|
Full version: Djurvänner?
Utsläppta minkar beter sig knappast annorlunda än "vilda" minkar. Kanske är de sämre på att försörja sig. Men många rovdjur, och speciellt mårddjur dödar alltid så många djur som möjligt, och sparar sedan maten för sämre tider, och detta är helt "enligt naturens mönster"!
Att sedan minken inte hör hemma är är en annan sak. De som släpper ut dem vet nog att de inte kommer att klara sig, de gör det ju snarare för att skapa debatt.
Ja, vad säger man... Inte är de mycket till djurvänner direkt. De flesta svälter ihjäl eller blir påkörda, och under tiden de "lever i frihet" skadar och dödar de en massa tamdjur som hundar, katter och kaniner. Vi har en minkfarm en bit ifrån stan som flera ggr blivit utsatt för attentat, och utgången är densamma varje gång.
Sen har vi ju även miljöaktivisterna som luftar däck på diverse SUV:ar, men de har så lite kunskap om vad de håller på med så det är massvis med miljöbilar som åker dit.
Och det är ju samma med djurrättsaktisterna, de tycker bara synd om djuren, men har inte den blekaste aning om hur det fungerar i guds fria natur...
emmas matte
29-10-2007, 16:31
Det är ju inte snällt mot minkarna, de kan ju inte klara sej. undrar vad dom som släpper ut djuren har för motiv,det kan ju inte vara kärlek till djur,eller?????
anna_rispan
29-10-2007, 16:36
jag gissar att motivet är att sabba ekonomiskt för minkfarmarna? och att skapa publicitet. så att folk inte glömmer att det finns minkfarmar i Sverige år 2007.
herkules
29-10-2007, 18:32
CITAT (anna_rispan @ 29-10-2007, 16:36)  jag gissar att motivet är att sabba ekonomiskt för minkfarmarna? och att skapa publicitet. så att folk inte glömmer att det finns minkfarmar i Sverige år 2007. visst är det så. tyvärr är det ju inte djurvänligt att släppa ut minkarna, det jag dock vet då jag själv har jobbat på en minkfarm är att minkfarmar borde förbjudas - fy f-n vilket djurplågeri!!!!
CITAT (herkules @ 29-10-2007, 18:32)  visst är det så. tyvärr är det ju inte djurvänligt att släppa ut minkarna, det jag dock vet då jag själv har jobbat på en minkfarm är att minkfarmar borde förbjudas - fy f-n vilket djurplågeri!!!! Det gäller nog inte alla minkfarmer. Jag köper minkmat till mina katter. (bästa kattfoder) På den minkgården har de t.o.m provanläggning med sandlådor, vattenbaljor och grenar i burarna. (FAst provburarna går inte så bra) Men denna uppfödaren försöker i alla fall.
Bettson
29-10-2007, 21:16
Det finns minkfarmar för att det finns avsättning och marknad för pälsprodukterna. Om folk inte köpte minkpäls skulle inga minkfarmar finnas. En onödig produktion.
Fast därifrån till att inte utnyttja skinn, päls och sånt som tillkommit genom naturlig avskjutning och viltvård tycker jag är en helt annan sak.
Att jaga räv är ofta en viltvårdsinsats för att balansera småviltstammarna. Efter en svår vinter kan man behöva jaga räv extra hårt så att rådjurstammen återhämtar sig. Likaså med annat småvilt. Även haren och fågel kan behöva lite hjälp. Foderplatser för dessa djur utan att vakta på räven är att inrätta en rävrestaurang.
Att inte ta tillvara skinnet på den skjutna räven tycker jag är att missakta räven. Då är den ju bara en sopa eller ett avfall om man bara tar livet av sisådär utanvidare. Skjuter man djuret så skall det tas tillvara enligt gammal jägaretik.
Att släppa tamuppfödda minkar ut i naturen att klara sig själva är ingenting annat än djurplågeri.
AJ, AJ...... jag har säkert sagt något olämpligt igen, men läs vad jag skriver två gånger innan ni reagerar. Jag tycker inte illa om räv eller något annat djur. Men jag tycker det skall vara lite balans så att alla djur får finnas.
Jan Lindgren
29-10-2007, 21:38
Hej! Minkfarmarna använder slaktavfall och fiskavfall till foder. Ett mycket bra sätt att bli av med avfallet. Minkpälsar är ett miljövänligt plagg. De som släpper ut minkar och förstör pälsaffärer är miljömarodörer. MVH Jan Lindgren
herkules
29-10-2007, 22:25
CITAT (MariaS @ 29-10-2007, 19:02)  Det gäller nog inte alla minkfarmer. Jag köper minkmat till mina katter. (bästa kattfoder) På den minkgården har de t.o.m provanläggning med sandlådor, vattenbaljor och grenar i burarna. (FAst provburarna går inte så bra) Men denna uppfödaren försöker i alla fall. det är över 30 år sedan jag jobbade på minkfarm så förmodligen sköts inte minkarna på samma sätt idag. jag personligen finner ingen som helst anledning för minkfarmar att finnas, människor behöver inte minkpälsar.
Jag tycker sådana här aktioner är kontraproduktiva. Bäst resultat skulle de förmodligen få om de avlivar alla djuren på plats och förstör pälsarna. Att släppa ut dem till en främmande miljö, som påverkas ENORMT starkt av minkarna, är vansinne.
Sen håller jag med om att man inte bör hålla minkar i bur. Det finns många andra, vilda, djur som man kan göra pälsmössor av, kaniner exempelvis - då får man dessutom bra mat på bordet.
CITAT (Pirum @ 29-10-2007, 22:59)  Jag tycker sådana här aktioner är kontraproduktiva. Bäst resultat skulle de förmodligen få om de avlivar alla djuren på plats och förstör pälsarna. Att släppa ut dem till en främmande miljö, som påverkas ENORMT starkt av minkarna, är vansinne.
Sen håller jag med om att man inte bör hålla minkar i bur. Det finns många andra, vilda, djur som man kan göra pälsmössor av, kaniner exempelvis - då får man dessutom bra mat på bordet. Om dom ändå gjorde som du säger här. Det skulle väcka min empati istället för avsky. Som det är nu, håller jag på minkarna före aktivisterna. Även om djuren lever i bur, så vet de faktiskt inget annat.
Myosotis
11-11-2007, 10:50
Självklart är det fel att hålla minkar i bur. Lika mycket djurplågeri är det att släppa ut dem (fast jag tror att de som gör det verkligen tror att de gör en god gärning). Men det värsta är att minken inte hör hemma i den svenska naturen. På vissa håll är de en katastrof för sjöfåglarna, typ ejdrar på skärgårdsöar.
Aqvakul
11-11-2007, 12:39
Minkuppfödningen uppstod som ett komplement till fisket. Fiskrens togs till vara och små inkomster kunde drygas ut. Idag är situationen en annan . Minknäringen drivs industriellt utan någon tydlig koppling till fisket. Människor kommer inte heller att behöva svälta eller tvingas flytta för att de inte får driva minfarmar.Kan inte se någon rimlig anledning till att vi i ett civiliserat land bedriver uppfödning av djur i burar i avsikt att producera råvara till kläder. Det finns alltså all anledning att propagera för ett förbud. Att propagera genom att släppa ut minkar är däremot inget som jag kan stödja. Det är olagligt , ett brott mot äganderätten. Dessutom far djuren illa och ställer till oreda i naturen. Anders Lundabo på vintern och listerlänning på sommaren
Jill-Ulrika
11-11-2007, 16:11
CITAT (MariaS @ 29-10-2007, 12:09)  Vem tog hit minkarna i första hand? Varför försvaras lyxkonsumtion som innebär djurplågeri i livet såväl som i döden?
skogstroll
11-11-2007, 16:14
jag tycker det är konstigt att det fortfarande finns marknad för sånt...
Jill-Ulrika
11-11-2007, 16:25
CITAT (skogstroll @ 11-11-2007, 16:14)  jag tycker det är konstigt att det fortfarande finns marknad för sånt...  Jag håller med!
Men mina sympatier får de då INTE heller!!!
CITAT (Bettson @ 29-10-2007, 21:16)  Det finns minkfarmar för att det finns avsättning och marknad för pälsprodukterna. Om folk inte köpte minkpäls skulle inga minkfarmar finnas. En onödig produktion.
Fast därifrån till att inte utnyttja skinn, päls och sånt som tillkommit genom naturlig avskjutning och viltvård tycker jag är en helt annan sak.
Att jaga räv är ofta en viltvårdsinsats för att balansera småviltstammarna. Efter en svår vinter kan man behöva jaga räv extra hårt så att rådjurstammen återhämtar sig. Likaså med annat småvilt. Även haren och fågel kan behöva lite hjälp. Foderplatser för dessa djur utan att vakta på räven är att inrätta en rävrestaurang.
Att inte ta tillvara skinnet på den skjutna räven tycker jag är att missakta räven. Då är den ju bara en sopa eller ett avfall om man bara tar livet av sisådär utanvidare. Skjuter man djuret så skall det tas tillvara enligt gammal jägaretik.
Att släppa tamuppfödda minkar ut i naturen att klara sig själva är ingenting annat än djurplågeri.
AJ, AJ...... jag har säkert sagt något olämpligt igen, men läs vad jag skriver två gånger innan ni reagerar. Jag tycker inte illa om räv eller något annat djur. Men jag tycker det skall vara lite balans så att alla djur får finnas. Helt rätt och bra skrivet.Jag håller med dig Bettson. Vad jag tycker om miljöaktivister vill jag inte uttala mig om här, min sympati har de definitivt inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|