En gammal bekant hade i sin trädgård ett äppelträd med jättestora äpplen som dom kallade husmorsäpplen.
Detta för att dom var så bra att göra mos av och pga sin storlek var lätta att arbeta med.
Goda var dom också har jag för mig (det är många år sen vi umgicks).
Finns det en äpplesort som kallas husmorsäpplen eller var det bara ett eget smeknamn dom hade på äpplena?
Åsa, mälardalen zon 2
29-10-2007, 13:55
Det finns en äppelsort som heter Husmodern härdig till zon 2.
Hmm

det här trädet växte i zon 3. Det var ett riktigt gammalt träd.
Blir äpplena på Husmodern stora?
Åsa, mälardalen zon 2
29-10-2007, 16:01
Enligt Ebeplants hemsida verkar det vara härdigt till zon 3 + det verkar vara ett stort äpple såhär står det.
HUSMODER, Zon I-III Prisgr 2
Tyskland
Trädet: Växer kraftigt och börjar bära relativt sent.
Frukt: Stor, form plattrund till brett. Grundfärg gulgrön till gul. Kött fast, senare mört, grönvitt, sött, föga syrligt med en svag men ganska behaglig arom.
Mognar: Oktober-december.
Jord/växtplats: Odlingsvärd på lättare jordar, vind- skyddat läge.
Användning: Hushållsfrukt, men går även som bords- frukt.
Övrigt: Pollineringssorter Filippa, Maglemer, Oranie, Stenbock, Ringstad. Är triploid.
Vilka egenskaper söker du på ett äpple? Kanske finns det någon annan sort som har liknande egenskaper?
Tackar och bockar
Det verkar troligt att det var det äpplet. Skulle vilja ha det själv i min trädgård, bor också i zon 3.
Får se om jag kan få tag i det framöver och plantera så skyddat som trädgården tillåter.
CITAT (KURT @ 29-10-2007, 16:17)

Vilka egenskaper söker du på ett äpple? Kanske finns det någon annan sort som har liknande egenskaper?
Stora äpplen, bra till mos och äppelkakor. Bra att frysa. Goda att äta som dom är.
Att jag vill att dom ska vara stora är mycket för att jag inte gillar att skala äpplen. Är dom stora blir det mer äpple kvar per skalning
ingrid fuxwall
29-10-2007, 20:41
CITAT (ahaw @ 29-10-2007, 19:24)

Stora äpplen, bra till mos och äppelkakor. Bra att frysa. Goda att äta som dom är.
Att jag vill att dom ska vara stora är mycket för att jag inte gillar att skala äpplen. Är dom stora blir det mer äpple kvar per skalning

Men gör man mos med hjälp av passervaggga behöver man inte skala frukten
Jan Lindgren
29-10-2007, 22:14
Hej!
Gillar du stora äpplen så ska du ha sorten Lantun Talvi. I Leif Blomqvists äppelbok anges att frukten kan väga över 500gram.
MVH
Jan Lindgren
Som matäpplen tycker jag syrligare äpplen blir godare. När det gäller äppelmos, så är det som sagt bättre att använda passeringsutrustning, helst en matberedare.
Är nog mest när jag ska göra äppelkaka och klyftor till frysen som jag skalar.
Till mos använder jag min Bosch matberedare med passertillsats.
Men jag gillar tanken på stora äpplen där man verkligen får något i näven när man skalat och klyftat ett äpple.
Just det här äpplet är nog en nostalgikick också tror jag.
Det finns flera sorter som ger goda äpplen, men jag håller med om att Husmodern är fantastisk. Har hand om ett träd i zon 3, ca 60 år gammalt och som står i mycket god jord. Äpplena blir nästan groteskt stora, men är så vackra och välsmakande! Skalet har alla färger från grönt, svagt till illande gult och orange och så tjocka penseldrag av rött lite här och var. Vissa frukter blir helgröna, andra gula och orange medan vissa får alla färger. Det sprakar om den här sorten.
Den ansågs förr och fortfarande av äldre människor vara en matlagningssort, men om trädet står i god jord tycker jag det är ett suveränt bordsäpple också. Dessutom är trädet mycket grovvuxet och håller sin tunga frukt väl, man behöver inte styra med beskärning så mycket. Tål att plocka som fallfrukt, håller länge på gräsmattan.
Jag beskär den Husmoder hag har hand om på sensomrarna med 2 eller 3 års mellanrum. När äpplena faller i skallen blir det en rejäl duns!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.