Full version: Astrantia major
Berith
Om man söker uppgifter om stjärnflocka på nätet hittar man en hel del - och råkar man stava fel och skriver stjärnfloka hittar man också en hel del! Vad heter den egentligen, -floka eller -flocka?

Nästa sommar ska jag ha en sån här primadonna!

Sofie75
Hej Berith!
Jätte fin bild du skickat! Astrantia major heter på svenska, det du sa först, stjärnflocka.
Mvh Sofie
Berith
Jo, trodde nog det! Men om man går in på den sidan där jag hittade bilden, Lindbloms Frö, så heter den stjärnfloka där... blink.gif
Sofie75
Jag tror helt klart att de har missat c:et där.
Inga från Närke
Den har jag. Har även den ljusa. De växer hos mig mitt ute i en rabatt på gräsmattan i lerblandad påsjord och i sol. Blir bara större och mera.
Den ljusa växer bättre och blir högre. Står att de är bra snittblommor. Den ljusa varianten luktar något förskräckligt och inte bra inomhus. Den röda har jag inte provat som snittblomma p.g.a den ljusas lukt. Får testa i sommar.
Har använt båda på kyrkogården och de står sig väldigt bra som man sköter vattningen.
Berith
CITAT (Sofie75 @ 21-11-2002, 18:12)
Jag tror helt klart att de har missat c:et där.

Då har över 30 andra också missat c... rolleyes.gif

Den ljusa har jag också redan, hur lättskött som helst! Tänkte leta färdig planta av den mörka till våren, hittar jag ingen får det väl bli frö. Jag hittade nämligen ingen nu i våras, men vi har så 'små' handelsträdgårdar här runt stan och det är kanske ingen efterfrågan på den mörka.

Jag sitter och fixar till min önskelista för nästa år, och försöker hitta uppgifter på nätet om varje växt. Bilder och annan info, och framför allt om nån säljer dom häromkring!
Ann
Luktar Astrantia illa?? Vad har jag för näsa?
Står länge i vas.
Den är en fantastisk torkblomma (eternell.)

Hej från Ann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon