Full version: Kerstin z 5-6
lissa
Det är en väldigt gammal tråd som jag hittade när jag letade efter info om tuktning eller inte tuktning. Blev begeistrad av din klätterställning, har du gjort den själv eller är den köpt?? Jag tycker den verkar vara perfekt...
Min ena Caerula har blivit väldigt kal nertill, och jag funderar på att klippa ner den nu , trots att den fotsätter att växa. Vad anser du /ni ?
Klippte ner en Edulis som står skyddat i ett fönster i förra veckan, och nu har den redan börjat få lite blad, och tycker mig ha läst att Edulis är svårare att klippa ner än Caerulan ??

CITAT (kerstin z5-6 @ 30-01-2005, 00:00) *
beror på ljustillgången -min har i alla fall vaknat

kerstin z5-6
en enkel tripod av tre plattjärn ihopsvetsade i botten med fyrkants järn -hemgjord -sitter fast på en rullbräda
När de ser sådär risiga ut som min på bilden brukar jag klippa ner rätt hårt -de tar sig snabbt
lissa
confused.gif Plattjärn ?? Ursäkta mig, men jag har inte en aning om vad det kan vara. Det verkade kinesiska när jag läste det första gången laugh.gif, tror du att du kan förklara lite mer ingående vad det är. Gäller det järnstänger som ni har svetsat ihop upptill eller ??? smile.gif
Tosan
Platta järnstänger... typ...
kerstin z5-6
som armeringsjärn fast utn räfflor och ja, en svetsklodd i toppen för att förankra de tre stängerna samt en svetsad -fyrkant o botten

Går nog bra med vilka stänger som helst -man kan ta med en ritning till närmste smidesverkstad -går säkert även i Barcelona :)Hoppas jag )
lissa
Man kan kanske t om ta bambustänger eller andra trästänger, för att få tag på en svetsare här kan nog vara aningen marigt. Men tack för tipset och svaren, en sån ställning måste jag ha till nästa sommar, och om du tuktar dina när dom ser ut som på bilden...då måste jag absolut tukta min smile.gif
Kilmister
Pass opp bara för att göra som mig. Jag böjde ihop en finfin
ställning i aluminium. Det gillade minsann inte växterna något vidare.
De som inte dog flyttade jag över på en träställning och då piggnade de till igen.
Är detta vedertaget, eller bara jag som råkat ut för?
lissa
Oj då, kan det kanske vara så att växter har något emot alluminium...eller kan det ha varit för att alliminiumet blir för varmt i solen och bränner växterna ???
Nej, jag ska nog försöka göra det av träribbor trots att järnet måste vara det bästa, för själva ställningen är ju perfekt..men man får leva efter " man tager vad man haver" om man vill ha något som inte finns att få tag på smile.gif
Tosan
CITAT (Kilmister @ 31-10-2007, 22:04) *
Pass opp bara för att göra som mig. Jag böjde ihop en finfin
ställning i aluminium. Det gillade minsann inte växterna något vidare.
De som inte dog flyttade jag över på en träställning och då piggnade de till igen.
Är detta vedertaget, eller bara jag som råkat ut för?

Hoppla! Kan det va aluminiumoxidförgiftning tro? Det är ju inte direkt så nyttigt för folk, man rekommenderas ju att använda handskar när man ska jobba med en del aluminium...

CITAT (lissa @ 31-10-2007, 23:42) *
Oj då, kan det kanske vara så att växter har något emot alluminium...eller kan det ha varit för att alliminiumet blir för varmt i solen och bränner växterna ???
Nej, jag ska nog försöka göra det av träribbor trots att järnet måste vara det bästa, för själva ställningen är ju perfekt..men man får leva efter " man tager vad man haver" om man vill ha något som inte finns att få tag på smile.gif

Pil kanske?
lissa
När du säger Pil kom jag på att jag köpte några långa målade kvistar, förmodligen nån sorts lång sly-gren som är rätt tjocka ca 1cm i basen som jag kanske skulle kunna använda eftersom man kan böja dom i toppen.. Undrar om det kan vara pil.. Det var lie roligt, för när jag tog ur några från krukan, så hade den ena fått en lång rot !!! Lite fräckt nästan, för här jobbar man som en .... för att få rötter på en stickling, och inte ofta jag lyckas tyvärr..men sen får man en " torr målad pinne " som rotar sig utan problem..omvända världen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Tosan
rotfl.gif Visst är det ironiskt.
Men det är säkert pil, de rotar sig tydligen väldigt lätt.
MariaS
CITAT (Tosan @ 01-11-2007, 10:04) *
rotfl.gif Visst är det ironiskt.
Men det är säkert pil, de rotar sig tydligen väldigt lätt.

