hannae
hur länge klarar sig inomhus-murgrönan utomhus i respektive zoner?

jag har läst här på forumet att man kan ha själv vattnande krukor till murgrönan för att murgrönan är känslig för ojämna vattningar?
kan man ha en sån där glaskula med vatten i istället? räcker isf den vattningen, eller ska man vattna rejält också? hur ofta isf?

vi brukar ha ungefär mellan 21-22 grader inne vintertid. är det helt omöjligt att ha murgröna då?
jegi
Hedera helix klarar jag på friland i zon 4 sen några år, men annars så anges den väl som härdig till zon 2 tror jag. Dock är den växande i en rabatt och inte längs något träd. Det är alltså lättare att klara den växande i en rabatt eller som marktäckare än i ett träd el dyl.
Hedera helix baltica är lite härdigare och den växer här sen 3 år på träd utan problem även om det inte varit någon riktigt tuff vinter än.
Storbladig har jag oxå, lite känsligare är den men i rabatt går den bra.
Den enda jag haft problem med är den variegerade som frusit tillbaka en del.

Nu vet jag inte riktigt vad du har för ambitioner, men jag skulle föreslå att du planterar ut den och skippar krukan om du har zonen, kanske är det säkrare att göra det till våren om du har 3 el 4. Den trivs bra i skugga.
hannae
jag tänkte göra en sån där plantering med bla murgröna och ljung.

ljung vet jag ju är en uteväxt, men murgrönan va jag lite mer osäker på hur den skulle klara sig utomhus, eftersom jag har köpt vanliga inomhus murgrönor.

jag älskar murgröna och har nu köpt mig några från blomsterlandet. några får stanna inne hos mig. men klarar dom sig i så varmt rum som vi har???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon