norra blåbäret
Jag har tomater i kruka som jag nu tagit inomhus för det kalla vädrets skull. De är fortfarande gröna och jag undrar om jag kan få de röda. Är det någon som har något tips hur jag ska göra eller är det bara att slänga bort de?
anna_rispan
De kan eftermogna inomhus. Lägg dem i fruktskålen med ett äpple som sällskap och håll tummarna. smile.gif
Boxer
Jag ställer mina mörkt, så mognar dom efter hand.
Tosan
Jag har mina under lysrör. Men man ska visst kunna plocka dem och lägga dem mörkt och svalt och få dem mogna.
ingrid fuxwall
Mina tomater ligger på äggflak i svala och mörka matkällaren och ger mig förhoppningsvis tomater fram till jul, förutsatt att jag inte äter för många flirting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gjorde marmelad och salsa av mina gröna tomater
Gurkan
Åsas recept är mycket bra, man kan också göra chutney av dem eller sylta dem i en söt ättikslag med kanel och nejikor.

Det finns en del recept om man Googlar på det, Googla på engelska också.

Att låta helt omogna tomater eftermogna brukar inte bli så gott, såna som är nära att mogna kan funka ok.
ingrid fuxwall
CITAT (Gurkan @ 30-10-2007, 17:02) *
Åsas recept är mycket bra, man kan också göra chutney av dem eller sylta dem i en söt ättikslag med kanel och nejikor.

Det finns en del recept om man Googlar på det, Googla på engelska också.

Att låta helt omogna tomater eftermogna brukar inte bli så gott, såna som är nära att mogna kan funka ok.

Det är ju en smaksak - tycker de smakar som de flesta tomater man köper på ICA giggle.gif
Gurkan
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-10-2007, 20:24) *
Det är ju en smaksak - tycker de smakar som de flesta tomater man köper på ICA giggle.gif

Precis !! rolleyes.gif
stjärnflickan
Jag brukar steka mina gröna tomater. Skär dom i ca ½cm tjocka skivor, vänd i ägg och örtsaltad vetemjöl och stek på varm panna! Mums filibabba!
Ifjol hade vi enormt mycket gröna tomater när det var dags att städa växthuset så vi gjorde marmelad. Lite surt, men passar bra till salta kex med mögliga ost. 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon