EKLO
Hej,
jag har inte så mkt löv på gräsmattan, så nu har jag varit duktig och gått ute i skogen ett par timmar och samlat löv i säckar och lagt på trädgårdslanden. Tog också en full säck löv, det blir av naturen en blandning av asp, björk och eklöv, som jag tänkte jag kunde ha som strö i komposterna senare, tror ni det funkar? Jag vill inte köpa sågspån och sådant, utan försöka klara mig med sådant jag kan skaffa själv i naturen här.

erfarenheter någon?

tack på förhand
Eklo
Eva 33c
Jag har provat med löv som "strö". Löven gör blandningen luftigare men jag tycker inte de suger upp fukt något vidare. Om man har en hushållskompost blir den ju oftast ganska blöt. Själv köper jag en bal med kutterspån som är tänkt som stallströ. Den räcker länge och suger bra med fukt. Men jag förstår din tanke att inte behöva köpa till något. Kanske tidningspapper (rivet) skulle kunna fungera för att suga upp vätska som komplement till löven.
Det här är i allafall min erfarenhet, andra kanske har andra erfarenheter. smile.gif
EKLO
CITAT (Eva 33c @ 28-10-2007, 12:07) *
Jag har provat med löv som "strö". Löven gör blandningen luftigare men jag tycker inte de suger upp fukt något vidare. Om man har en hushållskompost blir den ju oftast ganska blöt. Själv köper jag en bal med kutterspån som är tänkt som stallströ. Den räcker länge och suger bra med fukt. Men jag förstår din tanke att inte behöva köpa till något. Kanske tidningspapper (rivet) skulle kunna fungera för att suga upp vätska som komplement till löven.
Det här är i allafall min erfarenhet, andra kanske har andra erfarenheter. smile.gif

Tack Eva, det var ju attans det där med uppsugningsförmågan, men det har du förstås rätt i. Tidningspapper funkar ju, men jag känner att jag drar mig en smula för det pga av alla tungmetaller i trycksvärtan, (men men - jag snusar ju t ex, så det är ju totalt ologiskt egentligen att bry sig om lite bly i tidningarna. Man är inte alltid topp-rationell.) Här är mycket multnande tallar på nära håll, och ett tag i somras fick jag för mig att jag skulle göra spån av de murknande bitarna - men det var för bökigt, tog för mkt tid.
Nåja, en luftigare kompost tack vare löven är ju inte fy skam i alla fall.

mvh Eklo
Eva 33c
Jag tror inte trycksvärtan är så farlig numera som den var förr. Numera används ju inga blytper vid tryckning och färgen i dagspressen lär visst vara vegetabilisk. smile.gif
ingrid fuxwall
Finns det några farliga ämnen i äggflak?
Annars kan man använda tugg från kompostkvarnen, förutsatt att man har en kompostkvarn
Har man en hyvel kan man fort och lätt "tillverka" ganska mycket flis av en vedklabbe.

Bara sådant som jag i all hast kom att tänka på
puskas5
Finrivet tidningspapper och sönderrivna äggförpackningar rekommenderas ofta som kompostmaterial eftersom båda binder fukt och tillför kol.
EKLO
CITAT (Eva 33c @ 28-10-2007, 18:48) *
Jag tror inte trycksvärtan är så farlig numera som den var förr. Numera används ju inga blytper vid tryckning och färgen i dagspressen lär visst vara vegetabilisk. smile.gif

Å så bra om du Eva och Ingrid och Puskas har rätt i detta - för tidningar, det har man ju i sanning alltför gott om. Samt äggkartonger. Bra, jag har härmed blivit omvänd, tack!

Eklo
Aqvakul
Tycker löv fungerar ganska bra. Doock en varning för ek som innehåller mkt garvsyra. Äggkartonger och använt hushållspapper verkar bra.
Tullia
Jag kan inte hjälpa dig - eftersom jag är säker på att du kan mer än jag. Däremot är jag sugen på att reflektera lite...

Jag tycker om det här med kompost. Jag läser avsnittet om kompost före allt annat i en trädgårdsbok. Däremot är jag inte särskilt ordentlig eller ambitiös på något sätt. I varmkomposten varvar jag det helt o-finfördelade hushållskompostmatrialet med gammal jord, extra om jag tror på risk för flugor, eftersom jag hittills inte haft några löv. Nu när jag börjar få en massa löv verkar det dock som om allt fungerar bättre på något sätt? Heja löven!

Ska för övrigt tömma ur lite nerifrån snart. Första gången. Spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon