Christina i Taxinge~
Har suttit en stund ikväll och kollat på mina foton från i somras.
Inser plötsligt att jag inte längre har en eller ett par favoritrosor - nu har jag tiotals favoriter!
De kan vara favoriter av olika orsaker - snabbväxta, friska, doftande eller vackra blommor. Oftast alltihop! smile.gif

En av årets många favoriter blev 'Valdemar' - en ros jag var färdig att ge bort för nåt år sedan!

[attachment=8871:DSCN1034__Small_.JPG]

En ickedoftande multiflorahybrid som växer som attan och gläder enormt med sin blomrikedom!

noranettan
Jag håller helt med dig om Valdemar. Han är en goding. Öht har jag älskat mina klätterrosor i sommar, men allra mest under försommaren. Så här såg det ut den 2 juli i somras. Då var Norra Planket och Rosentunneln som finast. I blom är: Valdemar, Flammentantz, Geschwinds Nordlandsrose, Venusta Pendula, honungsrosorna Hybrida och Lykkefund.

Men det dröjer inte SÅÅÅÅÅ länge! 4 veckor till advent, sen är det 4 veckor till jul/nyår, sen är odlarsäsongen i full fart igen och då dröjer det inte förrän de älskade rosorna är igång! happy.gif Anette
Kajsa
Mina rosfavoriter har fått ett eget album 2007 för den som vill kika. Det blev 12 st rosor, här en av dom

Christopher Marlowe, Austinros från 2002
blommade mycket, vackra färger i olika toner, god doft, frisk.
noranettan
Men snälla Kajsa, jag tror jag domnar av! Wow. Tänk jag har inte hört om den Austinrosen. Berätta, berätta!!
smile.gif Anette
Christina i Taxinge~

Ja, försommaren + klätterrosor var en underbar tid!
Jag lovar att doften kändes när man satt på den här uteplatsen!

[attachment=8874:dscn1126__Medium_.jpg]

'Hybrida' blommar

Kajsa
Köpte rosen i våras, ja du vet jag och färger den tilltalade mig, rosen är gul i mitten.
Här en bild till, som tur är planterades rosen ihop med Linnaeus, den ros man ser i bakgrunden

Blev ca 1 m, minns ej om den köptes från Rosenposten (finns säkert där ) eller Flora Linnea ?
Har vräkt över kompostjord så den ska finnas kvar i vår, den är ju knappast testad här så bra i zon 3-4.
Den ger en dahlia känsla, bollig.
Lena i Torslanda
Min favorit i år blev Aprikola, har blommar oavbrutet och blommar faktiskt fortfarande och dessutom frisk!
Aprikola.jpg

Hmm-höll på att glömma James Galway, en ståtlig herre som blommat troget och länge Även han en frisk sort.

James Galway

Kajsa
Den var helt i min smak, underbar. Aprikola, måste läsa om den ?
Christina i Taxinge~
En annan ros som gläder med sin glada uppsyn är 'Regensberg'!
Fult namn, gladvacker ros yes.gif

[attachment=8875:14__Small_.jpg]

Va kul att se era favoriter i år!!

renate
James Galway är ja helt underbar,hoppas den doftar.Rosorna blommade som bäst på försommaren innan regnandet satt igång.ALLA älskar jag på sätt och vis.

Celeste

Hebe's Lip

Mia, zon 3
Här är några av mina favvosar i år:

Två bilder på min okända Austin, Köpt som Heritage, men tveksamt.... Underbar på alla plan i alla fall!

Ghislaine är alltid nära hjärtat.... wub.gif

Graham Thomas - alltid så full av knopp att det är en pina att flytta honom... Men en vacker bukett blev det!

En nykomling som man får hoppas att den håller vad den lovar - William Shakespeare
AnnammA
Det är svårt att välja...Vi får se:
Mme Alfr C3.JPG

Mme Alfr C.JPG

Mme Alfred Carriére, som växer på ena sidan av vår rosenbåge, har blommat på rätt så fint i år.

Candy Cover stam 2.JPG

Candy Cover, ett nyförvärv, jättesöt som stamros odlad i kruka.Doftar gott!

Mrs J.L.2.JPG

Mrs John Laing, nyplanterad i våras. Förtjusande vacker!

Ghislain.JPG

Ghislain de Féligonde -alltid en vinnare! Blommar fortfarande...

Christina i Taxinge~
Å, vilka underbara bilder, AnnammA!
Doften kom ut genom bildskärmen wub.gif
Azola
rose.gif Herregud...man blir ju alldeles sjuk av att se alla era underbara rosor.
Måste-ha begäret lyser i sin allra värsta form tummenupp.gif
Som Nanne G. sjöng ... jag är så avundsjuk ... sick.gif

Kajsa
Tar några favoriter till från sommaren.

Stamrosor är mina lyxrosor, denna Amber Queen köpt från Hortogreen i våras,
övervintras i garaget.

Lavender Pinocchio, med en doft starkare än Austinrosorna, kryddig doft
zon 2, övervintrar också i garaget.

Golden Eye, Ny i vår, Easy Elegance ros, zon 4 ev mer ? Riktigt stora enkla blommor
blir en liten buske ca 1 m. Måste jag ha fler av i vår.
Mejal
Satte mig att fundera på vilka mina favoriter har varit i sommar. Det mesta regnade bort och en del växte så mycket att de la sig i gräset när de skulle blomma. Men här är några av favoriterna. Jag börjar med den onämnbara, Flamentanz. Det finns bara ett ord för den: FANTASTISK!
[attachment=8983:Flamment..._Medium_.JPG]
En annan liten goding har varit en "okänd gallica" från Gamla Linköping. Den har blommat enormt. Jättegulliga blommor, halvfyllda, inte så stora, men många.
[attachment=8984:gamla_lk..._Medium_.JPG]
Great Western har varit otrolig. Den blommade nästan hela sommaren och sedan lade den av till min förskräckelse med 2,5 meter långa skott rakt upp i himlen. Vad skall det bli av den? Är det en klätterros?
[attachment=8985:Great_we..._Medium_.JPG]
En fjärde goding är William Lobb. Luden och blomvillig. Kan det bli bättre?
[attachment=8986:william_..._Medium_.jpg]
Den femte är Maigold, som jag egentligen inte förstår mig på. Den växer fult och ser bedrövlig ut, men så plötsligt blommar den med de mest underbara blommor man kan tänka sig. Som Creme Caramelle..
[attachment=8987:maigold__Medium_.jpg]
Som avslutning i dag får det bli Venusta Pendula. Den bara är för häftig. Den är ett taggmonster, men när den blommar så får den stickas bäst den vill, för den är ljuvlig. Slingrar sig högt upp i skyn och på marken också om man inte aktar sig.
[attachment=8988:venusta__Medium_.jpg]
Kajsa
Rosigt värre Mejal, William Lobb var härligt mossig, gillar mossrosor rose.gif Ser i Rosbibeln LÅG att Gret Western blir ca 3 x 2.5 m, men det står att den kan skjuta 4 m skott också, så klätterros får man väl säga, zon 4. Den kanske man ska fundera på ?
noranettan
Mmmmmmm. Den ena rosbilden ljuvligare än den andra. Rena njutningen. smile.gif Anette
Christina i Taxinge~
Härligt att bara njuta av ljuvliga rosor!

[attachment=8991:DSCN1181__2_.JPG]

Climbing Schneewittchen

[attachment=8989:DSCN1159__2_.JPG]

Hippolyte - jo, den har mörkare blomfärg egentligen (dålig fotograf!)

[attachment=8990:dscn1152__medium_.jpg]

Schneekoppe - blommar & blommar & blommar....och DOFTEN!

[attachment=8992:dscn1251...rge___2_.jpg]

Postillion - glöder i eftermiddagssolen

AnnammA
Trots den regniga sommaren, blev det en hel del härliga rosor... wub.gif

Just nu håller jag på att plantera(=hitta plats) till en del av sommarens och höstens krukade plantor.(Jo, det blev en del på ros-rea, också...) Gräsmattan får flytta lite, och sedan funderar jag på hur jag ska göra till våren, när dahliorna ska ner...Hm, mer gräsmatta att flytta... Hoppade också på odlas sista lökerbjudande och fick en del xtra liljepåsar som bonus, plus att jag varit på lökrea och hittat en del liljor&annat där...Att plantera mellan och tillsammans med rosorna. Vackert, om den inre bilden stämmer med verkligheten...
Christina i Taxinge~
Det låter som en dröm, Annamma! smile.gif
Du har fått mycket gjort, låter det som - bara att gratulera till fynden!

AnnammA
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 01-11-2007, 20:54) *
Det låter som en dröm, Annamma! smile.gif
Du har fått mycket gjort, låter det som - bara att gratulera till fynden!

Där är en del lökar, som ännu inte kommit i jorden, men snart så...(Jag har ett ben/knä som krånglar men har varit hos sjukgymnast, så nu ska det väl fixas...)
Alla krukade rosor är planterade iallafall.
Höstens rearosor var : "Isabella Rosselini"(hade en förut), "Ferdinand Pichard"(ännu en randig ros! wub.gif )"Little White Pet" och "Prosperity"(till min myskroshybridsamling),"Oisen Blue"(helt okänd för mig) plus att där var några andra som fått växa i kruka under sommaren.
Mmm rosendrömmar till nästa sommar... rolleyes.gif
Christina i Taxinge~
Annamma - har du en myskroshybridsamling???
Berätta, berätta! Vilka?

Jag tyckte tidigare att myskrosor var rätt trista, men jag har ändrat mig.......
Särskilt efter att min 'Walferdange' visat vad den går för smile.gif
AnnammA
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 02-11-2007, 16:23) *
Annamma - har du en myskroshybridsamling???
Berätta, berätta! Vilka?

Jag tyckte tidigare att myskrosor var rätt trista, men jag har ändrat mig.......
Särskilt efter att min 'Walferdange' visat vad den går för smile.gif

Alltså, egentligen var det väl så att det var myskroshybriderna som satte i gång rostokeriet... Det började med en "Buff Beauty" -93(jo den lever fortfarande!)Bildbevis:

Buff B.JPG
Sedan blev det en "Ghislaine de Féligonde", som verkligen är en vinnare: minst 2 m hög, och säkert 1,5 m bred. Och sedan har det fortsatt allt eftersom med "Cornelia", "Mozart"(jag har två...)"Thisbe","Walferdange"(på egen rot, från Roskraft), "Felicia"(hon doftar fortfarande, fastän blommorna changserat av kylan...)"Moonlight", "Erfurt"(köptes i somras, så den har jag inte riktigt hunnit med att uppleva än) och då "Prosperity" som ett halva-priset-fynd.

Men det finns en hel hoper kvar att skaffa in som t ex "Francesca", "Pax", "Queen of Musks" mfl.
Och min erfarenhet av myskroshybrider är att det är romantiska, härliga blommor, som när de trivs, lever länge. Tänk dig själv: "Buff Beauty" från -93, "Ghislaine de Féligonde" från -95, och "Cornelia" från -99...
noranettan
Jag kan bara instämma AnnammA! De är ljuvliga. Jag tänkte också som Christina förut, men......Jag har nästan bara gammeldags engångsblommande rosor och då är det så bra med myskrosorna som blommar hela säsongen. Många doftar ljuvligt också.
Christina i Taxinge~
Å, va många myskisar du har, Annamma!!!
Och vilken är din favorit? Om jag nu skulle köpa nån nästa år.....

Jag vet att noranettan har många också!
Vilken är din favorit, Anette?
noranettan
Eftersom jag inte har Walferdange då är det väl den då! giggle.gif Jag kan ju aldrig välja en ros som jag tycker bäst om...men de som ändå kommer upp först i huvudet är Moonlight, GdF (så klart!) BB, White Chrystal, Queen of the Musks - ja Cornelia är ljuvlig. Jag gillar när knopparna har en avvikande färg mot blomman. Erfurt är en myskros som valde att dö här! Den var annars väldigt snygg. Danaë har inte heller utvecklats som jag tänkt även om de blekgula blommorna är fina. smile.gif Anette
Christina i Taxinge~
Hmmm.......min Moonlight valde att dö - alldeles oprovocerat! Så mycket pyssel som den fick....
GdF är vacker men växer inte ett dugg hos mig*suck*
Jag ska ha de andra du nämner i bakhuvudet när jag väljer nån senare i vinter.
Först måste jag klura ut om jag har plats för fler "smårosor".......som myskhybrider t ex.
Mattsson
CITAT (Kajsa @ 31-10-2007, 14:33) *
Lavender Pinocchio, med en doft starkare än Austinrosorna, kryddig doft
zon 2, övervintrar också i garaget.

Ooooh!

Åhnej, varför gick jag in här för? Var hittar man en sån ros någonstans tro? Hur övervintrar du den? I garaget, säger du, utan belysning och hur kallt? Äsch, jag som inte ens är någon rosmänniska, men alla fantastiska bilder och texter gör en ju helt knäsvag... Satte en Poulsens pearl nu i höstas pga rosrean på Hortogreen, är det första steget rätt ner i rosträsket tro? help.gif
kerstin z5-6
Ja

och

crazy.gif har man ett svalt ställe går det fint -har man inte fullt så svalt -?
sätt upp ett vanligt lysrör, vattna och låt den övervintra i kruka på det viset
Kajsa
Mattsson, jag övervintrar många kruk och stamrosor i garaget, där är mörkt och ca 3 - 5 grader, vi har ingen värme på där men garaget sitter ihop med huset, så lite värme kommer alltid in. Dom står där till april, jag vattnar lite då och då på rosorna. Lavender Pinocchio kan du köpa av Rosenposten, zon 2 ros därför i kruka, äldre ros från 1948.
Här en annan bild.

Lavender Pinocchio
Anders Roslagen
Alltså, Lavender Pinoccio ser helt klart intressant ut, men vilken färg har den i verkligheten... gammalrosa? Varierar den efter vädret, tiden på sommaren, solen eller vad? Vad passar i färg till den?

Olika bilder på LP
AnnammA
...den finns på min önskeroslista...och här i min zon behöver den nog inte övervintras i ngt garage,heller...Hm...
Kajsa

Här min egen bild som känns rätt i färgen, tyckte den såg ut så här mest, men kan slå över lite i gammalrosa. Hade den i kruka, i en rabatt får man väl tänka, kanske skulle varit feg och bara tagit vita grannar. Den är så udda så man vill att den ska synas.
Rosenposten skrev att den är lilabrun. Blev ca 70 - 80 cm

Och här bilder från Help me find
Lavender Pinnochio

Anna den går nog bra i Skåne, zon 2 ros, kanske lite kupning av jord för att vara säker.
Helenavborg
Ååååh, vilka underbara bilder på underbara rosor ni frestar med här! Jag fick också en del nya favoriter i somras trots att vädret gjorde allt för att förstöra blomningen.
[attachment=9708:Captain_...isty.lav.jpg]
Captain Christy, en gammal remontantros eller en av de första teehybriderna (beror på hur man värderar släktskapet) är nästan chockerande vacker. Remonterar och doftar ljuvligt.
[attachment=9709:Agra.asu.jpg]
Agra klarade regnet galant. Stora, vackra blommor.
[attachment=9711:Geschw__...nste.ple.jpg]
Geschwinds Schönste blev den mest positiva överraskningen. Blommorna stod förvånansvärt bra emot regnet. Stora klasar av mörkt karminröda blommor.
[attachment=9712:29._Hybr...__Large_.jpg]
Och sist men inte minst Hybrida som i år nådde toppen av det 6 m höga äppelträdet. En ständig favorit.
Kajsa
Härligt Hellan, Agra är det en rugosa med dom bladen ? Captain Christy liknar min Kathleen Harrop.
Hybridan 6 m, rose.gif så vackert
noranettan
Härliga bilder Helena! Det är helt ditt fel att jag köpte Geschwinds Schönste från Roskraft i augusti. Jag hoppas innerligt att sorken låter bli den!!!!! Agra står redan på listan, tror jag såg den hos Schulteis (skulle beställa gallicor därifrån men kunde inte hitta någon beställningsknapp!) Den remontanten var också himla fin. Jag har två remontanter krukade i kuvösen över vintern. Jag har gett upp om min kompetens och jord att ta hand om dom på bästa sätt. Kvar ute och fryser är Greta Persson, stackarn.
Mattsson
Tack för svaren Kajsa! Mitt garage passar in på din beskrivning, toppen!

Lurig färg på den där rackaren Pinocchio, undrar om det är så att blommorna skiljer sig mellan exemplaren? En del kanske är mer lilabruna, andra mer rosa och ytterligare andra mer lavendel...? Och då menar jag från en buske till en annan. Själv skulle jag bra gärna vilja ha den mer lilabruna eller vad man nu kallar den där brunare färgen...
Helenavborg
Kajsa, Agra är en av "systrarna" till Ritausma, från Lettland alltså och rugosa alltså. Underbar! Köpt fråm Schultheos i Tyskland.
Anette, Greta Persson klarar sig bra ute hos mig så hon ska väl göra detsamma hos dig.
Camilla i Värnamo
Underbara bilder, underbara Rosor! Vågar snart inte öppna inlägg på rosforumet....det tar ju aldrig slut, habegäret!
Blomstersmurfen
Astrid Lindgren som jag provat att inte klippa i alls i år heller. Frös inte ner någonting förra vintern och är nu närmare 2,30 hög.

[attachment=9793:DSCN3481.JPG]

Blommar fortfarande (sparsamt), trots några frostnätter. Helt frisk med mörka, blanka snygga blad och allt.
noranettan
Vilket ljuvligt rosa fluff!
Christina i Taxinge~
Astrid L. är en sån där ros som jag ofta tänker - "den ska jag skaffa!" - men det blir aldrig av.
Likadant med Therese Bugnet och ytterligare några.....kanske blir det 2008 som blir inköpsåret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon