boopan
har varit inne och kollat på tradera det finns frön att bjuda på. brukar ni köpa där och i så faller har det varit till belåtenhet?
Lena i Torslanda
Är man med i ett trädgårdsforum brukar finns det ingen anledning att köpta fröer via Tradera där det dessutom ofta blir orimligt dyrt. Många som säljer fröer där verkar heller inte vara så kunniga, de säljer t.ex fröer som de tagit från namnsorter som inte ger samma planta som moderplantan man tagit fröerna från.
Jag byter fröer med forum/odlarkompisar och kan då i princip få nästan allt som går att önska. Vill jag ha riktiga rariter så kan även det fixas ibland, går inte det så finns det bra ställen för det t.ex Konnässörsklubben via göteborgs botaniska trädgård.
Lady Hamilton
Jag har köpt fröer med varierande resultat Men det är något som man får ta i beräkning när man köper fröer "privat" överhuvudtaget. Vad du skall passa dig för är om det står "Raritet" Exclusiv" m.m. ofta är de inte alls så "exclusiva" som de skriver. Tänker du köpa lite "dyrare" så kan du Googla eller kolla upp här på forumet så ser du vad som finns skrivet om växten innan du lägger bud.
I min tidiga "odlar ungdom" har jag gått på riktiga "blåsningar" ex. betalat dyrt och fått lite rot-trådar levererade giggle.gif Innan du lägger bud bör du även gå in och kolla på omdömet för säljaren Då kan du få en "finger visning" om det är en seriös säljare
boopan
tack för svaren och ska det det i beaktan så även kolla om det finns är det jag söker
skogstroll
jag köpte några ovanliga chilifrön på Tradera, det funkade ju fint, kom med brev. får väl se hur ovanliga de är sen.... smile.gif
kerstin z5-6
Aldrig -seriösa fröfirmor eller byten med forumister täcker mina behov 200 arter/ år brukar jag så .smile.gif
boopan
jag byter gjärna med andra här men jag tror inte att jag har någor särskilt att byta med ennu, har en kolonilott sedan hösten och de som haft den innan hadde bara det gammla vanliga , men har tänkt att till nästa år ska jag ha en massa spännande som jag dessutom vet namnet på (hihi) är så att säga jag är ganska novis på det området men har lärt mej en jätte massa här bara att läsa om er andra.
kerstin z5-6
De flesta nöjer sig med ett frankerat kuvert -det gör inget att du inte har frö att byta med smile.gif
igl
byte med andra trädgårdsvänner är väl det som gäller.
mvh
inger
Maggan H
Jag har köpt på tradera och för det allra mesta till full belåtenhet. Enda gången jag blev arg var när jag köpte frön som bara skickades i zippåse utan krossemballage; de var bara pulver när jag skulle så. Kontaktade säljaren utan resultat, och sådana säljare aktar jag mig för! Annars kollar jag upp växten innan jag bjuder så de är dels fröäkta, dels härdiga, bl a.
renate
Jag byter fröer med forumskompisar,,det täcker mitt behov.Konnässörklubben köper jag med.Köper frö på STA tycker jag är för jobbigt,jag vill för det mesta inte ha så många sorter på en gång.
Inger R
CITAT (renate @ 29-10-2007, 19:48) *
på STA tycker jag är för jobbigt,jag vill för det mesta inte ha så många sorter på en gång.

Men du behöver inte köpa 20 sorter på STA, du kan ange max hur många sorter när du beställer. Åtminstone har man kunnat det förut. Skada att missa deras fröer för en sån sak.
Irene i Enskede
Jag brukar byta, (och få, och ge bort) fröer med andra trädgårdsentusiaster, både hemma i området och vänner från trädgårdsforumen. Om man tigger frö kan man (efter överenskommelse) skicka frankerat kuvert, byter man jämnar det ut sig.
På Allt om Trädgårds forum finns växtbytarforum, har inte sett något sådant här på Odla? På växtbytarforum byts det både växter och fröer, alternativt bortskänkes.

Jag hade två änglatrumpeter som jag inte hade plats för att övervintra, annonserade dem på växtbytarforumet och hade svar efter en halvtimme av någon som kunde komma och hämta dem!
noranettan
Det är klart att det är roligast och bäst att byta mellan forumkompisar, men jag har också handlat på Tradera och varit väldigt nöjd. Det finns flera säljare där som är trädgårsamatörer (finns med i STAs "Trädgårdar & Plantskolor) och de har jag fullt förtroende för. Alla frön har varit fina och med hög grobarhet. Några av dom säljer även plantor på Tradera. Man ska aldrig betala överpriser för frö, då är det bättre att avstå.
kerstin z5-6
En sak som kan vara bra att tänka på är att meddela direkt när man ser en intressant perenn visas på¨bild -eller omskrivas i inlägg
Ofta samlar jag inte frö från mina trogna äldre perenner varje år -och det är ju svårt att veta vad folk vill ha ?

Så efterlys de frö du önskar dig INNAN samlar säsongen smile.gif
Eva-Helene
CITAT (irene_f @ 30-10-2007, 10:17) *
På Allt om Trädgårds forum finns växtbytarforum, har inte sett något sådant här på Odla? På växtbytarforum byts det både växter och fröer, alternativt bortskänkes.

Om du tittar på förstasidan, så finns där "Köp&sälj". Där kan man sätta in en annons om man vill byta växter och fröer också!
CalleF
Man kan nog råka ut för både det ena och det andra när man köper via tradera.
Jag har handlat 66 gånger på tradera i år (kollade precis) och av de gångerna har jag blivit missnöjd med varan kanske tre-fyra gånger och det är inte så farligt även om man blir fruktansvärt irriterad just då när det händer.
Fröer har jag bara köpt en enda gång och de har jag inte sått än så där kan jag inte yttra mig.
Tradera är ett bra komplement till de stora fröfirmorna där man gör huvudinköpen.

Calle
boopan
tack för erat intresse för frågan tänkte att vi nu kan lämna frågan har fått kontakt med frösamlare på odla det tackar jag extra för så till nästa höst lovar jag att komma med de fröer jag har och dela med mej till var och en som vill ha .om allt går vägn så ska jag så en massa kul .ha det bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon