Full version: Bambufråga
skogstroll
I augusti köpte jag två plantor bambu 'Jumbo' som jag planterade, de har inte växt särskilt mycket alls men de kanske kommer igen nästa år. Hur som helst så funderade jag på om de borde skyddas i vinter på något sätt? Jag bor i zon 3 sådär, så om nån vet är jag tacksam för tips thanks.gif
Lotta i Gbg
Det är bra att se till att de står stadigt, det är lätt att de blåser omkull på vintern, eftersom de inte hunnit etablera sig i jorden ordentligt. (Jodå , jag har tagit död på bambu på detta sätt)
Aqvakul
Att kupa upp lite löv och jord kring plantan kan väl vara en rimlig "säkerhetsåtgärd".
zatoichi
...jag brukar numera skydda bambuplantorna (1.5 meter höga) även mot de vackra rådjuren, som gärna äter upp det mesta (på kolonin/Sthlm) och då tar jag rådjursnät eller dylikt som jag virar runt bambuplanteringen (3 st). Saken är att i fjol tröttnade jag på ´kalhyggen´ som inte såg så kul ut, som om någon varit framme med gräsklipparen på en halvmeters höjd; skönt och effektivt, jag fick äntligen behålla tillväxten på bambun, annars har de varit eftertraktat vintermat för rådjuren.
MariaS
CITAT (zatoichi @ 11-11-2007, 21:50) *
...jag brukar numera skydda bambuplantorna (1.5 meter höga) även mot de vackra rådjuren, som gärna äter upp det mesta (på kolonin/Sthlm) och då tar jag rådjursnät eller dylikt som jag virar runt bambuplanteringen (3 st). Saken är att i fjol tröttnade jag på ´kalhyggen´ som inte såg så kul ut, som om någon varit framme med gräsklipparen på en halvmeters höjd; skönt och effektivt, jag fick äntligen behålla tillväxten på bambun, annars har de varit eftertraktat vintermat för rådjuren.

....och haren här...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon