Full version: Rosförslag
Nybörjar-Linda
Jag sitter och skissar på en rabatt till framsidan av vårt hus, zon 2, söderläge. Vill ha rosor, runt 1 m höga med perenner till i rosa-lila-vitt. Jag har hittat 3 rosor som jag funderar på - Iceberg, Rhapsody in blue och J de Laing. Sedan perenner som anisisop(eller stäppsalvia kanske), daggkåpa och kanske något silveraktigt som ulleternell eller lammöron. Vad tror ni om det? Andra förslag?? Vill gärna ha lite höjd då rabatten ligger framför vårt trädäck som ligger ca 30-50 cm ovan mark. Tacksam för alla förslag!! smiley_small_hug.gif
Kajsa
Jag tar några favoriter

Astrid Lindgren, ca 1.20 mycket frisk, zon 4

Bonica 82, frisk men blir ganska hög 1.20 eller mer, zon 5

H.C Andersen, ca 1 m eller mer, du bor varmare än mig så där lär den gå utmärkt.

Leonardo da Vinci, blir kraftig ca 1.20 hög, liknar de gammaldags rosorna, zon 4

Edelweiss, ny i sommar här, zon 3-4 ca 1 m

Titta i mitt album under Rabattrosor och Austinrosor där har du många andra.
Christina i Taxinge~
Jag tycker ditt planeringsförslag låter vackert!
Härliga färger!

Av rosorna du nämner har jag inte Mrs John Laing, men de båda andra har jag.
Rhapsody in Blue har blivit en favorit hos mig eftersom den blommar så länge - har fortfarande knoppar. Och så den speciella färgen förstås!
Den växer väldigt rakt/upprätt, står liksom i givakt. Blir lite mer än 1m och verkar synnerligen frisk.

Iceberg har vackra blommor men jag grävde faktiskt upp mina i våras......Jag tycker den har alldeles för veka grenar som ger ett rufsigt & slingrigt intryck när de tunga blomklasarna drar ner mot marken.
Jag bytte ut mina Iceberg mot Aspirin istället som är mycket stadigare, men också mera rosa i knoppar och nyutslagna blommor.
Vet inte vad andra har för erfarenheter av Iceberg, men sån är min.

Kajsa
Eller en pärla till vit ros är Lions Rose

Blir ca 1 m eller mer, doftar, varit helt frisk och en zon 5 ros. Tror jag köpte den på Flora Linnea.

Iceberg frös snabbt bort här i rabatten, men jag har den som stamros, den får lätt svartfläck.
Andra vita är Karen Blixen, La Paloma, Katharina Zeimet, Winchester Cathedral, Austinros.
Nybörjar-Linda
Tack för era synpunkter!!! L da Vinci kan nog vara ett alternativ till J Laing, i mina ögon ser det ut att vara samma härliga rosa färg och jag har läst att andra på forumet haft lite svårt med Mrs John Laing... Lions rose ser ljuvlig ut Kajsa!! Men jag hittade inte den varken på Rosenposten eller Flora Linnea crying.gif Men hoppas hitta den tills i vår för jag håller med Christina om att Iceberg är lite vek och hängande i grenarna och det blir nog snyggare med någon annan vit ros till perennerna så nu blir det nog Lions istället. Hur är det med L da Vinci, doftar den??
Christina i Taxinge~
Sorry, ingen doft hos LdV - men oh la la! va snygg den rosen är! Och stadig. Och långblommande. Och frisk.
stanwell
Flora Linnea har alla nya Kordes-rosor.

Kordesrosor hos Flora Linnea

Winchester Cathedral är också ljuvlig.Flora Linneas beskrivning av Winchester Cathedral
Kajsa
Jo det stämmer stanwell, Flora Linnea var det, men det står att Lions Rose blir 60 cm, men mina ex. blev 1 m i soligt läge. En ros jag nog köper till fler av i vår, har breddat den rabatten i höst och en grupp av dom vore snyggt. Jag letar alltid efter bra zon 5 rosor, hopplöst köpa en massa rabattrosor som fryser bort, men du bor ju lite varmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon