hannae
hur lnge klarar sig inomhus-murgrnan utomhus i respektive zoner?

jag har lst hr p forumet att man kan ha sjlv vattnande krukor till murgrnan fr att murgrnan r knslig fr ojmna vattningar?
kan man ha en sn dr glaskula med vatten i istllet? rcker isf den vattningen, eller ska man vattna rejlt ocks? hur ofta isf?

vi brukar ha ungefr mellan 21-22 grader inne vintertid. r det helt omjligt att ha murgrna d?
jegi
Hedera helix klarar jag p friland i zon 4 sen ngra r, men annars s anges den vl som hrdig till zon 2 tror jag. Dock r den vxande i en rabatt och inte lngs ngot trd. Det r allts lttare att klara den vxande i en rabatt eller som marktckare n i ett trd el dyl.
Hedera helix baltica r lite hrdigare och den vxer hr sen 3 r p trd utan problem ven om det inte varit ngon riktigt tuff vinter n.
Storbladig har jag ox, lite knsligare r den men i rabatt gr den bra.
Den enda jag haft problem med r den variegerade som frusit tillbaka en del.

Nu vet jag inte riktigt vad du har fr ambitioner, men jag skulle fresl att du planterar ut den och skippar krukan om du har zonen, kanske r det skrare att gra det till vren om du har 3 el 4. Den trivs bra i skugga.
hannae
jag tnkte gra en sn dr plantering med bla murgrna och ljung.

ljung vet jag ju r en utevxt, men murgrnan va jag lite mer osker p hur den skulle klara sig utomhus, eftersom jag har kpt vanliga inomhus murgrnor.

jag lskar murgrna och har nu kpt mig ngra frn blomsterlandet. ngra fr stanna inne hos mig. men klarar dom sig i s varmt rum som vi har???
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon