pikelocator
29-10-2007, 17:15
Hej på er!
Har precis börjat bygga ett växthus i gammal stil och har fått ett litet problem med dörren som är tänkt att bli ingång.
jag köpte en gammal dörr på återbyggdepån, slipade trären, fällde in glas i speglarna men har nu problem med att få beslagen rena från färg. Provade först att lägga dem i lacknafta utan framgång och nu håller jag på med kniv och sandpapper.
Finns det möjligtvis någon genväg att ta?
Om det finns någon som är intresserad kan jag bifoga lite bilder på mitt "helgprojekt" över vintern
Krolliljan
29-10-2007, 17:22
Jag vet inte hur man får bort färgen men ser gärna bilder.
Vet inte om det finns kvar, men förut fanns nåt som hette Bums. Det tar allt i färgväg. Fråga på färgaffärn så kan de säkert plocka fram nåt åt dig.
Annar fräter bromsvätska bort färg, men det är inte så trevligt att hålla på å kladda med direkt...
Prova att koka dom i vatten en stund.
Om inte det hjälper kan du lägga beslagen
i målarsoda över natten så
brukar all färg vara upplöst.
Lycka till

torvan
gör en blandning av kall tapetklister och kaustiksoda ca 3dl klister 1 dl kaustiksoda pänsla på beslagen eller lägg dem i sörjan en stund ca 5 min ta upp obs ha hanskar hela tiden det fräter borsta bort eller lägg i ljummet vatten och sen borsta . lycka till ps. tapetklisteret ska blandas kallt annars blir det inte bra
pikelocator
03-11-2007, 10:59
Hej igen!
Provade att koka beslagen som någon skrev utan framgång. Var i en byggaffär och köpte något jämförbart med bums och blev av med all gammal färg. Bifogar några bilder på mitt långsamma bygge. Tar tacksamt emot synpunkter, förslag. Har kanske gjort bilderna för "små". Hursomhelst, storleken blir 5,2 *4,1 och jag tänker bygga en damm i anslutning till växthuset. Förresten, är detta rätt forum? Borde jag skapa en ny tråd?
mvh pike
JAg tror du får ett helt underbart växthus!
Jag tror nog bilderna ligger på rätt ställe, det har inte så stor betydelse...
Krolliljan
03-11-2007, 16:32
Vilket häligt projekt
( avundsjuk)
pikelocator
15-01-2008, 08:50
Hej igen!
Det går långsamt frammåt.
Beställde åtta automatiska fönsteröppnare häromdagen.
Inom kort ska jag göra färdigt taket så jag kan stå därunder när vintern når m-ö-
Synpunkter, förslag, tips tas emot med öppna armar

Vilket växthus. Wow. Helt klart avundsjuk

Värsta bygget.
Stevick
15-01-2008, 16:00
mera bilder! MER MER MER!
hur stort blir det? hur högt blir det på sidan respektive till nock?
pikelocator
15-01-2008, 17:14
Storleken blir 5,2 *4,1. Det är 2 m till takfot och tre till nock
Nu blev jag redan sugen på att börja om igen! Jag som efter förra årets bygge aldrig skulle bygga igen...
Men vilket härligt bygge!
Eleanor
19-01-2008, 20:19
Vilket växthus! Mina tegelsten ligger i en stor hög, so far... Men jag har tänkt mig något liknande ditt. Ska följa ditt bygge med spänning.
Stevick
20-01-2008, 10:30
hur kommer tegelstenen vara på insidan?.. jag skall också ha ett som står på tegel (mur), men tänkte att jag vill ha möjligheten att ställa småkrukor på muren inne i växthuset... hur mycket plats blir det över på muren i ditt växthus?
pikelocator
20-01-2008, 10:56
Hej igen!
Söndag förmiddag och det småregnar i malmö. Känner mig inte speciellt sugen på att gå ut i trädgården och fortsätta...
men, men, skam den som ger sig.
Gårdagen gick åt att såga upp en helsickes massa lister till glasen. Jag har dessutom fasat en del av dem då jag tänker försöka ha det snyggt mot vårt håll innåt trädgården.
Det blir ingen bit av teglet kvar att ställa krukor på, reglarna är nästan lika breda som teglet nämligen. Däremot funderar jag på om jag ska mura jordbäddar av samma tegel eller göra jordbäddar av virke. I nuläget lutar det åt virke då jag slipper gjuta och mura....Desutom får jag en möjlighet att flytta bäddarna om jag inte är nöjd med planeringen av växthuset.
Om jag inte behöver stenarna, ca 200, finns det kanske någon därute som vill ha dem, gratis givetvis
Stevick
20-01-2008, 19:31
Jag har också funderat på väggfasta murar/rabatter inne i växthuset... Men står också i dilemmat om jag skall göra flyttbara i sektioner istället... men samtidigt e det snyggt med enhetlighet... Hade tänkt att ha det uppvärmt under vintern o ha citrusträd ståendes i den rabatten o så i sådanafall,... kanske en plantering med massor av vilda pelarogoner eller så....
pikelocator
10-02-2008, 10:42
Hej!
Arbetet går framåt och jag börjar skymta ljuset i tunneln...
Har börjat sätta glas i taket nu och det är skönt när man märker att det faktiskt händer något.
Det första öppninsbara fönstret av åtta är tillverkat och satt på plats. Dagens jobb är att inhandla ytterligare materiel och fortsätta bygga fönster.
Jag tror absolut inte att man kan bygga billigare än att köpa färdiga växthus! Virke och glas är mycket dyrt.
Har bestämt mig för att använda pallkragar inne i huset, iaf. första säsongen. Teglet jag har över ska bli golv.
När det gäller jord, är det bättre att köpa på säckar än att köra iväg och hämta på släp?
Har fått för mig att det är mer näring i planteringsjorden.
pikelocator
10-02-2008, 10:48
Sorry, blev visst dublett. Detta fotot skulle bifogas
coelogyne
10-02-2008, 12:27
ÅÅååh
Vad sjuk jag blir
Precis så vill jag ha mitt växthus.
Har visat mannen så att han ska bli inspirerad.
Fortsätt gärna visa bilder så vi andra kan dräggla över hur fint du får de.
pikelocator
26-02-2008, 19:02
Imorgon beställer jag de 21 sista glasen. inte helt enkelt att mäta fram vinklar osv. Det fick bli o klamra fast styv papp och rita därefter.
Har satt fröer i källaren och ser verkligen fram emot min första sommar med växthus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.