Min erfarenhet är att pil kan rota sig efter tre månaders torka! Snacka om ogräs giggle.gif
kerstin z5-6
och det är i så fal det enda problmet med pil .. de rotar sig för lätt -Håller med om att trä nog är bäst hos dej där det är så varmt
lissa
Då ska jag köra med trä, för vi har ju så hög fuktighet att alla metall grejor, galler odyl rostar väldigt snabbt,, visserligen är det lätt att trä ruttnar, men det kan man ju försöka fixa med lite färg eller fernissa...ja inte om det är pil, då verkar inte varken torkning eller målning räcka, biggrin.gif
Ni skulle ha sett mitt ansikte när jag försökte ta bort pinnen, eftersom den satt lite hårt så tog jag tydligen i lite för hårt,..... det stänkte jord över hela balkongen ..och i krukan blev det ett stort hål där det stack fram en massa rötter rotfl.gif rotfl.gif
kerstin z5-6
[attachment=9014:12546.jpg]Huvva då smile.gif Fast rost är snyggt smile.gif
lissa
Jag glömde fråga en sak till. Man ser inte riktigt klart på bilden, men det ser ut som om det var ett par tvärsgående pinnar också, typ stege..eller ser det bara ut så ? Det kan ju vara reflex från annat...
lissa
Oh, den där kronan var häftig !!! Håller med om att det KAN vara snyggt, speciellt om den är jämnt över hela prylen..men inte när det blir som rinnande rostbeläggningar, då ser det bara ovårdat ut, och det bör ju helst inte finns fara för att det kan gå sönder...
Jag är lite delad i mitt tyckande..tycker om när silver har lite beläggning, men sen ser jag något nyputsat och tycker att DET ser snyggt ut, samma med koppar... tongue.gif
Tosan
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-11-2007, 21:59) *
[attachment=9014:12546.jpg]Huvva då smile.gif Fast rost är snyggt smile.gif

Mmm det är det. Vet ni vad jag vill ha? Ett sånt där lusthus i smide... Funderar på att höra runt med lite folk vad det skulle kunna kosta att bygga, de är ju iaf svindyra att köpa.

CITAT (lissa @ 01-11-2007, 22:17) *
Oh, den där kronan var häftig !!! Håller med om att det KAN vara snyggt, speciellt om den är jämnt över hela prylen..men inte när det blir som rinnande rostbeläggningar, då ser det bara ovårdat ut, och det bör ju helst inte finns fara för att det kan gå sönder...
Jag är lite delad i mitt tyckande..tycker om när silver har lite beläggning, men sen ser jag något nyputsat och tycker att DET ser snyggt ut, samma med koppar... tongue.gif

Det beror ganska mycket på sammanhanget. Ibland kan ju grönergad koppar vara helt underbart, medan man andra ggr vill att det ska va alldeles rödblänkande
kerstin z5-6
Nej inga tvärstag -men de saknas ! sätt dit om du har möjlighet .. särskilt för passiflora odling ..
Ja -ett lusthus vill jag ha jag med .. med rosor på .. tror man måste ha känningar i svetsbranchen . annars blir det dyyyrt angel_not.gif
lissa
Ja det är speciellt till Passin och ev. Klematis som jag tänkte på, så det blir nog några tvärslag ( hittade inte ordet förut, hihi) du kommer inte ihåg på ett ungefär vilket mått den har i botten?? man ska ju ha in plantan också så den är väl rätt bred, eller??
Tosan
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-11-2007, 22:25) *
Nej inga tvärstag -men de saknas ! sätt dit om du har möjlighet .. särskilt för passiflora odling ..
Ja -ett lusthus vill jag ha jag med .. med rosor på .. tror man måste ha känningar i svetsbranchen . annars blir det dyyyrt angel_not.gif

Mm, känner ju lite folk inom den branchen, de snor ihop ett sånt på en grisblink, så jag funderar verkligen på att kolla priset. Eller så att kolla med V-meken vad de skulle vilja ha.
MariaS
Kerstin och Tosan. Kolla med en svetsskola. Där brukar kostnaden "bara" bli materialet.
Tosan
Ja, V-meken...eller IPIN heter det väl nu rolleyes.gif
MariaS
CITAT (Tosan @ 02-11-2007, 11:41) *
Ja, V-meken...eller IPIN heter det väl nu rolleyes.gif

Lärnia i våra trakter
Tosan
Ja, Lernia har ju åxå svetsutbildningar, men vi har ju det på gymnasiet åxå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon