Full version: Tweedia
Margith
Jag har fått fröer av Tweedia från vänlig forumist. Jag sådde fröerna i våras och nu blommar den så vackert wub.gif
Då börjar jag leta på nätet efter hur jag ska behandla den nu till vintern.
Jag hittar att det är en kortlivad perenn i USDA zon 9, eller var det 8?? strunt samma, hur mycket hjälp är det för mig thumbdown.gif

Ska jag låta den stå kvar i fönstret som vilken krukväxt som helst? Eller ska jag klippa ner den och övervintra roten mörkt och svalt? Eller ska jag acceptera att den är 1-årig hos mig och hoppas att den sätter fröer så att jag kan så den igen nästa år??

Är det nån som vet?
Helen i Piteå Zon 5
Blev tvungen att gooogla lite för att kolla vad Tweedia var för något, har aldrig hört talas om det. g.gif Jag hittade det här
http://www.joyseeds.fi/product_info.php?pr...e0abe3ea7b7306b

Du kanske kan försöka få den att fortsätta och blomma och få sen lite frön som du kan så till våren igen? Ser växten ut att börja må 'dåligt' får du försöka lite svalare och under växtbelysning, men jag har ingen aning.... hoppas du lyckas!

Du kanske hittar mer information om du söker under namnet Oxypetalum caeruleum
Margith
Tack snälla Helen för att du tog dig tid att leta fram informationen åt mig blomma.gif

Jag tyckte verkligen att jag hade letat ordentligt själv, men där ser man...

Lite sorgesamt var det ju att läsa att det är en 1-årig sommarblomma, men en 1-årig sommarblomma som förkultiverats inne i början av mars och blommar i slutet av oktober???
Det är iaf inte en sommarblomma som jag vill rekommendera åt nån nono.gif

Jag får hoppas att min inte vet om det utan fortsätter att bete sig som en krukväxt laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon