EKLO
Hej,
jag har inte s mkt lv p grsmattan, s nu har jag varit duktig och gtt ute i skogen ett par timmar och samlat lv i sckar och lagt p trdgrdslanden. Tog ocks en full sck lv, det blir av naturen en blandning av asp, bjrk och eklv, som jag tnkte jag kunde ha som str i komposterna senare, tror ni det funkar? Jag vill inte kpa sgspn och sdant, utan frska klara mig med sdant jag kan skaffa sjlv i naturen hr.

erfarenheter ngon?

tack p frhand
Eklo
Eva 33c
Jag har provat med lv som "str". Lven gr blandningen luftigare men jag tycker inte de suger upp fukt ngot vidare. Om man har en hushllskompost blir den ju oftast ganska blt. Sjlv kper jag en bal med kutterspn som r tnkt som stallstr. Den rcker lnge och suger bra med fukt. Men jag frstr din tanke att inte behva kpa till ngot. Kanske tidningspapper (rivet) skulle kunna fungera fr att suga upp vtska som komplement till lven.
Det hr r i allafall min erfarenhet, andra kanske har andra erfarenheter. smile.gif
EKLO
CITAT (Eva 33c @ 28-10-2007, 12:07) *
Jag har provat med lv som "str". Lven gr blandningen luftigare men jag tycker inte de suger upp fukt ngot vidare. Om man har en hushllskompost blir den ju oftast ganska blt. Sjlv kper jag en bal med kutterspn som r tnkt som stallstr. Den rcker lnge och suger bra med fukt. Men jag frstr din tanke att inte behva kpa till ngot. Kanske tidningspapper (rivet) skulle kunna fungera fr att suga upp vtska som komplement till lven.
Det hr r i allafall min erfarenhet, andra kanske har andra erfarenheter. smile.gif

Tack Eva, det var ju attans det dr med uppsugningsfrmgan, men det har du frsts rtt i. Tidningspapper funkar ju, men jag knner att jag drar mig en smula fr det pga av alla tungmetaller i trycksvrtan, (men men - jag snusar ju t ex, s det r ju totalt ologiskt egentligen att bry sig om lite bly i tidningarna. Man r inte alltid topp-rationell.) Hr r mycket multnande tallar p nra hll, och ett tag i somras fick jag fr mig att jag skulle gra spn av de murknande bitarna - men det var fr bkigt, tog fr mkt tid.
Nja, en luftigare kompost tack vare lven r ju inte fy skam i alla fall.

mvh Eklo
Eva 33c
Jag tror inte trycksvrtan r s farlig numera som den var frr. Numera anvnds ju inga blytper vid tryckning och frgen i dagspressen lr visst vara vegetabilisk. smile.gif
ingrid fuxwall
Finns det ngra farliga mnen i ggflak?
Annars kan man anvnda tugg frn kompostkvarnen, frutsatt att man har en kompostkvarn
Har man en hyvel kan man fort och ltt "tillverka" ganska mycket flis av en vedklabbe.

Bara sdant som jag i all hast kom att tnka p
puskas5
Finrivet tidningspapper och snderrivna ggfrpackningar rekommenderas ofta som kompostmaterial eftersom bda binder fukt och tillfr kol.
EKLO
CITAT (Eva 33c @ 28-10-2007, 18:48) *
Jag tror inte trycksvrtan r s farlig numera som den var frr. Numera anvnds ju inga blytper vid tryckning och frgen i dagspressen lr visst vara vegetabilisk. smile.gif

s bra om du Eva och Ingrid och Puskas har rtt i detta - fr tidningar, det har man ju i sanning alltfr gott om. Samt ggkartonger. Bra, jag har hrmed blivit omvnd, tack!

Eklo
Aqvakul
Tycker lv fungerar ganska bra. Doock en varning fr ek som innehller mkt garvsyra. ggkartonger och anvnt hushllspapper verkar bra.
Tullia
Jag kan inte hjlpa dig - eftersom jag r sker p att du kan mer n jag. Dremot r jag sugen p att reflektera lite...

Jag tycker om det hr med kompost. Jag lser avsnittet om kompost fre allt annat i en trdgrdsbok. Dremot r jag inte srskilt ordentlig eller ambitis p ngot stt. I varmkomposten varvar jag det helt o-finfrdelade hushllskompostmatrialet med gammal jord, extra om jag tror p risk fr flugor, eftersom jag hittills inte haft ngra lv. Nu nr jag brjar f en massa lv verkar det dock som om allt fungerar bttre p ngot stt? Heja lven!

Ska fr vrigt tmma ur lite nerifrn snart. Frsta gngen. Spnnande!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon