|
ewa zon 3
29-10-2007, 19:51
Hur övervintrar jag bäst Liten basunlilja - Lilium formosanum v. pricei? Sådde tidigt i våras och har småplantor i krukor ute. Men de klarar väl inte övervintring ute i min zon?
/Ewa
Alexander-VG-zon3
29-10-2007, 20:03
klarar -28c ,, annars övervintra dom kyligt ,riktigt kyligt under +5c .
ewa zon 3
29-10-2007, 21:05
Tack för svar Funkar det i ett svalt ljust uterum? Kan de vara kvar i kukorna?
/Ewa
Alexander-VG-zon3
29-10-2007, 21:14
CITAT (ewa zon 3 @ 29-10-2007, 22:05)  Tack för svar Funkar det i ett svalt ljust uterum? Kan de vara kvar i kukorna?
/Ewa problemet är bara att du måste ha den kyligt alltså , övervintra den i en temp av 0c +5c ( +5c som varmast ) . därav är det bättre att du övervintrar den ute då får den den temp den vill ha om vintern . odla den i väl dränerad jord . tror inte du får -28c i jorden i zon 3. ska du ha den inne om vintern (första året kan du ha den inne och sen ute), så övervintra den under +5c och mörkt då bladen vissnar ner .
ewa zon 3
29-10-2007, 21:20
CITAT (flaxss @ 29-10-2007, 21:14)  tror inte du får -28c i jorden i zon 3. Är du säker på det där med -28 C? Jag har absolut för mig att den inte klarade mer än ca -5 C och behövde övervintra inne. /Ewa
http://www.alpiner.se/Lilium.1.htmlom du rullar ned på sidan hittar du hur han övervintrar sin. Obs han har zon 1 och väldigt genomsläppligt material. Dessutom täcker han för vinterväta. Tycker det är bättre du tar in krukan och förvarar svalt. mvh inger
oakpine
29-10-2007, 22:01
Jag sådde liten basunlilja i början av förra året och hade samma bryderi som du i fjol höstas. På min kolonilott är det nog zon 3 och jorden är ganska lerig, så där vågade jag inte chansa på att sätta dem. Jag funderade på om jag skulle ha dem på balkongen, men tänkte att det blev väl för oskyddat. Det slutade med att mina tre plantor tillbringade vintern i kylskåpet tillsammans med grönsakerna...
Resultatet? Jo, en av lökarna satte i gång att växa mitt i vintern, jag fick sätta den på fönsterbrädan, och där blommade den i februari! Den andra av lökarna klarade inte vintern, utan skrumpnade ihop och dog. Den tredje klarade sig utan problem och sov sin vintersömn.
Jag satte ut de två överlevande lökarna på balkongen i maj. I juli blommade löken som "sovit" under vintern. I september blommade en sidorosett av löken som blommat på fönsterbrädan. Den här vintern ska jag nog experimentera lite och plantera en lök på kolonilotten och ha en i kylskåpet, så får jag se hur det går.
Alexander-VG-zon3
29-10-2007, 22:04
CITAT (ewa zon 3 @ 29-10-2007, 22:20)  Är du säker på det där med -28 C? Jag har absolut för mig att den inte klarade mer än ca -5 C och behövde övervintra inne. /Ewa http://www.floridata.com/ref/L/lili_for.cfmhttp://www.rarexoticseeds.com/Daylily_Heme...icei_Seeds.htmlhttp://davesgarden.com/guides/pf/go/2905/http://davesgarden.com/guides/pf/go/50025/index.html,,Most lilies, including Formosa lily, need a cool dormant period for the bulbs to "rest", and will not survive in usda zones 9 and 10 unless dug up and refrigerated for a few weeks during what passes for winter.'' säker är jag ju inte för läste det på nätet . men du får aldrig så kallt hos dig i jorden . bara du har väl dränerat och täcker den mot fukt . du har ju både snö som skyddar och planterar du den i sandjord så får du kanske runt -15c -20c i jorden . men den klarar lätt under -5c . den ska ju inte övervintra varmare än +5c . där står ju som jag citerade att den trivs inte i (usa zon)zon 9-10 som får +5c -6c . det menas att den vill växa i klimat som inte får varmare än -5c -6c på vintern . för dom behöver en kylig period för att blomma . därav vill du se den blomma bättre att ha den ute i skyddat läge med bra jord den vill ha . eller ännu bättre ha den i kruka inne på vintern men dock övervintra väldigt kyligt . där står ju på floriadata att den vill ha lång säsong , så har du den i kruka och ger den en frostig vinter och sedan starta upp den tidigt exempel växthus så ger du den perfekt klimat . eller då ute .
Alexander-VG-zon3
29-10-2007, 22:09
CITAT (oakpine @ 29-10-2007, 23:01)  Jag sådde liten basunlilja i början av förra året och hade samma bryderi som du i fjol höstas. På min kolonilott är det nog zon 3 och jorden är ganska lerig, så där vågade jag inte chansa på att sätta dem. Jag funderade på om jag skulle ha dem på balkongen, men tänkte att det blev väl för oskyddat. Det slutade med att mina tre plantor tillbringade vintern i kylskåpet tillsammans med grönsakerna...
Resultatet? Jo, en av lökarna satte i gång att växa mitt i vintern, jag fick sätta den på fönsterbrädan, och där blommade den i februari! Den andra av lökarna klarade inte vintern, utan skrumpnade ihop och dog. Den tredje klarade sig utan problem och sov sin vintersömn.
Jag satte ut de två överlevande lökarna på balkongen i maj. I juli blommade löken som "sovit" under vintern. I september blommade en sidorosett av löken som blommat på fönsterbrädan. Den här vintern ska jag nog experimentera lite och plantera en lök på kolonilotten och ha en i kylskåpet, så får jag se hur det går. kylskåpet kanske inte den bästa övervintringen då det är för fuktigt , antagligen därför dina andra dog . och dom hade heller inte trivs i din lerjord . men på balkongen i sandjord hade dom trivs bra skulle jag tro . om du isolerat krukan .
ewa zon 3
29-10-2007, 22:18
Tack Linus för all info du grävt fram åt mig Kommer nog att prova lite olika sätt och se vad som lyckas bäst för mig. Och Oakpine hade du lökarna i kruka eller lösa i kylen? /Ewa
oakpine
29-10-2007, 22:20
CITAT (flaxss @ 29-10-2007, 22:09)  kylskåpet kanske inte den bästa övervintringen då det är för fuktigt , antagligen därför dina andra dog . och dom hade heller inte trivs i din lerjord . men på balkongen i sandjord hade dom trivs bra skulle jag tro . om du isolerat krukan . Du har nog rätt... jag provar att låta dem övervintra på balkongen, men bäddar in krukan ordentligt. Egentligen behöver jag ju kylskåpet till annat!
oakpine
29-10-2007, 22:27
CITAT (ewa zon 3 @ 29-10-2007, 22:18)  Och Oakpine hade du lökarna i kruka eller lösa i kylen?
/Ewa Jag hade lökarna i varsin kruka. Det blev lite trångt bland tomater och sånt faktiskt... Jag ska prova flaxxs råd att ha dem ute på balkongen i vinter, möjligen att jag låter EN vara i kylskåpet ifall det går åt skogen och blir jättekallt jättelänge...
ewa zon 3
29-10-2007, 22:33
CITAT (oakpine @ 29-10-2007, 22:27)  Det blev lite trångt bland tomater och sånt faktiskt...  Jo trångt i kylskåpet blir det även hos mig. Frösådder. Men de får bo i eget lite kylskåp där vi inte har någon mat. /Ewa
Alexander-VG-zon3
29-10-2007, 22:47
CITAT (ewa zon 3 @ 29-10-2007, 23:18)  Tack Linus för all info du grävt fram åt mig Kommer nog att prova lite olika sätt och se vad som lyckas bäst för mig. Och Oakpine hade du lökarna i kruka eller lösa i kylen? /Ewa prova dig fram det är alltid det bästa , prova med en ute och en i kruka . så ser du vad som funkar CITAT (oakpine @ 29-10-2007, 23:20)  Du har nog rätt... jag provar att låta dem övervintra på balkongen, men bäddar in krukan ordentligt. Egentligen behöver jag ju kylskåpet till annat! du kan ju blanda en egen sand och grus jord till dom och så ha dom ute , och vira in krukan i grön vinterväv . tror inte du kommer få så kallt där .
ewa zon 3
30-10-2007, 11:20
CITAT (flaxss @ 29-10-2007, 22:47)  prova dig fram det är alltid det bästa , prova med en ute och en i kruka . så ser du vad som funkar Jag är nog inte lika modig som du är när det gäller att testa vad växterna klarar Men ska prova lite olika varianter ute i vinter /Ewa
Marita i Vasa
02-11-2007, 08:20
Vi bor i det som motsvarar svensk zon 5 och här klarar sig Lilium formosanum utomhus.[attachment=9035:Aug._9_b.jpg] Den står i skogsmull med uppblandad köpejord. Vi har oftast ganska mycket snö och därför klarar sig den kanske här. Marita.
ewa zon 3
02-11-2007, 11:14
CITAT (Marita i Vasa @ 02-11-2007, 08:20)  Vi bor i det som motsvarar svensk zon 5 och här klarar sig Lilium formosanum utomhus Så fin Marita. Står dina skuggit eller i full sol? /Ewa
Helen i Piteå Zon 5
02-11-2007, 23:31
Jag har också planterat ut några av mina frösådda basunliljor... jag får väl se hur det har gått till våren. De flesta har jag bredskolat och kommer att förvara under huset mörkt (+0,5-+5,0) fram till vårkanten.
Marita i Vasa
03-11-2007, 09:51
CITAT (ewa zon 3 @ 02-11-2007, 14:14)  Så fin Marita. Står dina skuggit eller i full sol?
/Ewa De står i vandrande skugga i lätt sluttning mot väster. Marita.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|