|
Äntligen idag fick jag tummen att höstså. Inget inspirerande väder precis men tur att det var lite varmare i växthuset iaf, än så länge! Snart blir det kallt där med o det känns så gott att veta att väterna står skyddat men får den rätta behandlingen av vintern, oavsett om det blir asakallt eller om det blir en västkustvinter. Det som jag sådde är: Löjtnantshjärta, Dicentra spectabilis, vit, hemskördad Gullregn Laburnum, promenadskörd Rosenstav, Liatris spicata, skördade hos mor Mariatistel, Silybium marianum, hemskördad Kirgislök, Allium, hemskördad Aronia, promenadskörd Narrbuske, Decaisnea fargesii, fådda fröer (tack Ninnie i Ramlösa!!) Vresrosor, Rosa rugosa, promenadskörd Sibirisk ärtbuske, Caragana, promenadskörd Björnrot, Meum athamanticum, hemskördad Dogwood, Cornus florida, promenadskörd Strandvallmo/hornvallmo, Glaucium flavum, fådda fröer Kransveronika Veronicastrum virginicum 'Albo-Rosea', köpta Månmorot Seseli gummiferum, köpta och ett måste att prova! Moses brinnande buske, Dictamnus albus + albus albiflorus och vit och rosa (röd), köpta Japansk klätterros, Rosa multiflora, köpta Rödkvanne, Angelica gigas, köpta Daggros, Rosa glauca, köpta Glansros, Rosa virginiania, köpta Äppelros, Rosa rubiginosa, köpta Hjärtstilla, Leonurus cardiaca, köpta Sibirisk hjärtstilla, Leonurus sibiricus, köpta. Kermesbär, Phytolacca acinosa, köpta Ungefär hälften är köpta fröer och de andra är fådda eller skördade, får se vad som gror bäst. Men nu kan jag börja planera vad för konstiga växthusväxter jag ska nästa sommar
ingrid fuxwall
28-10-2007, 19:07
Du menar alltså att man kan så redan! Hur sköter du det?
ingrid
bara de inte gror innan vintern! För hur gör du då? Jag brukar så fröer till perenner på nyårsafton, kul nöje  Sedan sätter jag ut allt i backar och öser snö över. När våren kommer så gror det så snällt så. Bara att se till att snö öses över, så det inte torkar ur. mvh inger
Lena i Torslanda
28-10-2007, 19:23
Problemet mest höstsådd är just det - en mild vinter och de gror alldeles för tidigt. En köldperiod därefter och allt går åt pipan. Jag sår inte på nyrsafton men helst i början av januari och ut med hela klabbet.
De står i utedagstemp fast lite varmare i växthuset just nu, det är meningen att det ska fungera som kallväxtbänk/hus. Tempen den varierar ju visserligen men de står mörkt också just nu. De får helst inte gro men gör de så, tja, vad ska jag göra åt den saken. Antingen klarar de sig eller så inte... När vintern kommer så gör jag som igl här, antingen sätter jag ut dom eller så tar jag in snö och öser över dom. Så fungerar ju naturen, det är ju inget daltande med fröer där. Jag sådde lite i somras för att se hur grobarheten var, de jag testade var rosor, bland annat japansk klätterros, den poppade upp på ca 2-3 veckor, sibiriska hjärtstillan grodde och växte fint också, nu är de ju ett minne blott för det här året. Jag kommer gräva ner de sommarsådda plantornai sina krukor i såbäddarna utanför växthuset, tror de klarar sig bättre så, i och med att de nu också är avmognade. CITAT (Lena i Torslanda @ 28-10-2007, 19:23)  Problemet mest höstsådd är just det - en mild vinter och de gror alldeles för tidigt. En köldperiod därefter och allt går åt pipan. Jag sår inte på nyrsafton men helst i början av januari och ut med hela klabbet. Ja, så kanske jag skulle ta och göra, problemet är ju bara dessa skator som tar alla namnskyltar!
Lena i Torslanda
28-10-2007, 19:31
Givetvis ska du så nu om du har lust och som du säger i naturen daltar ingen med fröerna. Men så gror inte alla heller. Jag daltar gärna med mina fröer eftersom jag oftast sår sådant som är svårt att få tag i på annat sätt och ibland kanske jag bara har några få fröer, kanske t.o.m bara ett enda. Då vågar man inte riskera att de gror för tidigt.
Skator är för jäkliga - hur ska man hindra dem??? Någon som har ett bra förslag?
CITAT (Lena i Torslanda @ 28-10-2007, 19:31)  Givetvis ska du så nu om du har lust och som du säger i naturen daltar ingen med fröerna. Men så gror inte alla heller. Jag daltar gärna med mina fröer eftersom jag oftast sår sådant som är svårt att få tag i på annat sätt och ibland kanske jag bara har några få fröer, kanske t.o.m bara ett enda. Då vågar man inte riskera att de gror för tidigt.
Skator är för jäkliga - hur ska man hindra dem??? Någon som har ett bra förslag? Nä, grobarheten är olika, men det är de ju även annars också, förutom alla de 98 stycken narciss och blomstertobak jag sådde i våras! Pust, det var jobbigt att bli av med alla. Men nästa år så kan jag faktiskt sälja av just dessa då de var väldigt poppis bland grannarna , de har redan gjort beställningar på dom Men jag har garderat mig i höstsådden, det kommer bli ungefär det antal som jag räknat med. Men i morgon ska jag gräva i såbäddarna utanför och bädda ner mina krukor med frösådda Katsuror och Ginnalalönnar, och alla ligustersticklingar som tagit sig i raketfart, och mina järnekssticklingar, som tagit sig långsamt men som faktiskt har rötter. Jag börjar undra vad jag håller på med egentligen, var ska jag ha alla växter sedan??!
CITAT (CillaM @ 28-10-2007, 20:03)  Nä, grobarheten är olika, men det är de ju även annars också, förutom alla de 98 stycken narciss och blomstertobak jag sådde i våras! Pust, det var jobbigt att bli av med alla. Men nästa år så kan jag faktiskt sälja av just dessa då de var väldigt poppis bland grannarna , de har redan gjort beställningar på dom Men jag har garderat mig i höstsådden, det kommer bli ungefär det antal som jag räknat med. Men i morgon ska jag gräva i såbäddarna utanför och bädda ner mina krukor med frösådda Katsuror och Ginnalalönnar, och alla ligustersticklingar som tagit sig i raketfart, och mina järnekssticklingar, som tagit sig långsamt men som faktiskt har rötter. Jag börjar undra vad jag håller på med egentligen, var ska jag ha alla växter sedan??!  ja du, det undrar vi nog alla, vi trädgårdsnördar  . Men det finns alltid plats någonstans, det fixar sig i slutänden. Lycka till med sådderna. mvh inger
Vad duktigt du är Cilla,jag ska bara så oxel som jag hittade på en promenad lite lönnfrö ska jag ser få tag på..Krukorna med mina frösådda katsuror och pärlemorrönnar mm står nergrävt i kallväxthuset.När det är snö slänger jag in ett par skopor i växthuset.
CITAT (renate @ 29-10-2007, 17:18)  Vad duktigt du är Cilla,jag ska bara så oxel som jag hittade på en promenad lite lönnfrö ska jag ser få tag på..Krukorna med mina frösådda katsuror och pärlemorrönnar mm står nergrävt i kallväxthuset.När det är snö slänger jag in ett par skopor i växthuset. Ah, tack. Det är skoj att samla fröer från sina promenader eller äventyr. Och, jag har sått pionfröerna jag fick av dig, i en kruka som jag grävt ner i rabatten, bra att veta var man sätter dom här små gynnarna  Hjärtligt tack för dom, jag längtar så efter att få se dom komma upp!
CITAT (CillaM @ 29-10-2007, 17:30)  Ah, tack. Det är skoj att samla fröer från sina promenader eller äventyr. Och, jag har sått pionfröerna jag fick av dig, i en kruka som jag grävt ner i rabatten, bra att veta var man sätter dom här små gynnarna  Hjärtligt tack för dom, jag längtar så efter att få se dom komma upp! Jag håller tummarna,annars har jag fler som jag spara till våren.
ingrid fuxwall
29-10-2007, 20:36
Hur ska man lyckas få pionfrön, har ganska många bestånd men aldrig lyckats hitta något frö.
ingrid
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-10-2007, 20:36)  Hur ska man lyckas få pionfrön, har ganska många bestånd men aldrig lyckats hitta något frö.
ingrid Jag har försökt med pionsådd i 2 år men det lyckades inte, antingen var de inte bra nog eller så kanske de kommer när man minst anar det. Slängde ut krukinnehållet i rabatten, det kanske kommer. Men vad jag har hört så ska fröerna vara färska när man ska få dom att gro, men det kanske är helt fel, jag är inte säker.
kerstin z5-6
29-10-2007, 21:18
Jag rek Lenas metod ev med tilllägg av min -dvs konstljusuppdragning efter ev kylperiod för zoner högre än z4 Jag beställer också mina frö och då de kostar en del och höstsådd funkar sämre vågar jag inte chansa Det betyder inte att mnetoden är dålig ör alla fröslag eller alla trädgårdsnördar  I z 1 -2 funkar det säkert bättre pionsådd : Paeonia caucasica Sådd januari -05. Efter ett år ett litet blad, efter två år första riktiga bladen. Stått ute hela tiden utom sista månaden då de de fått flytta in i den frostfria delen av växthuset.Lena i Torslandas råd  b>Pionsådd med vitmossa</b> För att gro behöver de flesta pioner en period av värme då roten växer ut och en period av kyla då de första karaktärsbladen bildas. Undantag är bl.a. dillpion som inte behöver någon kall period för att bilda karaktärsblad. Min egen erfarenhet är att den s.k. naturmetoden ofta ger ett sämre resultat än den kontrollerade. Många frön ruttnar och många angrips av en tunn vit mask eller larv som äter upp innehållet i fröna. Numera lägger jag fröerna i fuktig vitmossa i plastaskar och förvarar dessa i rumstemperatur ett par månader eller till dess att groddarna är 2 cm eller mer. Efter det så ställer jag in askarna i kylen och inväntar de första tecknen på hjärtblad. När hjärtbladen väl visat sig så sätter jag över fröerna i jord och ställer ut i mitt kallväxthus med frostvakt. Under sommaren kommer då karaktärsbladen att växa ut och du har en blyertspennetjock rot att övervintra, gärna i bänk eller kallväxthus ett par säsonger. Hösten 2004 planterade jag ut en omgång årsplantor av svavelpion och ingen av dessa klarade vintern. Förra våren planterade jag ut ytterligare en omgång av samma frösådd och ingen överlevde sommaren. Däremot de som står kvar i krukor var vid god vigör i höstas. Därav mitt tvivel till att naturmetoden är något att rekommendera för att få så många pionplantor som möjligt. Johan Pettersons råd Rosfrö går ofta i frövila om de utsätts för minusgrader -de kan då vänta med att gro upp till 2 år Jättetrevliga arter Cilla ! Lycka till K
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-10-2007, 21:18)  Jag rek Lenas metod ev med tilllägg av min -dvs konstljusuppdragning efter ev kylperiod för zoner högre än z4 Jag beställer också mina frö och då de kostar en del och höstsådd funkar sämre vågar jag inte chansa Det betyder inte att mnetoden är dålig ör alla fröslag eller alla trädgårdsnördar  I z 1 -2 funkar det säkert bättre pionsådd : Paeonia caucasica Sådd januari -05. Efter ett år ett litet blad, efter två år första riktiga bladen. Stått ute hela tiden utom sista månaden då de de fått flytta in i den frostfria delen av växthuset.Lena i Torslandas råd  b>Pionsådd med vitmossa</b> För att gro behöver de flesta pioner en period av värme då roten växer ut och en period av kyla då de första karaktärsbladen bildas. Undantag är bl.a. dillpion som inte behöver någon kall period för att bilda karaktärsblad. Min egen erfarenhet är att den s.k. naturmetoden ofta ger ett sämre resultat än den kontrollerade. Många frön ruttnar och många angrips av en tunn vit mask eller larv som äter upp innehållet i fröna. Numera lägger jag fröerna i fuktig vitmossa i plastaskar och förvarar dessa i rumstemperatur ett par månader eller till dess att groddarna är 2 cm eller mer. Efter det så ställer jag in askarna i kylen och inväntar de första tecknen på hjärtblad. När hjärtbladen väl visat sig så sätter jag över fröerna i jord och ställer ut i mitt kallväxthus med frostvakt. Under sommaren kommer då karaktärsbladen att växa ut och du har en blyertspennetjock rot att övervintra, gärna i bänk eller kallväxthus ett par säsonger. Hösten 2004 planterade jag ut en omgång årsplantor av svavelpion och ingen av dessa klarade vintern. Förra våren planterade jag ut ytterligare en omgång av samma frösådd och ingen överlevde sommaren. Däremot de som står kvar i krukor var vid god vigör i höstas. Därav mitt tvivel till att naturmetoden är något att rekommendera för att få så många pionplantor som möjligt. Johan Pettersons råd Rosfrö går ofta i frövila om de utsätts för minusgrader -de kan då vänta med att gro upp till 2 år Jättetrevliga arter Cilla ! Lycka till K OK, de gånger jag testat med att så pioner har jag gjort enligt Johan P:s rekommendationer, men det var just det där med den tunna vita masken, som holkade ur fröerna. Men, jag kanske ska ta en genomskinlig plastask istället, skall det vara en plastpåse eller plastlock med hål? När jag inget resultat såg i föregående sådder slängde jag ut innehållet i rabatten, det var det jag menade förut.
kerstin z5-6
30-10-2007, 10:23
Sorgmyggelarver  de botas bäst med nemablom" -(nematoder )-Får man dem spelar det ingen roll hur bra metod man använt sig av Ofta har innehållet i krukan blivit för vått -men vissa såjordar kan också vara smittade För dyra rara frö -kan sådden prepareras med Nemablom,INNAN man fått dessa otrevligheter nematoderna väntar i dvala -de tål dock inga minus -så detta råd gäller enbart innesådder
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2007, 10:23)  Sorgmyggelarver  de botas bäst med nemablom" -(nematoder )-Får man dem spelar det ingen roll hur bra metod man använt sig av Ofta har innehållet i krukan blivit för vått -men vissa såjordar kan också vara smittade För dyra rara frö -kan sådden prepareras med Nemablom,INNAN man fått dessa otrevligheter nematoderna väntar i dvala -de tål dock inga minus -så detta råd gäller enbart innesådder Tack för utförligt svar Kerstin!
kerstin z5-6
30-10-2007, 11:05
En fördel har jag märkt är att de sådder som varit ute tex under husgrunden -+4--2 grader dvs ung som dina växthussådder -INTE drabbas av dessa odjur på samma sätt ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|