Jag planterar mina kaktusar i vanlig kaktusjord som jag blandar ut med extra sand & perlite eller små lecakulor. Vattnar dom ca varannan vecka , då vattnar man så att dom blir helt igenomfuktiga och låt torka upp helt innan nästa vattning. Dom får
ej stå med fötterna i blöt, min erfarenhent är att vänta hellre en vecka extra med vatten om man är osäker på om den har torkat upp.
Vattning sker endast under den varma tiden på året ca april - oktober, resterande tid skall dom stå svalt ca 5-15grader och helt torrt. Men det är ju ofta svårt för många inklusive mig själv att få till någon sådan plats. Jag har mina kaktusar i rumstemperatur året runt, då ger jag mina lite vatten en gång var annan månad ungefär det har funkat bra för mig. Anledningen till att dom skall vila på vintern är för att efterlika deras normala förhållande i naturen, det är oftast endast då dom blommar så jag lär nog aldrig får se mina med blommor.
Förutom dom vinterhärdiga jag har då, dom tillbringar sin första vinter ute i år det skall bli spännande att se hur dom klarar sig!
En länk med lite bra info
http://www.succseed.com/Se mitt album för bilder på mina kaktusar.