Full version: Cyklamen
ängsvädd
Hej, jag har fått en rosa cyklamen av en kompis, men har aldrig haft en sådan förut. Hon sa att man måste vattna på fat.
Hur trivs den?
Hur länge blommar den?

Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går även bra att vattna uppifrån ifall man inte blöter ner knölen.

Cyklamen vill gärna stå svalt och ljust, har man växten i ett ganska kallt fönster eller på en inglasad balkong som är frostfri kan den blomma i många månader och håller sig kompakt och fin.

Har man den i rumstemperatur + i dåligt ljus brukar blomningen bara hålla på i någon månad eller så + den sträcker på blad och liknande så den ser rangligare och risigare ut.
mojan
Min svärmor lärde mig detta: Lägg oasis i botten på ytterkrukan och håll oasisen ständigt fuktig. Det tycker jag har fungerat bra. Oasis köper du där blommor köps, ett grön "svamplikande" material. Lägg den i blöt först så den mättas med vatten.
ängsvädd
Tack för era tips smile.gif

Mojan, menar du att det räcker med att ha en ständgt fuktad oasis i botten på ytterkrukan, kan det ersätta vattning?

Jag har bara möjlighet att ha den i vanlig rumstemperatur.
Anki på Öland
Fick min första cyklamen förra året. När den blommart klart blev den stående, sen i våras satte jag ut den och kom väl inte ihåg att vattna särskilt ofta - nu blommar den så snällt igen smile.gif

[attachment=8860:cyklamen0710.jpg]

Anki
ängsvädd
Min cyklamen mår inte alls bra nu. Den slokar väldigt mycket och fler och fler stänglar skrumpnar. Jag har vattnat på fat så mycket den vill ha. Jorden är fuktig. Jag vattnar med brunnsvatten från borrad brunn, kalkrikt. Någon som har några idéer vad som kan vara fel?
sanakan
Min dog på 5-6 dagar så fort jag köpt den, ändå var rotknölen torr och fin, jorden fuktig men inte dränkt... Så jag tror många man köper är dåliga exemplar redan från början.... Eller så trivs de helt enkelt inte i rumstemperatur.

Det hände samma för mig som för dig Mimmi, stänglar ruttnar nertill, men för mig gick det mycket fort.
ängsvädd
Aha, så kanske det är. Bladen blir gula också.
ängsvädd
Jag ska plantera om min cyklamen. Tänker att den behöver ny jord, har inte planterat om sedan jag köpte den. Nu är det bara några få mycket slokande och vissna blad och blommor kvar. Hur ska jag göra?
Aqvakul
Inte för mkt gödning, inte stå blött och inte torka ut helt. Ibland funkar det inte ändå. Kanske är det "engångsblommor" som är drivna för hårt!? Har haft störst framgång med minicyklamen.
ängsvädd
Tack smile.gif Hur djupt ska den planteras?
Alexander-VG-zon3
CITAT (aq42 @ 15-12-2007, 15:33) *
Inte för mkt gödning, inte stå blött och inte torka ut helt. Ibland funkar det inte ändå. Kanske är det "engångsblommor" som är drivna för hårt!? Har haft störst framgång med minicyklamen.

minicyklamen är samma som vanlig cyklamen

CITAT (MimmiH @ 15-12-2007, 15:16) *
Jag ska plantera om min cyklamen. Tänker att den behöver ny jord, har inte planterat om sedan jag köpte den. Nu är det bara några få mycket slokande och vissna blad och blommor kvar. Hur ska jag göra?

ingen större mening med att plantera om den . har du kollat knölen ? kanske har ruttnat och då går det bara utför

skötsel av cyklamen är enkelt . sätt den ljust och svalt ( den ska inte ha sommar nu ju ) och vattna under ifrån men låt torka upp
( cyklamen är torktålig,men ser ful ut , men återhämtar sig om den får vatten igen) . efter den blommat klart sätter man ut den när frost risken är över och tar in den innan frosten kommer och benhandlar den lika dant som innan . ev planterar man om den i feb och då ska halva knölen synas . har du väldigt varmt inne nu trivs inte cyklamen ett alternativ är att ha den ute istället och hotta den när den dör eller ha den i kylskåpet under natten och sen ut med den på dagen i fönstret , både jag och min mormor har våra cyklamen ute och tar in dom vid frost på det viset får vi en vacker och långvarig blommande cyklamen som står sig fin hos mig hela okt-dec .
ängsvädd
CITAT (MimmiH @ 15-12-2007, 15:36) *
Tack smile.gif Hur djupt ska den planteras?

Halva knölen bör vara ovanför jorden.

Enligt denna länk
Alexander-VG-zon3
CITAT (MimmiH @ 15-12-2007, 18:44) *
Halva knölen bör vara ovanför jorden.

Enligt denna länk

så som jag skrev smile.gif

CITAT (flaxss @ 15-12-2007, 15:56) *
ev planterar man om den i feb och då ska halva knölen synas

här tummenupp.gif
Ophelia
Lagom med vatten är alltid bra. Har för mig att de trivs bäst med vatten som inte är så kalkrikt.

Har du haft koll på att den inte står i för mycket vatten? Den gillar även att ha det lite svalt.
ängsvädd
Ja, jag har bara vattnat på fat, så mycket den vill ha och slängt överflödigt vatten. Men jag har kalkrikt vatten så det kanske är ett av problemen. Men jag har även haft den för varmt, ovanpå ett element. Den står på köksbordet nu. Ska bli spännande att se om den kommer igen. Jag tänker vänta flera månader och kolla om den vill ha vatten lite då och då. Det stod att om den har stått för varmt så kan den komma in i en viloperiod och komma igen om den placeras svalare.
Gillan
Har man kalkrikt vatten är det bra om man låter vattnet stå ett dygn eller mer innan man vattnar med det. Ett annat tips är att stänga av elementet under fönstret giggle.gif . När man tar bort vissna blommor eller blad är det bra att försöka så gott det går med att dra "rakt upp", och så långt ner man kan, för att få med hela stjälken. Inte alltid så lätt, men det går.
ängsvädd
Tack för tipsen smile.gif Men det är väl bara mot klor det hjälper att låta vattnet stå något dygn, inte mot kalk väl? Hur som helst så låter jag vattnet stå i vattenkannan innan jag vattnar med det. Ang. element så får jag i så fall köpa nya element som jag placerar någon annan stans. Men en del växter verkar trivas med undervärme. Mina phalaenopsisar skjuter knopp.
Gillan
CITAT (MimmiH @ 16-12-2007, 08:16) *
Tack för tipsen smile.gif Men det är väl bara mot klor det hjälper att låta vattnet stå något dygn, inte mot kalk väl? Hur som helst så låter jag vattnet stå i vattenkannan innan jag vattnar med det. Ang. element så får jag i så fall köpa nya element som jag placerar någon annan stans. Men en del växter verkar trivas med undervärme. Mina phalaenopsisar skjuter knopp.

Jösses vad osäker jag blev nu! Jag har gjort så de senaste 25 åren och minns kanske inte riktigt varför jag började med det confused.gif . Vad jag däremot tydligt kan se i de 5-litersdunkar som jag förvarar vattnet i, är att det blir kalkavlagringar i botten på dem!

Det där med elementen var mer som ett skämt eftersom jag inte har några element under nåt fönster. Mina Cyklamen stormtrivs. Medans jag aldrig skulle kunna ha en Julstjärna inne hos mig. De fryser ihjäl på mindre än en vecka giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gillan @ 16-12-2007, 08:53) *
Det där med elementen var mer som ett skämt eftersom jag inte har några element under nåt fönster. Mina Cyklamen stormtrivs. Medans jag aldrig skulle kunna ha en Julstjärna inne hos mig. De fryser ihjäl på mindre än en vecka giggle.gif

frysa dina julstjärnor ihjäl ?? ,, hur kallt har du då ?
Gillan
CITAT (flaxss @ 16-12-2007, 11:09) *
frysa dina julstjärnor ihjäl ?? ,, hur kallt har du då ?

giggle.gif , nja några minusgrade har jag ju inte då förstårs, men i och runt fönstren har jag inte mer än ca 17 grader i medel. Och Julstjärnor vill ju gärna ha det varmt och skönt omkring sig. Men över lag så har jag aldrig lyckats så bra med mina krukväxter som jag gjort sen vi flyttade hit ( -98 ). Så de flesta verkar gilla läget blush.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gillan @ 16-12-2007, 11:21) *
giggle.gif , nja några minusgrade har jag ju inte då förstårs, men i och runt fönstren har jag inte mer än ca 17 grader i medel. Och Julstjärnor vill ju gärna ha det varmt och skönt omkring sig. Men över lag så har jag aldrig lyckats så bra med mina krukväxter som jag gjort sen vi flyttade hit ( -98 ). Så de flesta verkar gilla läget blush.gif

men julstjärnan dör väl inte för då gör du nåt annat fel ?

jag hade i natt +16c grader i hela rummet , och julstjärnan ser lika dan ut som innan . plus den som jag har sparat från år till år har jag ute under sommaren/hösten fast det är runt +10c +5c på nätterna och även varma dagar och då växte även min julstjärna .

du menar väl att den tappar bladen ? och det gör den naturligt i låg temperatur och eller för mycket vatten i jorden . men fast det svänger ner till +2c +4c under nätterna så överlever den och går in i vila och tappar bladen till våren igen så kommer nya blad och hela busken grönskar .

Gillan
CITAT (flaxss @ 16-12-2007, 11:35) *
men julstjärnan dör väl inte för då gör du nåt annat fel ?

jag hade i natt +16c grader i hela rummet , och julstjärnan ser lika dan ut som innan . plus den som jag har sparat från år till år har jag ute under sommaren/hösten fast det är runt +10c +5c på nätterna och även varma dagar och då växte även min julstjärna .

du menar väl att den tappar bladen ? och det gör den naturligt i låg temperatur och eller för mycket vatten i jorden . men fast det svänger ner till +2c +4c under nätterna så överlever den och går in i vila och tappar bladen till våren igen så kommer nya blad och hela busken grönskar .

rotfl.gif , Klart jag överdriver en del när jag säger att de dör, men de ser i alla fall väldigt döda ut där de står i mitt julpyntade fönster utan ett enda blad kvar..........hur snyggt är det på en skala tongue.gif . Och jag är ganska säker på att det enda felet jag gör är att ställa dem i fönstren laugh.gif . Men det gör ingenting, jag tycker sååå mycket om mina vita cyklamen i deras röda krukor yes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gillan @ 16-12-2007, 11:45) *
rotfl.gif , Klart jag överdriver en del när jag säger att de dör, men de ser i alla fall väldigt döda ut där de står i mitt julpyntade fönster utan ett enda blad kvar..........hur snyggt är det på en skala tongue.gif . Och jag är ganska säker på att det enda felet jag gör är att ställa dem i fönstren laugh.gif . Men det gör ingenting, jag tycker sååå mycket om mina vita cyklamen i deras röda krukor yes.gif

men då tappar dom bara bladen då ??

snyggt är det inte nej fear.gif , skulle inte själva vilja ha en julstjärna utan blad . men lever gör den . ska man hålla den snygg bör det vara över +15c men under +25c . tummenupp.gif
Gillan
CITAT (flaxss @ 16-12-2007, 11:48) *
men då tappar dom bara bladen då ??

snyggt är det inte nej fear.gif , skulle inte själva vilja ha en julstjärna utan blad . men lever gör den . ska man hålla den snygg bör det vara över +15c men under +25c . tummenupp.gif

Jaa, de tappar bara bladen. Fast nu gick jag och tittade hur många grader det var i köksfönstret och det var visst bara 14 grader -fear-.gif .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gillan @ 16-12-2007, 11:57) *
Jaa, de tappar bara bladen. Fast nu gick jag och tittade hur många grader det var i köksfönstret och det var visst bara 14 grader -fear-.gif .

det är ju bra för cyklamen ,, men kankse inte för julstjärna om man vill den ska vara fin . som värst har jag haft +12c +13c i hela rummet förra vintern va det . nu har jag +14c i fönstret och i natt +7c i fönstret . och min ''fleråriga'' julstjärna har jag där det är som kallast ( slipper se den då)

och så här ser den ut i nuläget

[attachment=10597:blommor_013.jpg]
när bild

en suddig bild , fast sen är denna mer härdad . den andre har jag dock mycket mer varmare
[attachment=10598:blommor.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Inte bara temperaturer under +15 får julstjärnan att tappa bladen, de gillar inte heller de där plaststrutarna som handeln envisas med att sätta på dem, de blir stressade av strutarna och utsöndrar då en massa etylen vilket får växten att blomma ut snabbare. Ju längre de suttit i plaststrutarna desto sämre. (+ni vet väl att man ska titta i mitten av de färgade bladen för där sitter de små blommorna, är dessa utblommade kommer växten snabbare se risig ut)
Christina i Småland
Gillan!
Är det så att det är dragigt i dina fönster? Jag har hört att julstjärnor inte tål drag.
/Christina
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christina i Småland @ 16-12-2007, 17:47) *
Gillan!
Är det så att det är dragigt i dina fönster? Jag har hört att julstjärnor inte tål drag.
/Christina

tål och överlever drag , men ser ful ut i drag . min som står i fönstret står fruktansvärt dragigt .
aldo
CITAT (MimmiH @ 27-10-2007, 15:56) *
Hej, jag har fått en rosa cyklamen av en kompis, men har aldrig haft en sådan förut. Hon sa att man måste vattna på fat.
Hur trivs den?
Hur länge blommar den?

Tacksam för svar.

---------------------------------------------------------------------------------

http://www.odla.nu/artiklar/cyklamen_oktober.shtml
anx
Lånar tråden nu när tankarna börjar kretsa kring utplantering...så min fråga är har min cyklamen någon chans mot sniglarna? dom älskar ju lökar...

tacksam för alla svar help.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon