akagebeck
Hej!
Jag försökte så penséer förra året men det kom aldrig upp något...vet inte vad jag gjorde för fel.

Nu tänkte jag göra ett nytt försök. Har köpt frön från "Rara växter" och det är normalsådd som är angiven, vid 15-18grader.
Vad betyder egentligen "normalsådd"? Ska de sås i ljus eller mörker?

Ska jag sätta dem under lysrör?

Va har ni för tips?

Vill gärna lyckas denna gång..

kerstin z5-6
Lady Hamilton : Pense experten svarar säkert strax smile.gif

Lysrör behöver du när plantorna grott för de ska sås tidigt så mycket vet jag smile.gif
Lady Hamilton
Jag har ett album där jag skrivit en hel del om sådd till färdig planta. Titta gärna i det blush.gif
Penseé odling
rosita
När är det tid att så dem då? confused.gif
Lady Hamilton
Så tiden avgörs av när du vill ha plantan "färdig". Grovt räknat kan man säga att det tar mellan 3-4 mån från sådd till färdig blommande planta.
Min erfarenhet är att Dec-sådd ger plantor klara för April utplantering. Jan- sådd är plantorna klara till Maj. Men det varierar lite från sort till sort.
"Kruskantade" sorter blommar lite tidigare än sorter som är enfärgade och storblommande.
akagebeck
Åh, vilket fint album, Lady H, och jätteintressant att läsa! thanks.gif

Nu känner jag plötsligt för att köpa fler pensé-frön.... yes.gif
Azola
Jag tackar också för rundturen! Har varit inne och kikat runt tidigare...men i kväll blev det Pensee-skolan biggrin.gif
kerstin z5-6
Bra ! Januarisådd passade sist ..(men hur ska de rymmas .. nåja ) Jag har köpt en penseetröja i Italien -då tänkte jag på dej Ladyn smile.gif
Ophelia
Jättebra att läsa och superpedagogiskt med bilder. Jättefina plantor tummenupp.gif
Alba
CITAT (Lady Hamilton @ 30-10-2007, 13:21) *
Jag har ett album där jag skrivit en hel del om sådd till färdig planta. Titta gärna i det blush.gif
Penseé odling

Här står jag med mina penseefröer och tänker....jaha...ska de små fröerna täckas med jord eller ......
Söker......hittar Ladyns fantastiska såråd. Ingen tvekan längre....nu vet jag hur jag ska göra.

thanks.gif Lady Hamilton och en rose.gif
Cathis
CITAT (Lady Hamilton @ 30-10-2007, 13:21) *
Penseé odling

Helt fantastiskt bra tummenupp.gif nu ska här sås penséer bravo.gif
akagebeck
Hjälp!! Mina penseé-plantor dör...!! crying.gif De var i lagom storlek att omskolas enligt Lady Hamiltons kokbok då jag hittade gröna små djur som kröp omkring så jag sprejade med Pyrex... är det så illa att det var Pyrexen som de inte tålde eller var det de gröna små marodörerna som tar kål på dem? Nån som vet vad som hänt?? Och varifrån kommer krypen?
mamamaggan
Men vilken tur att jag hittade den här tråden . Sådde penséer för att par dagar sedan. Tack Lady Hamilton!
HelenN
Jag sådde nåra blå penseer den 17/1 (vet ej namnet) , först hade jag dem i rumstemp med plastpåse över en vecka, men igår ställde jag dem under lysrör för jag läste att de gror lättare under ljus om man sår dem på våren. Är det så??? eller de kanske inte gror alls??? Allt annat jag sått har grott, men icke dessa, ska jag avvakta ytterligare?
Lady Hamilton
lämås trostar.gif du vet hur 'tjuriga' vissa fröer kan vara i bland.........de kommer nog att gro snart
I övrigt tycker jag att du har gjort precis rätt tummenupp.gif Rumstemperatur o ljus. (ljus känsligheten är lite olika från frö till frö)
HelenN
CITAT (Lady Hamilton @ 28-01-2008, 14:24) *
lämås trostar.gif du vet hur 'tjuriga' vissa fröer kan vara i bland.........de kommer nog att gro snart
I övrigt tycker jag att du har gjort precis rätt tummenupp.gif Rumstemperatur o ljus. (ljus känsligheten är lite olika från frö till frö)

Då ska de få stå kvar under lysrören...jag ger inte upp smile.gif
susa
Läser dessa utmärkta råd, tack!

Jag kommer dock att ha svårt med att hålla så låg tempratur som 15 grader med extraljus, där jag har extraljuset är det tjugo ungefär. KOmmer det att funka?

Susa
Lady Hamilton
Funka å funka? naughty.gif Det beror på VAD du anser skall "funka"? Har man plantorna ljust och svalt får lättare man korta kompakta plantor. Och har man dem ljust och varmt är det lättare att de växer för fort på höjden Men man får ju rätta sig efter vilka möjligheter man har kompiskram.gif Men du kanske har möjlighet att ställa dem lite svalare ex. vis på natten (golvkallt någonstans? sval garderob? kylskåp? eller liknande) Har du inte heller den möjligheten så kan det bli så att du behöver/vill ta bort de blad som kanske ränner i väg värst för att hålla plantorna snygga g.gif Pröva dig fram tummenupp.gif Och på så sätt kan DU i din tur råda någon kanske nästa år som har samma problem

Anki V
Jo då, det funkar för mig...i alla fall ännu så länge.

Jag har ca 22 grader under lysrören och på natten går det i bästa fall ner till ca 18. Jag håller till i köket...så här såg de ut i morse.

[attachment=12710:odla_017__Large_.jpg]

Det är inte alla förunnat att ha uterum/växthus där temperaturen kan ställas på en optimal nivå
( Jag är så avundsuk, jag är så avundsjuk......... nynnar Anki -cry-.gif )

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon