Laban
Som rubriken lyder så börjar min buxbom på stam (vet inte vad sorten heter) gulna. Vad kan det vara för fel?
Kan man vintertäcka buxbom med löv?
Är det ok att sätta säckväv på trädet redan nu eller måste man vänta till feb-mars?
Cilla
Jag är inte buxbomsexpert, men det är troligtvis näringsupptaget det är fel på och inte problem med avdunstning från blad (som gör att man skuggar). Står den i kruka kan det vara för blött eller helt enkelt för trångt för rötterna så att det blir för torrt. Är den planterad i backen är det troligtvis problem med rötterna också, de kanske var sammanpackade och inte klipptes upp t ex.

Pilla med rötterna, se till att de inte är en sammanpackad klump, klipp in de grövsta rötterna, ställ plantan i grovsandblandad jord och att den i marken står på en liten kulle eller i krukan har gott om plats, vattna en gång efter omplantering och sedan endast nu i höst om det är torrt, så kanske den går att rädda.

Jag såg de här plantorna på Plantagen på rea för några veckor sedan och de stod i så små krukor att man undrar hur de kunde leva där ens ett par veckor. Det är inte lätt att rädda vedartade plantor som har kraftigt sammanpackade rötter eller rotsnurr, särskilt inte vintergröna växter.
pleximaster
Jag planterade många buxbomsplantor förra och förförra sommaren. Nu i höst blev vissa plantorna gula och några ser döende ut. De har väst bra och jorden de växer i är superfin, kaske förmycket av det goda. Annars misstänker jag att det är någon sjuka som drabbat dem. Någon som vet?

mvh plexi
Krolliljan
Flyttar upp.
Har själv gula blad.
Laban
Hej, tack för svar. Jag grävde upp min buxbom i helgen och gjorde planteringshålet lite större och kollade rötterna som såg ok ut. Mitt planteringshål var nog på gränsen till för litet men jag är tveksam till att det är det som gör trädet gult eftersom rötterna inte var i närheten av att växa ur hålet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon