naga 73
29-10-2007, 22:55
finns det någon ört som gör att man blir pigg?
CITAT (naga 73 @ 29-10-2007, 23:55)

finns det någon ört som gör att man blir pigg?
coffea arabica brukar fungera bra. Man torkar bönorna och sedan rostas de, innan man gör ett avkok.
Christoffer
30-10-2007, 09:11
Det finns många, men som fungerar på olika sätt.
Kolanöt är min favorit, både till verkan och smak (med mjölk och socker = smakar fudge), annars så har hälsokosten guarana, ginseng, maté, ginkgo, schizandra, rosenrot som är vanliga medicinalväxter som sägs vara uppiggande. Kombinationsörtpreparatet Chisan brukar vara väldigt uppiggande på många, men själv
blir jag bara trött av den. Vatten med kryddnejlika och kanel är rätt bra uppiggande på mig, men jag vet inte om alla upplever det så, dessutom är kryddnejlika i större dosering inte så nyttigt.
Men är det meningen att du istället vill odla en uppiggande ört, så är kattmynta (Nepeta cataria) rätt bra uppiggande (i alla fall för mig) och relativt snabbskördad. Jag har inte sett den säljas som fröpåsar i butikerna, men kan lätt beställas från Impecta. Sedan finns det Ayurvedaörter som man kan odla, men de är starkare och kan kanske medföra hälsoproblem.
Framför allt så ska man vara försiktig med att hålla på att experimentera själv då även örter hur naturliga de än må tyckas vara, har en massa olika bieffekter som inte är hälsosamma. Viktigt är att bara använda örter som kur under en kortare och begränsad tidsperiod.
Mvh
Fenja
Johannesört, Hypericum anses vara en lyckobringare.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1455
Jan Lindgren
04-11-2007, 17:26
Hej!
Det finns ett känt svampgift som heter alkohol. Använd endast små mängder.
MVH
Jan Lindgren
Hans i Värmland
05-11-2007, 17:22
Gå till hälsokosten och köp ginseng och schisandra, det sätter sprätt på¨det mesta
Jan Lindgren
05-11-2007, 17:37
Hej!
Schisandra odlar du naturligtvis själv liksom rosenrot.
MVH
Jan Lindgren
Felicia
19-11-2007, 15:08
Rosenrot har vi mycket av uppe i fjället men hur gör man med den?
Är det själva roten som man använder, torkar man den eller hur gör man? Och hur doserar man? Skulle vara intressant att prova..
Ginsegn ska vara bra, har hittat extrat från japan om det, min granne fick det, men det ska funka

finns nog i flytande form i hälsokostbutiker
Johannesört (Hypericum) bör man vara försiktig med. Den förstäker eller motverkar andra läkemedel. En liten varning alltså.
ingrid fuxwall
19-11-2007, 22:43
CITAT (CGB @ 30-10-2007, 13:03)

Johannesört, Hypericum anses vara en lyckobringare.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1455Lyckobringade på så sätt att man kan använda den mot nedstämdhet??
sqrulan
20-11-2007, 10:00
Schisandra,visst är det ryskrot?Den skulle jag vilja odla själv.Vet ni var man kan få tag på den?
Rosenrot tinktur
3 dl skalad och riven rosenrot
1.5 liter 40% brännvin
låt stå i 7 veckor
sila
Detta recept fick jag av en vän,jag har inte gjort det själv men det
bör vara bra för hon är väldigt kunnig.
Christoffer
20-11-2007, 12:29
Rysk rot och Schizandra (fjärilsranka) är två olika saker. Frön till rysk rot kan man köpa från Impecta, men med Schizandra blir det svårare. I Sverige kan man köpa buskar av den:
Googlat på fjärilsrankaOj, du nämnde rosenrot också. Frön till den kan man också köpa på Impecta.
Annars kan du köpa hackad rosenrot via
Köp rosenrot
Jan Lindgren
20-11-2007, 13:40
Hej!
Köpte tre Schizandra på Eggert-baumschulen. De kostade 8,95 euro perstyck. Problemet är att jag inte vet vad det är för kön på plantorna. Det är bara att hoppas att det är någon av vardera könet.
Rosenrot är väldigt lättodlad. Jag försökte sälja den till en massa kvinnor med argumentet att den påstås ge bättre orgasmer. Alla kvinnor jag träffade hade uppebarligen inga problem. Det var lättare att sälja till män som skulle ge rosenrot till sina kvinnor.
MVH
Jan Lindgren
*Ulrica*
20-11-2007, 14:23
CITAT (Felicia @ 19-11-2007, 15:08)

Rosenrot har vi mycket av uppe i fjället men hur gör man med den?
Är det själva roten som man använder, torkar man den eller hur gör man? Och hur doserar man?
Rosenroten har använts som naturläkemedel sedan forntiden, den användes framför allt för att öka den fysiska prestationen. Samerna exempelvis tuggade på den inför sina långa vandringar med renarna för att orka hela vägen.
Läs mer här. Bor man i Västra Götaland måste man använda odlad för här är den fridlyst. Jag har testat en gång men märkte ingen skillnad.
Stevia ska också vara uppiggande! Om den nu räknas som ört?!
Prukade förut skiva en bit ingefära och till 1 liter vatten låt koka en stund och sila av, drick ett glas om dagen.
Verkade som uppåttjack för mig blev fruktansvärt pigg tyvärr inget för det med känsliga magar..
Kicki
Jag blir pigg bara av att gå ut och lukta på mina örter!
Drar man med fingrarna över bladen och sen luktar på fingrarna får man en stark upplevelse. Det funkar fortfarande på dom örter som har blad kvar även denna tid på året! Lavendel t ex även om den kanske inte räknas som en ört.
Monchichii
20-11-2007, 21:48
Hej,
Rostade kaffebönor som sedan mals (kaffe)
freddie
20-11-2007, 21:55
Det skall finnas tesorter i sydamerika som är rena hästsparken, typ 20 ggr mer koffein än vanligt kaffe.
SWE_Monstro
16-02-2008, 06:59
Om man nu får tulla lite på om det är en ört eller inte, så kan jag berätta att jag under flera års tid dricker en juice som är gjord på en tahitiska frukt som heter NONI, som innehåller en hel massa olika näringsämnen som är bra för oss...
Nu har jag även fått tag på några frön som jag försöker att få upp ute i vårt uppvärmda uterum... skulle vara väldigt spännande ifall det lyckas... Nu är det ju en tropisk växt som inte direkt kanske lämpar sig för vårt nordiska klimat, men det är ju nästan tropiskt här nere i södra skåne så... ;o)
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-11-2007, 22:43)

Lyckobringade på så sätt att man kan använda den mot nedstämdhet??
Välkänd gammal brännvinskrydda! Kanske piggar upp med en julröd snaps??
har en god vän som har diabetes men vägrar medicinera - hon anser att hon sköter det bäst själv - mullbärsthe eller mullbärstabletter håller ordning på hennes socker säger hon och dessutom blir hon pigg av det och när man kollar mullbärstbletterna på nätet finns dom under rubrik "viktreducerande"
Malört.
Lägg lite malört eller pors i sprit. Låt detta dra några dygn. Silas. Denna dryck, i liten mängd, kan göra Dig pigg.
Vissna Lisa
24-03-2008, 15:52
Pepparmyntsolja brukar användas som uppiggande inom aromterapi. Pröva koka te på bladen. Borde rimligtvis ha samma effekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.