naga 73
hur sköter man om kaktusar?
Anna!
Min erfarenhet: ju mer man sköter om dom desto sämre mår dom. Mina började blomma och växa när jag flyttade hemifrån och bara kunde sköta om dem några gånger om året rolleyes.gif Så det där med att "sköta" kaktusar har jag aldrig fattat. Jag tror de vill ha kaktusjord, soligt och vatten nån gång i månaden typ. Men hoppas nån som är bättre på kaktusar kan svara...
Åsa, mälardalen zon 2
Det är lite olika hur man sköter kaktusar men många kaktusar brukar vilja ha en kall vintervila för att bilda blomknoppar
MariaS
Jag brukar låta mina kaktusar och suckulenter stå ute så länge jag vågar. Sen tar jag in dem för vintern, under växtbelysning och rumstemperatur. Blommar och växer så det knakar.
kira
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-10-2007, 16:52) *
Det är lite olika hur man sköter kaktusar men många kaktusar brukar vilja ha en kall vintervila för att bilda blomknoppar

Så gör jag oxå har dem ute så länge det går,hört att de blommar då.....vatten av äggskal lär vara bra läste jag i en trädgårdstidning.Själv har jag en kaktus som är snaert trettio år men har ej blommat en enda gång.
Starfight
Jag planterar mina kaktusar i vanlig kaktusjord som jag blandar ut med extra sand & perlite eller små lecakulor. Vattnar dom ca varannan vecka , då vattnar man så att dom blir helt igenomfuktiga och låt torka upp helt innan nästa vattning. Dom får ej stå med fötterna i blöt, min erfarenhent är att vänta hellre en vecka extra med vatten om man är osäker på om den har torkat upp.

Vattning sker endast under den varma tiden på året ca april - oktober, resterande tid skall dom stå svalt ca 5-15grader och helt torrt. Men det är ju ofta svårt för många inklusive mig själv att få till någon sådan plats. Jag har mina kaktusar i rumstemperatur året runt, då ger jag mina lite vatten en gång var annan månad ungefär det har funkat bra för mig. Anledningen till att dom skall vila på vintern är för att efterlika deras normala förhållande i naturen, det är oftast endast då dom blommar så jag lär nog aldrig får se mina med blommor. sad.gif

Förutom dom vinterhärdiga jag har då, dom tillbringar sin första vinter ute i år det skall bli spännande att se hur dom klarar sig!

En länk med lite bra info http://www.succseed.com/

Se mitt album för bilder på mina kaktusar.

MariaS
Jaha ja, jag skulle ju inta ha mer i år..., Men kaktusfrön är väl legitimt va blink.gif
Sofiia
jag hänger på tråden lite här. Jag köpte en påse med kaktusfrön (en blandning av olika förstod jag) i våras. Men hur ska jag så den? Måste antagligen vänta till i vår och så i kaktusjord. Men vill de inte ha mycke vatten i början eller ska jag även då endast vattna varannan vecka?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Starfight @ 30-10-2007, 11:52) *
Anledningen till att dom skall vila på vintern är för att efterlika deras normala förhållande i naturen, det är oftast endast då dom blommar så jag lär nog aldrig får se mina med blommor. sad.gif

kan du inte ta ut dom då ? om du inte har en sval plats om vintern , menar om du vill se dom blomma ha dom ute tills det blir frost och sen in med dom .

evaskp
Enkla kaktustips för nybörjaren.

Man kan i stora drag skilja på två olika sorters kaktusar, djungel- och ökenkaktusar. Som namnet säger har de helt olika växtförhållanden.
Djungelkaktusen växer inte i direkt solljus. Ljuset strilas ner genom lövverket i träden men kaktusarna ska ha mycket ljus ändå. Det är också hög luftfuktighet där de växer. Jorden till dessa kaktusar ska vara lite kraftigare än ökenkaktusarna.
Ökenkaktusen står ofta i direkt solljus och torr luft. Det regnar inte ofta men när det gör det så kommer det mycket på en gång och kaktusen kan ta upp mycket vatten på kort tid. Därför ska man inte småskvätta vatten till kaktusar, då börjar rötterna att ruttna. Vattna ordentligt och låt den torka upp riktigt före nästa vattning. Jorden där de växer är oftast stenig och grusig så vattnet blir inte stående länge.

Alla kaktusar behöver en jord som är väldränerad och luftig. Detta kan göras med grovt grus och perlit. Strand-sand och sandlåde-grus är inte lämpligt eftersom det följer med vattningen till krukans botten och blir ganska kompakt med tiden. Jorden ska heller inte vara för näringsrik. Jag brukar utgå från kaktus/såjord (Hasselfors S-jord) som jag sedan förbättrar med singel 2 – 4 mm. Man kan också använda Vermilulit.
Djungelkaktusar vill ha lite kraftigare jord än ökenkaktusarna.
Det viktiga är att jorden är väldränerad och luftig.

Som näring till kaktusar används tomatgödning eller speciell kaktusnäring. Det gess endast under tillväxtperioden och sparsamt, kaktusen kan annars växa för snabbt och blir då gärna ostabil. Cellväggarna hinner inte byggas upp ordentligt.

Hur ska du då få kaktusen att blomma? Jo den måste få en sval vintervila. Det är problem för många som bor i lägenhet. Man kan bygga en låda på fönsterkarmen som är ungefär 0,5m hög. Till väggar används lämpligen isolerplastglas. Man kan då få kring 15ºC där. Den ska vara tät och isolerad underifrån så att ingen värme kommer upp från elementet. Skulle det ändå bli för varmt kan man i nödfall öppna fönstret någon mm. Hur väl du lyckas beror på hur välisolerande fönsterbågar och rutor du har. När kaktusen står här ska den ha så lite vatten som möjligt.
Är temperaturen nere på 5ºC behöver kaktusen inget vatten alls utan klarar sig på det som finns lagrat eftersom det inte förekommer någon tillväxt.

Skall man ha plast eller lerkrukor? Lerkrukor andas och avger fortare fukta. Plastkrukan är lättare att handskas med och håller vattnet längre. Bara man vet hur krukan beter sig och vattnar därefter så kan det kvitta.
djur7
CITAT (Starfight @ 30-10-2007, 13:52) *
Jag planterar mina kaktusar i vanlig kaktusjord som jag blandar ut med extra sand & perlite eller små lecakulor. Vattnar dom ca varannan vecka , då vattnar man så att dom blir helt igenomfuktiga och låt torka upp helt innan nästa vattning. Dom får ej stå med fötterna i blöt, min erfarenhent är att vänta hellre en vecka extra med vatten om man är osäker på om den har torkat upp.

Vattning sker endast under den varma tiden på året ca april - oktober, resterande tid skall dom stå svalt ca 5-15grader och helt torrt. Men det är ju ofta svårt för många inklusive mig själv att få till någon sådan plats. Jag har mina kaktusar i rumstemperatur året runt, då ger jag mina lite vatten en gång var annan månad ungefär det har funkat bra för mig. Anledningen till att dom skall vila på vintern är för att efterlika deras normala förhållande i naturen, det är oftast endast då dom blommar så jag lär nog aldrig får se mina med blommor. sad.gif

Förutom dom vinterhärdiga jag har då, dom tillbringar sin första vinter ute i år det skall bli spännande att se hur dom klarar sig!
En länk med lite bra info http://www.succseed.com/
Se mitt album för bilder på mina kaktusar.

Vad har du för vinterhärdiga kaktusar och vad finns det för några sådan? Jag önskar mig sådana.
Bassam
-Tack för fråga:

Kaktusar: behöver minst 4 timmar dränerig jord, gödsla en gång varje månad, vattnar när jorden torka,
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon