Full version: Äntligen ny dator
Bettson
Äntligen har jag fått min nya dator. Hade varit och fått offert på nytt system. Installationen blev uppskjuten 3 ggr. När väl teknikerna kom den 12 och jag hade gjort rent en dag i almanackan för bytet så konstaterade de en felprojektering av säljaren.

De försvann med server och allt annat. Innan de stack så hade de gett ett förslag på lösning och så hade de rotat i min gamla dator och gjort diverse inställningar som gjorde att den ramlade över kanten och blev nästan oanvändbar i ett nafs. Tvärdog i det närmaste.

Blixtköp av annan utrustning och nu blev det sonen som var räddningen. Enligt proffsteknikerna som försvann så skulle han vara duktigare än dom var. Vilken tur.

Nu har han jobbat i nästan fyra dagar med datorskrället och igår kväll böjrade allt fungera igen. Tror inte vi missat något viktigt.
Det enda som saknas nu är den integrerade disken för faxdatorn, en VPN uppkoppling annars är allt OK.

Så nu återstår bara att jobba in 12 förlorade arbetsdagar.

Fast datorn går som blixten så det ordnar sig säkert. Men lite svettig är jag. Och femtiotusen fattigare............ whistling.gif

Lite nervpåfrestande är det när tekniken inte fungerar.
Tesa
...det var ingen dålig dator du skaffat heller...Vad i herrans namn ska du göra med den??? confused.gif
Netha
Femtiotusen!!!!!! ohmy.gif
Där ser man... inte alltid som "proffsen" är duktigast.

Du får hitta en riktigt fin present till sonen. smile.gif
Bettson
CITAT (Netha @ 29-10-2007, 22:00) *
Femtiotusen!!!!!! ohmy.gif
Där ser man... inte alltid som "proffsen" är duktigast.

Du får hitta en riktigt fin present till sonen. smile.gif

Mm..... Kul att höra att en systemtekniker som lever på sitt yrke säger att sonen klarar det bättre. tummenupp.gif
Bettson
CITAT (Tesa @ 29-10-2007, 21:53) *
...det var ingen dålig dator du skaffat heller...Vad i herrans namn ska du göra med den??? confused.gif

Jobbdator.... happy.gif

Har inte alla korrekta termer men det är processor med dubbel kärna. Bautahårddisk som är sssnnnnaaabbbbbbb som vinden, två diskar till som reidar ( tror jag det heter), nätverksbackup, massor med USB portar.

Så kostar programvarorna förstås. Har köpt office 2007 ( tre licenser) och Windows XP. Var tvungen att gradera upp Adobe och nytt antivirus.

Lösningen med en liten extradator som tar emot faxen och integrerad disk fortsätter vi med. Nu slipper jag säkerhetskopiera när jag är ute på jobb. Tar bara med mig den bärbara ( som bara innehåller XP) och surfar hem antingen via kundens lina eller med mobilt bredband.

Men att flytta alla småprogram och få med sig alla e-leg, inloggningskoder och annat skit det tar tid.

Ändå så använder jag roboform vilket jag starkt kan rekommendera. Det hade varit mycket värre utan den. rolleyes.gif
Tesa
Men va bra att du förklarade Betsson..nu förstår jag preciiis... whistling.gif

giggle.gif
Bettson
CITAT (Tesa @ 29-10-2007, 23:05) *
Men va bra att du förklarade Betsson..nu förstår jag preciiis... whistling.gif

giggle.gif

Ungefär som jag då whist.gif Har varit tvungen att löra mig den mest frekventa termerna för att förklara för omgivningen varför jag ligger efter med jobbet och blivit av med 50 lax.
KURT
Det finns mycket logiska förklaringar till varför Bill Gates är/har varit världens rikaste!
Trädgårdsflanören
Hade bilar sålts på samma sätt som datorer, så hade man nog inte kunnat köra ut ur bilhallen, före man köpt till en mängd uppgraderingar. smile.gif
Bettson
CITAT (Trädgårdsflanören @ 30-10-2007, 08:39) *
Hade bilar sålts på samma sätt som datorer, så hade man nog inte kunnat köra ut ur bilhallen, före man köpt till en mängd uppgraderingar. smile.gif

Eller glämt kolla ifall bilen hade en motor.
Fizzgigg
CITAT (Trädgårdsflanören @ 30-10-2007, 08:39) *

Hade det varit samma kunskapskrav på att använda en dator som att använda en bil hade hade en stor del av befolkningen inte fått sätta sig vid ett tangentbord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon