|
Åsa, mälardalen zon 2
27-10-2007, 18:53
Är det inte jobbigt när småungar får skickas ut och gå Trick or treat när det inte ens är Halloween än? Om vi ska fira denna dag kanske den ska skrivas in i almanackan.
Hade precis ett gäng här som gick Trick or treat idag???? Halloween brukar väl vara den 31 okt och sedan är det några förvirrade människor som skickar ut ungarna under Allhelgona med.
Inte har jag något godis hemma vi äter sällan godis, jag sade att vi har inget godis ni är för tidigt ute det är inte Halloween än, när de sade att då ställer vi till bus erbjöd jag dem leversnittar för allt i godisväg vi har hemma är hundgodis. De gick härifrån ochjag tror inte de ställde till något bus.
Kan ingen tillverka en skylt med texten: STOPP för Halloween och en överstryken pumpa på en bild? Vi är inte intresserade av någon anglosaxisk sed med tiggande godistörstande barn på hösten. Duger bra med häxorna på vårkanten.
CITAT (Tobe3 @ 27-10-2007, 19:59)  Kan ingen tillverka en skylt med texten: STOPP för Halloween och en överstryken pumpa på en bild? Vi är inte intresserade av någon anglosaxisk sed med tiggande godistörstande barn på hösten. Duger bra med häxorna på vårkanten. Trick-or-treat kan jag vara utan, men tycker det är väldigt trevligt med utskurna pumpor med ljus i. Och ursprunget är mycket mer än anglosaxisk, det har ett katolskt ursprung. Liknande seder ser man i Spanien och Mexico och andra spansktalande och katolska länder. En väldigt trevlig länk är den här länken som som förklarar bra. Halloween
Problemet är ju att folk inte vet när de ska fira. Halloween infaller alltid 31 oktober, i sverige firar vi allhelgona helgen närmast det datumet om jag minns rätt. För några år sen "bestämdes" att vi ska fira halloween helgen före allhelgona för att inte blanda ihop den, men det är ju ingen som gör... Inte konstigt att ungarna springer ett par veckor eller så...
Felicia
28-10-2007, 20:10
Jag tycker inte heller om detta Halloween-firande och detta "bus eller godis" känns på nåt sätt oförskämt, ouppfostrat eller vad jag ska kalla det.. Och så att man ska klä ut sig till hemska spöken, häxor och  med mera. Nej usch! Nej, då räcker det allt med gulliga häxor på påsk som får godis utan hotelser Men det gäller ju att inhandla godis ändå så man har, känns ju pinsamt att säga att man inget har.. Vore inte dumt med en skylt på dörren Stopp för Halloween
Det är ett oskick att låta barnen springa och tigga godis och göra bus. Tänk på alla småbarn som skräms av synen när dörren öppnas... jag har barnbarn som blev helt chockad när hon såg svartklädda otäcka skelettmonster när mamman öppnade dörren. Dessa godistiggare kan ju faktiskt också råka ringa på hos en pedofil, våldsam el psykiskt sjuk. Vad kan väl inte hända då. Oansvarigt är det av föräldrar att låta barnen gå tiggarrundor! Här köps ingen godis och ve den som skulle våga göra bus här.
Finns ju exempel på att barn i USA råkat illa ut. Jag tycker också det är ett oskick. SKA man _tvunget_ låta barnen springa runt och tigga godis bör man göra det hos släktingar - som man givetvis redan förvarnat på telefon.
Kommer okända ungjävlar och knackar på hos min farmor sent på kvällen etc så kan hon faktiskt få en hjärtinfarkt. Är ju skillnad på om det är Pelle och Lisa 5 år eller Fylle-Pelle 15 år och hans polare, också såklart, som knackar på. (De senare bör överlämnas till polisen)
Rapchic
29-10-2007, 07:53
CITAT (Pirum @ 28-10-2007, 21:48)  Finns ju exempel på att barn i USA råkat illa ut. Jag tycker också det är ett oskick. SKA man _tvunget_ låta barnen springa runt och tigga godis bör man göra det hos släktingar - som man givetvis redan förvarnat på telefon. de som råkat illa ut genom förgiftning av haloween godis förgiftades av släktingar har jag hört men då finns det ju säkert andra saker som hänt i usa under haloween som man inte känner till. men jag tycker inte heller om att dom springer omkring men mest för min skull för det är irriterande och ändå så är det inte så mkt här (det enda jag har öppnat dörren för var en pojke som hade klippt ut en bild på en pumpa och satt på ansiktet me han fick inget och som tur var fick jag inget bus heller
Hannele
29-10-2007, 11:59
CITAT (Pirum @ 28-10-2007, 21:48)  SKA man _tvunget_ låta barnen springa runt och tigga godis bör man göra det hos släktingar Gäller det påskhäxor med?
