10:25
Tror inte det är så lätt att se själv ifall det är han eller honplantor. Hanplantorna brukar dock inte sätta bär.
Sorten ´Hilii´ härdig till zon 3 är selekterade hanplantor.
Kan även lägga till att förgiftningsfall när det gäller växter är ganska ovanliga det är mera vanligt att barn förgiftas av saker vi har inomhus ex. hushållskemikalier.
Själva idegransbären är dock inte giftiga men de små fröna inuti är giftiga ifall man biter sönder dem.
Man kan ju också tänka sig någon thuja, den är visserligen också giftig men den har inget lockande alls, den brukar dock inte vara långsamväxande men den går att klippa så att den håller sig till 2 m.
Själv skulle jag nog välja idegran jag gillar den där lite mörkare gröna färgen + idegran är den barrväxt som brukar tåla beskärning bäst. Skulle den bli lite för stor så brukar den klara en ganska hård nedkapning den brukar bryta med nya skott mycket bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.