CITAT (Lotta i Gbg @ 28-10-2007, 21:27)

Ibland kan man vara lite för otålig med dem. De kan säcka ihop, eller inte komma upp som man väntat sig. Och så tar man bort resterna. Jag har massor med exempel på klematis som kommit efter att ha varit borta 1-2 år. Det är en av orsakerna till att jag har två Romantikor:-) Jag trodde den ena var död, men den vilade sig bara ett år. Sedan tror jag att det är jätteviktigt att det inte är en massa växter runt fötterna på dem, för då blir det för fuktigt och de kan ruttna. Dessutom trivs sniglarna bra där. Tyvärr är jag rätt dålig att följa detta rådet själv, vilket jag märkt. Det där med att klematis ska ha perenner runt fötterna kan ni glömma, det är sämre än att de har det fritt.
Jag försöker följa alla tips och råd med clematisarna, och några växter runt om dom har jag faktiskt inte. Att få sådana överdådigt blommande som du har får jag nog ge upp om. Men i våras sådde jag faktiskt Clematis 'Korean Beauty', som trots att de än står i krukor, blommar med några små. Förslag på övervintring? Ska jag gräva ner dom, det är väl sent för detta, eller? Kan jag sätta kruka och allt i jorden för övervintring, ska jag ta in dom i växthuset? Kanske jag borde ställa frågorna i en egen tråd?