Full version: Påfågelsträd
lissa
Jag lyckades få ett frö att go, och det har vuxit mycket i sommar, men nu undrar jag hur ni brukar göra med den på vintern ? Ska den ha vintervila , och ska den ansas? Nu är den ute, men ag vet inte hur pass mycket kyla den tål..och framför allt, Hur lång tid tar det innan den bärjar blomma? confused.gif
Lotta i Gbg
Jag hade aldrig hört talas om detta så jag sökte lite. Kommer från Västindien, och jag läste på en sida att den dör ner helt när den utsätts för frost, men att den kan komma igen. I Kulturväxtlexikonet står den som rumsväxt.
Alexander-VG-zon3
http://www.floridata.com/ref/c/caes_pul.cfm

det är en perenn eller buske .
Hardiness: USDA Zones 8 - 11. Peacock flower dies to the ground following frost or freezing temperatures, but in zone 8B, at least, it comes back reliable, albeit late, in middle spring. Don't give up on it! Peacock flower has survived temperatures as low as 18 F. It can be grown as an annual in colder climates. Even under frost free conditions, peacock flower may lose its leaves when temperatures drop into the 40's.

sätt den skyddat mot väggen under vintern . så kan du ha den ute åretrunt ha den även torrt om vintern .
Lotta i Gbg
Ursäkta mig, jag såg att du bor i Barcelona, och då är det jag skrev helt fel:-)
lissa
Det var väl inget fel Lotta, för även om jag bor här, och det inte är normalt med frost, så vet man inte vad som kan hända. Egentligen så har jag aldrig sett den, för det har snöat direkt utan förvarning flera gånger i stället( då står vi alla vid fönsterna och beundrar flingorna och hör den speciella tystnaden som uppstår när det snöar) och att man kan ha den inne hade jag aldrig trott faktiskt.
Flaxss, jag brukar också ta till Floridata för dom har bra beskrivningar..men jag har inte hittat något om vid vilken ålder dom börjar blomma.. Visste inte att den hette Peacock, jag hade den som Caesalpinia, och slog upp det för att få fram det Svenska namnet, och enligt fotona är det mycket träffande..
Det där med " dont give up on it " hmmm, det låter som om dom låter sig dröja för att blomma..
Att ha den mot väggen är lite svårt, för den är lika yvig som Jacarandan, och jag vill ju inte att grenarna/bladen ska bli förstörda....
thanks.gif för er hjälp
Alexander-VG-zon3
den tappar bladen hos dig , då blir den kanske mindre yvig . men du kan ha den ute åretrunt hos dig . sätt den så nära väggen du kan under vintern och sätt den sen soligt när nya blad kommer . vet inte när den blommar . skulle tro om jag gissar att den blommar efter 10-15år från frön och då med rätt skötsel och bra utrymme för rötterna .
lissa
Om alla mina blivande träd tar så lång tid på sig att blomma blir jag crazy.gif fear.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon