Full version: Några klematisar
Lotta i Gbg
Clematis är ett underbart släkte, och det finns ju hur mycket som helst att välja mellan. Jag har gjort ett litet album med 9 av mina, för den som vill titta. Clematis hos mig
boopan
underbart juvligt jag vill ha massor
Harvey
Vill ha massor jag med! Tyvärr är dom inte kompisar med mig. Fastän jag fjäskar så. Antingen dör dom, eller kommer bara med en strånk, eller blir sådär 30 cm höga. Eller så är det fel sort när dom väl blommar. Jag gödslar o vattnar o klipper ner och allt som man skall tror jag, men ändå.
Fast den där macropetalan skall vara tålig, kanske att klättra mot berget.
ewa zon 3
Tack för titten fastnade särskilt för 'Mikelite'
Har den en sån där fin vinröd ton som på ditt foto i verkligheten eller är den mer violett "blåare"

/Ewa
kerstin z5-6
Underbara.. nu verkar jag dessutom ha fattat hur man ska plantera dem -Tack Finn:) fick info om din föreläsning här i efterhand ) så nu växer de bra

I sommar verkar det som jag får chansen att åka till Kivistiik-och handl direkt -vilka av de >Estländska gillar du bäst Lotta ?
titti49zon6
Av dom Estländska jag har gillar jag dessa bäst
Clematis Romantika hundratals blommor och massor med knopp,får måla om väggen så att den syns

Romantika

Clematis Kotkas jättestora blommor drygt 20 cm i diameter

Clematis Kotkas min favorit bland clematis

Clematis inte helt säker men tror att det är Viorna

kerstin z5-6
Koktas ska jag skriva upp -Romatika har jag -den är underbart snygg! Den sista -jag har också en onamnad mörkt blåröd .. kanske samma ?
Lotta i Gbg
Vad trevligt att åka till Kivistiks Kerstin! En del av clematisarna är ju inte deras egna, men de säljer dem. Jag tycker att de bästa som jag köpt därifrån har varit Viola, Jubilenei -70, Romantika, Aljonushka, Arabella, Juuli, Küllus och Mikelite. Jag har haft rätt mycket problem med att sniglarna tagit de nya skotten på flera av mina så jag har behövt passa de väldigt mycket innan de kommit upp i storlek, och jag har inte lyckats med det fullt ut tyvärr, så många har kanske inte visat sig från sin bästa sida. Fast ovan nämnda har klarat sig problemfritt.

Mikelite tycker jag nog stöter åt det röda hållet även om mittstrimman har lite violett i sig. Jag tycker bilderna stämmer väl.

ewa zon 3
CITAT (titti49zon6 @ 28-10-2007, 18:47) *

Romantika

Romantika crying.gif
Finns i mitt önskealbum 2008. Nu får jag spara Mikelite också

/Ewa
CillaM
Åååh! Så fint och så frodigt! Jag misslyckas också med mina clematis, de börjar växa och ser lovande ut o sedan... ingenting. 1 enda blomma i år. Antingen har de ingen livslust eller så är det rådjur eller så är det sniglar. Kan slita mitt hår om och om igen ranting.gif
Lotta i Gbg
Ibland kan man vara lite för otålig med dem. De kan säcka ihop, eller inte komma upp som man väntat sig. Och så tar man bort resterna. Jag har massor med exempel på klematis som kommit efter att ha varit borta 1-2 år. Det är en av orsakerna till att jag har två Romantikor:-) Jag trodde den ena var död, men den vilade sig bara ett år. Sedan tror jag att det är jätteviktigt att det inte är en massa växter runt fötterna på dem, för då blir det för fuktigt och de kan ruttna. Dessutom trivs sniglarna bra där. Tyvärr är jag rätt dålig att följa detta rådet själv, vilket jag märkt. Det där med att klematis ska ha perenner runt fötterna kan ni glömma, det är sämre än att de har det fritt.
kerstin z5-6
Det tog nog tre år innan det blev nån ordning på mina -tack för tipsen Lotta och alla andra smile.gif
CillaM
CITAT (Lotta i Gbg @ 28-10-2007, 21:27) *
Ibland kan man vara lite för otålig med dem. De kan säcka ihop, eller inte komma upp som man väntat sig. Och så tar man bort resterna. Jag har massor med exempel på klematis som kommit efter att ha varit borta 1-2 år. Det är en av orsakerna till att jag har två Romantikor:-) Jag trodde den ena var död, men den vilade sig bara ett år. Sedan tror jag att det är jätteviktigt att det inte är en massa växter runt fötterna på dem, för då blir det för fuktigt och de kan ruttna. Dessutom trivs sniglarna bra där. Tyvärr är jag rätt dålig att följa detta rådet själv, vilket jag märkt. Det där med att klematis ska ha perenner runt fötterna kan ni glömma, det är sämre än att de har det fritt.

Jag försöker följa alla tips och råd med clematisarna, och några växter runt om dom har jag faktiskt inte. Att få sådana överdådigt blommande som du har får jag nog ge upp om. Men i våras sådde jag faktiskt Clematis 'Korean Beauty', som trots att de än står i krukor, blommar med några små. Förslag på övervintring? Ska jag gräva ner dom, det är väl sent för detta, eller? Kan jag sätta kruka och allt i jorden för övervintring, ska jag ta in dom i växthuset? Kanske jag borde ställa frågorna i en egen tråd?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon