Full version: Jatropha
e_sedell
Jag fick en stor Jatropha här om dagen. Har aldrig haft en sådan och har ingen aning om hur den ska skötas. Just nu blommar den och är jätte fin.

Tacksam för tipps!
Alexander-VG-zon3
vår-sommar-höst gärna ute annars inne varmt och soligt . nu ska den inte ges vatten och gå in i vila +10c och mörkt då den är lövfällande till våren när ljuset kommer planeters den om i en väl dränerad jord . då kommer nya blad och ge den mer vatten men låt torka upp . du kan sätta ut den om du vill när norr håller +15c och ta in den innan frosten kommer . regnar det mycket på sommaren ta in den istället . blommar för det mesta åretrunt .
lissa
Jag visste inte vad det var för växt, så jag slog upp den och upptäckte att den är väldigt intressant. Den hjälper jorden som har blivit utarmad att ta igen sig så att man efter några år kan odla den igen, att den står ut med torka, lång sådan dessutom, man studerar oljan som utvinns ur frukten för att använda den till bränsleden men det viktigaste att veta är att den är giftig
Sätter in en sait här så kan du läsa rätt mycket om plantan
webben
Om du tittar under news ,till väster i fönstret på webben jag satte in, där ser man vad den kan åstadkomma..och på Photo show kan det också vara intressant att titta lite, fotona som finns är väldigt fina...På en annan sida såg jag att det stod att den var giftig, men här ser jag att det finns en mexikansk variant som inte är giftig smile.gif Här kommer en webb till där man längst ner får fler linkar..
undefined
e_sedell
Jag har just upptäckt att den luktar väldigt illa, så det är tur för den att den går i vila snart.

Tack för era svar!

Alexander-VG-zon3
CITAT (e_sedell @ 29-10-2007, 19:40) *
Jag har just upptäckt att den luktar väldigt illa, så det är tur för den att den går i vila snart.

Tack för era svar!

jasså ,, sätt den svalt så fattar den att den inte ska lukta och gå i vila kanske tummenupp.gif
lissa
Oh, det är en sån som stinker..det är kanske är det som gör att den skyddar mot en massa ohyra, för det har ju tydligen ett gift som är avstötande för såna... ja den kommer du nog inte att värna alltför mycket om a0a.gif biggrin.gif
e_sedell
Nu harden fått bo utomhur under dagarna och den har börjat gulna något. Hoppas på att den snabbt går in i vila så jag slipper släpa med den. Det är ju sådant balt.

Är det en sådan dära känslig rackare som inte tål under +4 grader, liksom änglatrumpeten?

Du kan ha rätt lissa tongue.gif, jag brukar tröttna efter ett tag på att balta med växter. Lättskött och frodigt ska det vara.
Alexander-VG-zon3
CITAT (e_sedell @ 31-10-2007, 17:46) *
Nu harden fått bo utomhur under dagarna och den har börjat gulna något. Hoppas på att den snabbt går in i vila så jag slipper släpa med den. Det är ju sådant balt.

Är det en sådan dära känslig rackare som inte tål under +4 grader, liksom änglatrumpeten?

Du kan ha rätt lissa tongue.gif, jag brukar tröttna efter ett tag på att balta med växter. Lättskött och frodigt ska det vara.

http://davesgarden.com/guides/pf/go/2445/

tål ner till 0c .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon