Full version: Picasa
Alba
Jag har funderinga på Picasa men kommer inte till skott. Så här står det i början på deras information:

När du installerar Picasa börjar programmet jobba direkt med att organisera alla bilder du har på hårddisken efter datum i samlingen "Mappar på disk". Om Picasa hittar mappar som du inte vill ha väljer du Verktyg > Mapphanterare och anger vilka mappar som ska genomsökas en gång, vilka som alltid ska genomsökas eller vilka som ska tas bort. Om du vill ta bort enskilda bilder från ditt bibliotek markerar du bara ett foto och högerklickar för att radera det permanent från datorn eller dölja det från Picasa.

Vad menas med detta. Jag ser framför mig hur Picasa tar alla mina bilder och sorterar i en ordning som jag inte vill ha

ewa zon 3
Jadu Alba, jag fattar det som du men det verkar ju inte klokt om programmet skulle ta över datorn crazy.gif
Någon som har Picasa idag borde kunna svara på vad som händer......................
Jag har också tittat lite på olika fotoalbum på nätet och det som får mig att tveka mest är att mina bilder inte verkar bli mina längre utan tex Googles dvs hela världens. Picasa är en del av Google och om jag fattade det finstilta rätt (så långt jag orkade läsa) så har jag inte ensamrätt på mina bilder längre utan Picasa/Google och alla andra kan använda dom till vad dom vill utan fråga.
Rätta mig om jag har fattat fel confused.gif

/Ewa
Alba
Kan någon förklara vad som menas med detta....det jag markerat med rött. Jag vill ju inte att mina bilder ska dyka upp i någon marknadsföring som jag inte har kontroll på.

Ja tyvärr verkar du ha rätt. Jag tolkar det precis som du. Ja om vi nu fattat detta rätt så blir det inte Picasa.

11. Licens till Ditt material

11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som Du redan innehar i det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Genom att skicka in, lägga upp eller visa materialet beviljar Du Google en evig, oåterkallelig, global, royalty-fri och icke-exklusiv licens att mångfaldiga, anpassa, ändra, översätta, publicera, offentligt framföra, offentligt visa och distribuera det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Det enda syftet med denna licens är att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och marknadsföra Tjänsterna och licensen kan återkallas för vissa Tjänster i enlighet med vad som anges i Tilläggsvillkoren för dessa Tjänster.

11.2 Du accepterar att licensen inkluderar en rätt för Google att göra sådant Material tillgängligt för andra företag, organisationer och personer till vilka Google tillhandahåller tjänster, samt att använda Materialet i samband med tillhandahållandet av sådana tjänster.

11.3 Du förstår att Google kan, under utförandet av de tekniska åtgärder som krävs för att tillhandahålla Tjänsterna till Googles användare, (a) överföra eller distribuera Ditt Material över olika publika nätverk och i olika media; och (b) göra sådana ändringar i Ditt Material som krävs för att anpassa Materialet till de tekniska krav som hänför sig till anslutna nätverk, anordningar, tjänster eller media. Du accepterar att denna licens skall tillåta Google att vidta dessa åtgärder.

11.4 Du bekräftar och garanterar att Du har alla nödvändiga rättigheter och behörigheter för att kunna bevilja den ovannämnda licensen.
titti49zon6
Jag har Picasa men inte har Google tagit över mina bilder som jag har lokalt på min dator, däremot kan jag tänka mig att om jag lägger ut bilderna på webbalbumet och låter det vara officiellt så kan dom nog kanske använda dom
Så länge bilderna ligger i Picasas fotoalbum har jag full kontroll precis som om jag har det i Adolbes fotoalbum eller Windows eller vad dom heter
Jag gillar Picasa eftersom det är så lättöverskådligt, det går att redigera foton( kanske inte det allra bästa, men det räcker åt mig)
Jag fotar mycket garnnystan eftersom jag säljer och det är så bra med Picasa att dom lägger in sig själv i datumordning, vill jag ha en annan ordning så får jag ändra liksom jag får göra i andra album
När jag t.ex vill lägga in bilder i Odlas album går jag bara in och markerar vilka bilder jag vill ha och så klickar jag på webbexporter och vips är det klart, otroligt smidigt och enkelt
Jag klarar mig inte utan Picasa och dom bilder jag vill radera måste jag godkänna och om jag av misstag raderar någon så kan jag hämta tillbaks den från papperskorgen så länge jag inte tömt den
Alba
Jag har läst i Bild och Foto ang. olika album på nätet. Det är tydligen inte ovanligt att tjänsten kan ta mina bilder och använda dem som de vill eller t.o.m sälja bilden.

De ger följande tips att tänka på :

Frågor man bör ställa innan man bestämmer sig:
1. Ska bilder vara publika eller en privata?
2. Vill jag kunna visa upp mina bilder på en annan webbsida eller blogg?
3. Gör det mig något om tjänsten tar mina bilder och säljer de?
4. Vilka övriga funktioner vill jag ha? Bildspel? Galleri? Ljud? Community?
5. Vill jag kunna få ut papperskopior via tjänsten?

Bild och Foto .....gå in under Fototjänster om du vill läsa mer.
Siv i Bollnäs
Min erfarenhet av Picasa är nog liknande Tittis. Jag importerar digitala bilder direkt från kameran till Nikons bildprogram PP = Picture Projekt. Där kan man göra en del, men jag går i stället sedan över till Picasa och lägger bilderna där jag tycker dom ska vara. Picasa installerade jag för ca 1 månad sedan och tycker det är toppen! När man installerar det så kommer allt man har i bildväg sen tidigare in där och man kan då (äntligen!) få ordning på alla bilder genom att skapa mappar och föra över de bilder som passar i resp. mapp. Alla inscannade bilder från vanliga kameror, alla inscannade loggor osv som har suttit i "Bilder" eller "Mina bilder" (med undermappar) hamnar där. Om man tycker att någonting sitter på fel ställe: Bara markera och "dra" resp. bild till önskad mapp. Man namnger förstås själv sina mappar. Viss bildbearbetning kan man också göra i Picasa, men där är ju Photoshop ett strå vassare, så jag kan ju gå dit och finslipa om jag vill.
När man tar upp bilderna i Photoshop så är de ordnade efter det system man gjort i Picasa. Enkelt att hitta rätt mapp och rätt bild. Man behöver inte leta ihjäl sig.
Betr. upphovsrättsliga aspekter: Jag har inga webbalbum svävande ute i etern då jag knappast tror att bilderna jag har i datorn är av något större intresse för andra. Över huvud taget får man nog vara försiktig med vad man släpper ut utanför sin egen dator... Och är det som en del påpekat här, att sådant material blir programmakarnas egendom så förklarar det ju varför t ex Picasa tillhandahålls kostnadsfritt! Dom kan ändå sko sig på användarna...
Hälsningar Siv smile.gif
Alba
Det är just det som jag tycker är lite knepigt. Jag har bilder i "Mina Bilder" som jag sorterat och lagt i mappar med olika namn.
Då tar Picasa alltså dessa bilder och sorterar efter ett system som jag inte vill ha.
För att få "min" ordning på bilderna måste jag alltså sortera om dem och döpa nya mappar.

Jag skulle önska att om jag installerar Picasa så blir det bara bilderna jag tömmer ur kameran fr.o.m.den dagen som Picasa tar hand om.

Mina "gamla" bilder villjag flytta över till Picasa om och när jag vill.

Eller........fattar jag detta helt fel. confused.gif
Lilla Birka
Jag känner som du Alba. De bilder jag nu har (c:a 5000) har jag ju redan sorterat in i mappar som jag själv namngivit och satt undertext till bilderna. Om bilderna i Picasa enbart blir sorterade efter datum blir ju min ordning förstörd. Jag skulle vilja behålla mina bilder som de är nu, men gärna pröva Picasa ett tag för att se om det är så mycket bättre än det jag har via windows xp. Vad jag saknar där är ett bra program att redigera bilder i.
Kul om någon kan berätta lite mer om hur det blir. om jag inte är nöjd då utan vill ha tillbaka det "gamla" systemet, går det?
Netha
Nu tog jag en ´snabbtitt i min Picasa.
Alla mappar jag gjort, är intakta. smile.gif

Picasa plockar inte ut bilder ur namngivna mappar.

Jag har t.ex djur, natur, himlar, osv osv... minst 5.000 bilder
och alla mappar är som jag gjort dem.

Dessutom så finns ju bilderna kvar på din hårddisk... Picasa har bara kopia av alla. smile.gif

Dessutom... när du laddar ner programmet så kan du välja om den ska ta alla bilder som finns
på din hårddisk... eller bara från Mina bilder och så tror jag det var nåt annat.... minns inte... tongue.gif
Lilla Birka
CITAT (Netha @ 02-11-2007, 22:07) *
Nu tog jag en ´snabbtitt i min Picasa.
Alla mappar jag gjort, är intakta. smile.gif

Picasa plockar inte ut bilder ur namngivna mappar.

Jag har t.ex djur, natur, himlar, osv osv... minst 5.000 bilder
och alla mappar är som jag gjort dem.

Dessutom så finns ju bilderna kvar på din hårddisk... Picasa har bara kopia av alla. smile.gif

Dessutom... när du laddar ner programmet så kan du välja om den ska ta alla bilder som finns
på din hårddisk... eller bara från Mina bilder och så tror jag det var nåt annat.... minns inte... tongue.gif

thanks.gif
Alba
Jag måste fråga igen.

OK jag förstår att när jag installerar kan jag välja hur jag vill ha det men när jag har installerat Picasa och tömmer kameran.....kan jag då välja om jag vill ha bilderna i Picasa eller i "Mina bilder" ?
Siv i Bollnäs
Bilderna kommer ju i "Mina bilder" (eller i något annat t ex "Bilder" som jag har bilder i som hör till mitt jobb på datorn.) Det är ju som man själv ordnat från början! Vad du än tar upp för bildprogram på datorn så kan du ju öppna dessa mappar och bilderna i dom. När du installerar Picasa så kommer dina bilder in där med sina mappar enligt den ordning du haft dom från början. Om du tycker att den ordningen är bra så behöver du ju inte göra någonting, men om du vill passa på och omarbeta dina samlingar (som jag har gjort för att äntligen få ordning på dom) så ger programmet utsökta möjligheter till detta genom att enkelt flytta över bilderna som man vill ha dom. Alla nytillkomna bilder hamnar i kronologisk ordning förstås, men om man vill ha dom i kategoriordning så flyttar man dom till respektive mapp för detta.
Hälsningar Siv
Siv i Bollnäs
Jag vet inte om jag förklarat tillräckligt tydligt, men bilderna man har i datorn finns ju där som filer som kan öppnas i alla bildprogram som är avsedda att hantera bilder.
Siv
Alba
OK tack för all hjälp....nu har jag en bra bild av hur det fungerar.

thanks.gif rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon