gammelnalle
28-10-2007, 15:36
Har tidigare sett grodungar i källaren som jag har hjälpt ut...men idag var det en STOR groda-eller padda (jag ser ingen skillnad...)
Han/hon ville inte alls att jag kom för nära utan kröp in under en hylla....
Vad skall jag göra? För mig FÅR den stanna, men jag är rädd att det är för varmt i källaren (Vedeldningen sker där) ???? De skal väl gå i dvala nu?
Björn- som inte gått i ide- har inget ID-kort.
ängsvädd
28-10-2007, 15:54
Jag är inte riktigt säker, men kan du inte göra en bamselövhög och lägga grodan längst ned och i centrum av den. Och överst lägga lite ris/grenar så att inte löven blåser bort?
Det kommer att vara för torrt för den i källaren.
Vi har också alltid några grodor och paddor i källaren. Dom hoppar ned genom vedinkastet, dom verkar klara sig bra, hittar en massa smådjur bland veden och fukt finns det också gott om.
Hittar jag dom där under sommar-höst åker dom ut, under vintern får dom förstås vara kvar. Har inget emot graodor, men oj vad jag hoppar till när jag tar ved och något skuttar iväg i dunklet. Har även hittat ett par stora vattensalamandrar i källaren, och möss har vi gott om.
Är det varmt så kan den inte gå i dvla, utan behöver äta. I djuraffären kan du säkert köpa syrsor eller mjölmaskar, eller fluglarver från fiskeaffären. Flugor och paddor gillar äter bara mat som rör på sig, ev kunde man mata den med små bitar korv, men då måste man röra på korven så att den tror att det är en insekt!
gammelnalle
28-10-2007, 16:23
Här är det snabba svar!!
Man tackar!!
Men KLARAR den sig utan att gå i dvala, bara jag ger den "rörliga korvar"

??
Jag vet att det dykr upp en del gråsuggor och andra trevligheter när jag tar in ved.
b
ängsvädd
28-10-2007, 16:54
Det måste vara tillräckligt fuktigt för den. Den bör ha tillgång till vattenskål att bada i om källaren är torr.
Gudrun i Göteborg
28-10-2007, 20:31
Jag anser mig vara djurvän, men paddor??? Kanske jag inte är en riktig djurvän
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 28-10-2007, 21:31)

Jag anser mig vara djurvän, men paddor??? Kanske jag inte är en riktig djurvän

Nej djur med päls verkar ha betydligt lättare att få sympatier, men konstigt nog verkar många då undanta pälsdjur som t ex spindlar och flugor!
Paddor som är så... så.... fina...?

Hörs ju till och med på namnet att dom är helmysiga - Bufo Bufo.
Grattis b, hoppas att den klarar sej i vinter. Med eller utan mat som korvar sej fram.
gammelnalle
29-10-2007, 09:05
CITAT (Berith @ 29-10-2007, 06:24)

Paddor som är så... så.... fina...?

Hörs ju till och med på namnet att dom är helmysiga - Bufo Bufo.
Grattis b, hoppas att den klarar sej i vinter. Med eller utan mat som korvar sej fram.

FINA??? tydligen tyckte inte Linné det enar han namngav den efter en av sina "konkurenter" och kritiker den franske naturhistorikern Buffon (1707-88)
(Svensk ordbok 1987: padda "typ av klumpigt groddjur med korta bakben och ofta vårtig hud", "används ofta bildligt och i liknelser om motbjudande person). Klassen kallas Bufonidae.
delvis saxat ur:
http://lipas.uwasa.fi/~atn/research/disse/atnlectio.htmlmen min Prins(essa?) skall få en chans...
b
Tyckte han ja!
Jag tycker iaf att dom är fina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.