Sailor Pluto
29-10-2007, 14:27
Äh, låt småungarna ha en extra skoj-dag varje år då de får tigga godis ! Vill man inte ha besök så är det bara att stänga av dörrklockan (som jag). Så länge de inte ställer till något verkligt ofog så är det helt okej (riktigt ofog: krossa rutor, ha sönder andra saker osv).
Är 15-åringar verkligen intresserade av sånt här förresten? Jag minns halloween-fester, inte att man sprang runt och "trick or treat-ade"...
Och även påskhäxor kan råka ut för galningar som öppnar dörren... Hände mej och mina kompisar en gång, och det var riktigt ruggigt.
netaave
29-10-2007, 14:29
Vi öppnar inte ens dörren
Sailor Pluto
29-10-2007, 14:33
CITAT (netaave @ 29-10-2007, 14:29)  Vi öppnar inte ens dörren Så kan man också göra .
CITAT (Hannele @ 29-10-2007, 11:59)  Gäller det påskhäxor med? Ja, men man bör såklart visa hänsyn och inte skicka påskhäxor till starkt kristna släktingar kanske. Det jag menar är att folk inte ska behöva överraskas i sitt hem av att okända personer ringer på, i Halloweens fall ibland på rent korkade tider dessutom. Vet man att en granne tycker Halloween är jättekul, så visst. Men man bör höra sig för. Dörrklocka i all ära, men det är inte alla som har sådan. Då bankar folk på dörren, knackar på rutor, usch.
vindspel
29-10-2007, 14:37
Jag skulle aldrig låtit min son springa till främlingar och ringa på  Vem vet vad som döljer sig bakom den dörren...hmmm skulle kunna bli en ny tv-serie...... Är föräldrar så fattiga att de inte kan köpa godis till sina barn själva  Ungarna kan ju vara ute och leka med sina "kostymer" och ha det kul ändå........ Glöm inte att ta med barnen till släktingarnas grav(ar) så de vet vad helgen handlar om.......
Sailor Pluto
29-10-2007, 14:37
CITAT (Pirum @ 29-10-2007, 14:34)  Ja, men man bör såklart visa hänsyn och inte skicka påskhäxor till starkt kristna släktingar kanske. Det jag menar är att folk inte ska behöva överraskas i sitt hem av att okända personer ringer på, i Halloweens fall ibland på rent korkade tider dessutom. Vet man att en granne tycker Halloween är jättekul, så visst. Men man bör höra sig för.
Dörrklocka i all ära, men det är inte alla som har sådan. Då bankar folk på dörren, knackar på rutor, usch. Då får man göra nån sorts deal med alla barn (kanske genom skolan?) att man inte går till dem som har en skylt där det står "Vi firar inte halloween" eller nåt... Precis som med påskhäxorna får väl föräldrarna tala om vad man gör och inte gör!
Vem har inte dörrklocka i dessa dagar
CITAT (Sailor Pluto @ 29-10-2007, 14:37)  Vem har inte dörrklocka i dessa dagar  [/color][/font] Vi, för den har alltid slut batterier...
CITAT (Sailor Pluto @ 29-10-2007, 14:37)  Vem har inte dörrklocka i dessa dagar  Jag har inte haft dörrklocka på många år. CITAT (Sailor Pluto @ 29-10-2007, 14:27)  Är 15-åringar verkligen intresserade av sånt här förresten? Jag minns halloween-fester, inte att man sprang runt och "trick or treat-ade"... Uppenbarligen är de det eftsom jag fick besök av en del tonåringar förra året. För övrigt tycker jag både trick or treat och påskkärringar är ett "otyg". Ska man lära ungar att springa runt hos främmande folk och tigga och skrämmas? Jag har än så länge inte blivit utsatt för något riktigt "trick" men jag tyckte inte det var värst kul när ett par "små, söta spöken" i 6-årsåldern för ett par år sedan först svor en lång harang åt mig och sedan satte igång att banka, sparka och slå på min dörr. Då börjar man liksom undra...
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-10-2007, 15:08
CITAT (Sailor Pluto @ 29-10-2007, 14:37)  Precis som med påskhäxorna får väl föräldrarna tala om vad man gör och inte gör!
Och var finns dom föräldrar? Dom flesta vet ju dagens läge inte var ungarna håller hus. Jag öppnar inte när det är halloween. Varför skall ja g köpa godis till barn som aldrig ens hälsar på folk här? Tycker synd om alla gamla ( det bor många här i vårt hus) som blir skrämda. Hela året är dom gamla i vägen för ungdomarna men då skall dom köpa godis till dom. Men jag ger gärna nåt till påskhäxorna Att skrämma folk till alla möjlige aoch omöjliga tider tycker jag är oansvarigt från föräldranas sida. Men det är klart då blir dom av med barnen den tiden och kanske kan ta sig en sup..... Elisabeth
Sailor Pluto
29-10-2007, 15:26
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-10-2007, 15:08)  Och var finns dom föräldrar? Dom flesta vet ju dagens läge inte var ungarna håller hus.
Jag öppnar inte när det är halloween. Varför skall ja g köpa godis till barn som aldrig ens hälsar på folk här? Tycker synd om alla gamla ( det bor många här i vårt hus) som blir skrämda. Hela året är dom gamla i vägen för ungdomarna men då skall dom köpa godis till dom.
Men jag ger gärna nåt till påskhäxorna
Att skrämma folk till alla möjlige aoch omöjliga tider tycker jag är oansvarigt från föräldranas sida. Men det är klart då blir dom av med barnen den tiden och kanske kan ta sig en sup.....
Elisabeth Just ja, glömde bort att majoriteten av dagens föräldrar är sådana . Då är vi inne på ett helt annat problem, som förjänar en egen tråd...
Alphaville
29-10-2007, 18:33
Jag kom att tänka på en god vän... Vännens systerdotter och hennes kompis ringde på dörren. När han öppnade sa de genast: "Bus eller godis!" "Ja, jag tar väl lite bus då." "Näe!!!" svarade hon bestämt. Naturligtvis fick de sitt godis.  Vad ska man ha morbröder till?
CITAT (Sailor Pluto @ 29-10-2007, 14:37)  Då får man göra nån sorts deal med alla barn (kanske genom skolan?) att man inte går till dem som har en skylt där det står "Vi firar inte halloween" eller nåt... Precis som med påskhäxorna får väl föräldrarna tala om vad man gör och inte gör! Den enda rimliga dealen är i sådana fall att ha en så kallad 'opt-in', dvs, att det är de positiva till erbjudandet som ska göra ett aktivt val och ha en skylt: "Vi firar halloween. Var snäll och ring på så får ni godis!". Som andra varit inne på så är många föräldrar dummare än sina barn. CITAT Vem har inte dörrklocka i dessa dagar Min hjärtsjuka farmor till exempel. Och om en dåre i skrämselmask bankar på där så hoppas jag att jag råkar vara där den kvällen. (Ringklocka eller inte, man ska inte ringa på hos okända människor på kvällen. Det är lite annorlunda om någon ringer på kl 11 på förmiddagen)
Hannele
29-10-2007, 19:56
CITAT (Pirum @ 29-10-2007, 19:37)  man ska inte ringa på hos okända människor på kvällen. Det är lite annorlunda om någon ringer på kl 11 på förmiddagen Som Jehovas vittne. CITAT (Pirum @ 29-10-2007, 14:34)  Ja, men man bör såklart visa hänsyn och inte skicka påskhäxor till starkt kristna släktingar kanske. Påsk är ju kristnas största högtid.
CITAT (Hannele @ 29-10-2007, 19:56)  Påsk är ju kristnas största högtid. Precis. Finns konstigt nog en del kristna som inte tycker om att se påskkärringar, trots att det borde påminna dem om forna dagars lyckade häxbränningar. Tillägg : jag tycker själv att påsken är en trevlig högtid, och en av mina bästa/trevligaste kyrkliga upplevelser var när jag gick på påskdagsmässa med en kompis för ett par år sedan. Likaså lekte jag påskgubbe som barn, hos folk som var beredda på att jag kom.
Rapchic
29-10-2007, 20:31
påskkärringar är väl ok (fast är alltid borta då) iallafall när jag gick påskkärring så hade man ritat fina tecknongar som dom fick i utbyte för godiset
Gossen Ruda
29-10-2007, 22:12
Denna sorts diskussion dyker upp vid varje Hallåven, tycks vara ett kärt ämne. Dyker det upp utklädda satungar hos mig ber jag dom flyga och fara, dom kan ta samma väg som eventuella påskkärringar kan göra, enkel biljett Blåkulla. Helt ok om nån vill låta barnen fira vilka högtider och upptåg som helst men blanda inte in andra människor. Tack och lov så har jag aldrig sett till några tiggare vid min dörr men det beror kanske dels på att det inte finns så mycket barn i området, eller dels för att jag sällan är hemma på helgerna.
Bettson
30-10-2007, 00:12
Fast det värsta tycker jag är att de springen en hel vecka i sina kostymer och hittar på skit.
I Usa är det en kväll och föräldern följer med. Om man är villig att ta emot besök så tänder man en pumpa utanför dörren. Övriga slipper besök.
Tycker nog att det är skillnad på trick or treat och små¨gulliga påsk-kärringar.
När min far låg för döden så vi åkte de 25 milen till honom en gång i veckan. Däremellan i flera månaders tid gick man och bara väntade på att telefonsamtalet skulle komma, som sa att det var slut.
När det då ringer på dörren och det utanför står ett gäng med självlysande skelett och bakom alla så fanns liemannen med. Då var det bara för mycket. Ungarna i tolv till fjortonsårsåldern skulle skrämma skiten ur mig (godiset brydde de sig inte om) men jag fick ett raseriutbrott och skrämde skiten ur dom i stället. Jag jagade dom halva gården bort med kvasten.
Visserligen är det tolv år sedan men fortfarande kan jag känna att jag blir arg av dessa dödskalle och liemanskostymer.
CITAT (vindspel @ 29-10-2007, 14:37)  --- Glöm inte att ta med barnen till släktingarnas grav(ar) så de vet vad helgen handlar om....... Men det är ju en annan helg.  Här på landet kommer det inga halloweenare så vi får äta vårt godis själva.
Hos mina föräldrar är det ett jäkla springande på hallowen (när det nu är egentligen). Något år har jag vaktat hunden hemma hos dem för de varit bortresta. Hunden blir tokglad när det ringer på dörren men det fick motsatt effekt på barnen... Hunden vill hälsa men de tror inte att det är det hunden vill för de ser inte att han är glad. De ser bara en blottad mun med tungan ute och en som håller i halsbandet...
Jävligt effektivt om jag säger så... de backar direkt och tigger inte ens godis...
Även om man inte öppnar (och låssas att man inte är hemma) så har mina föräldrar råkat ut för att ungjävlarna sprutat ner bilen på garageuppfarten med grädde... (Det var när jag passade hunden) Jag for ut och fick tag i dem (ca 13-14 år) och släpade hem dem till deras föräldrar... Där fick de sedan vackert förklara varför de hade en argsint brud med sig hem... Barnen fick sedan tvätta bilen fri från grädde och be om ursäkt... Rätt ska vara rätt.
Hemma hos mig kommer inga dörrknackare in i trappan eftersom vi har elektroniskt lås (ej porttelefon) som bara auktoriserade användare kan komma igenom. Det är också effektivt....
Ciczi
Trädgårdsflanören
30-10-2007, 08:33
Det konstiga med halloweenfirandet i Sverige , är att ALLA skall klä ut sig till något hemsk.
I USA kan man klä ut sig till vad man känner för, som prinsessa, president mm. En sån här söt halloweenfirare skulle man i alla fall inte bli rädd för. Jo det är faktiskt en Halloweenfirare på bilden. Halloween chicken
anna_rispan
30-10-2007, 09:39
Häftiga fötter!
Läste i tidningen i dag att trenden tros dö ut.
Sen får man väl hävda att "vi har ingen pumpalykta så här behöver ni inte plinga på". Låter väl hur smidigt som helst?
Sailor Pluto
30-10-2007, 13:43
CITAT (Pirum @ 29-10-2007, 19:37)  Den enda rimliga dealen är i sådana fall att ha en så kallad 'opt-in', dvs, att det är de positiva till erbjudandet som ska göra ett aktivt val och ha en skylt: "Vi firar halloween. Var snäll och ring på så får ni godis!".
Som andra varit inne på så är många föräldrar dummare än sina barn. Min hjärtsjuka farmor till exempel. Och om en dåre i skrämselmask bankar på där så hoppas jag att jag råkar vara där den kvällen. (Ringklocka eller inte, man ska inte ringa på hos okända människor på kvällen. Det är lite annorlunda om någon ringer på kl 11 på förmiddagen) Japp, håller med om den saken. Men den här tiden på året är det oftast lite mörkt redan vid sex-halv sju. Det är väl inte så sent? Och de yngre barnen kanske går tidigare ändå på dagen, tillsammans med föräldrarna.
För att sammanfatta så borde man alltså 1) begränsa godistiggandet till en dag 2) sätta upp "Vi firar Halloween"-skyltar vid vissa hus 3) klä ut barnen till gulliga saker också 4) skicka med föräldrarna. Och sist men inte minst: lås in tonåringarna eller se till att de har annat att göra... Om nu inte hela alltihopa dör ut förstås!
Än så länge har jag sluppit utklädda skelett i år.Det beror väl på att det inte finns många barn här på gatan,bara några mindre men de kommer kanske nästa år.Gilla inte det där med bus eller godis. Pumpa med ansikte och ett ljus i hade vi redan när jag var barn,det hade inget med Halloween att göra.Alla barn på vår gata gjorde pumpor det var fint ute på landet utan gatubelysning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|