Full version: Skyltfråga
Gossen Ruda
Här finns ju så mycket spridd kunskap så jag slänger ut en bildfråga. Mellan järnvägen och gamla rv 40 mellan Hultafors och Sandared utefter Viaredssjön finns skylten på bilden. Nån som vet vem som satt upp den och varför? På diskussionsforumet för järnvägar går funderingarna mot något ordensförbund, Götiska förbundet kanske. Vad jag kan se på kartan verkar den stå på gränsen mellan Bollebygd och Sandhults församlingar om det kan ha med saken att göra.

anna_rispan
Hmm, intressant. Man ser mystiska skyltar ibland. Det första teckent är ju ett s enligt alla runrader...
Ni har inte möjlighet att ta kontakt med respektive hembygdsförenig och fråga om de vet vad det är för skylt?

Å så blir jag nyfiken varför ett ordensförbund sätter upp en skylt??
KURT
Jag vet inte vem som satt upp det, men jag tror också att det är ett ordenssamfund. I Åke Edwardsons senaste bok "Nästan död man" figurerar b l a ett ordenssamfund som sätter ut sådana här skyltar på skär i olika skärgårdar.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...mp;viewAll=true
Gossen Ruda
Lite konstigt är att den översta vänstra runan är ett "s" visat från denna sidan medan den nedre är ett "a" från andra hållet. Den övre högra finns inte i något runalfabet. Uppsättaren verkar inte vara så kunnig på långkvistrunor.

Hembygdsföreningen kanske var ett tips. Skall förmedla detta vidare till fotografen som är den egentliga undraren.
Netha
På samma sätt som de gamla korsfararna planterade sina kors vid sina rastställen, har Svarta Örns Orden i Sverige många gånger rest sitt vackra kors som symbol för sin verksamhet. Ett sådant kors skall resas vid allfarväg, där det kan synas och påminna resande som färdas förbi, om Ordens verksamhet och de egna bröderna om att äldre bröder här gjort halt för vila och andakt.

Skylten på din bild är uppsatt 1933

Korsplanteringar
KURT
CITAT (Netha @ 30-10-2007, 11:47) *
På samma sätt som de gamla korsfararna planterade sina kors vid sina rastställen, har Svarta Örns Orden i Sverige många gånger rest sitt vackra kors som symbol för sin verksamhet. Ett sådant kors skall resas vid allfarväg, där det kan synas och påminna resande som färdas förbi, om Ordens verksamhet och de egna bröderna om att äldre bröder här gjort halt för vila och andakt.

Skylten på din bild är uppsatt 1933

Korsplanteringar

Men det verkar bara vara den enda som har runorna under korset?
Gossen Ruda
Tack Netha, mysteriet är löst. thanks.gif
Gossen Ruda
Netha, jag bara undrar hur du kunde hitta vem som satt upp skylten? Är det ditt sjätte sinne som verkat igen?
anna_rispan
CITAT (Gossen Ruda @ 30-10-2007, 10:02) *
Lite konstigt är att den översta vänstra runan är ett "s" visat från denna sidan medan den nedre är ett "a" från andra hållet. Den övre högra finns inte i något runalfabet. Uppsättaren verkar inte vara så kunnig på långkvistrunor.

Hembygdsföreningen kanske var ett tips. Skall förmedla detta vidare till fotografen som är den egentliga undraren.

På bilden som man såg på Nethas länk så ser man tydligen framsidan??

Hur som helst. redan de gamla runristarna vände fel på runorna ibland. Man kunde ju inte tippexa... rolleyes.gif

Här ser man att "a" kunde vara vänd åt båda håll. O "s" har säkert vänts åt fel håll också så det är inte heller konstigt.
Netha
Kurt...Gottskär och Kinnekulle har likadana.

Gossen Ruda... sjätte sinnet g.gif ja... om det heter internet. smile.gif
Gossen Ruda
Tecknen på skylten är nog ett hemmagjort runalfabet. Det borde vara S Ö O med tanke på uppsättarna. Överst till vänster är helt klart ett S med gamla runor. Det nedersta ett Ö med moderna runor, finns inget sånt tecken bland äldre runor. Fast med moderna runor blir S:et ett X. Det översta till höger är av egen tillverkning, det finns inga runtecken med vågräta delar. Det gäller väl för ordenssällskap att skilja sig från mängden. biggrin.gif

CITAT (Netha @ 31-10-2007, 07:39) *
Gossen Ruda... sjätte sinnet g.gif ja... om det heter internet. smile.gif

Hmmm, kan ligga nåt i det. Men jag var också ute på nätet och letade men hittade inget. Det gäller att söka på rätt ord.
anna_rispan
Kortkvistrunor har tydligen några med horisontella streck. Se här.

Gossen Ruda
CITAT (anna_rispan @ 31-10-2007, 07:58) *
Kortkvistrunor har tydligen några med horisontella streck. Se här.

Jo, h och m men långkvistrunorna tog snart över och där blev tvärstrecken sneda. På sten har det ingen betydelse hur tecknen ser ut men ristar man på trä är det svårt att få vågräta streck synliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon