Full version: hur vattna echeveria?
hannae
hur skter man dessa nedrans taklkar?

jag tillhr dom som lskar dessa rosetter, men inte kan f dom att leva speciellt lnge.

antingen blir dom nedersta bladen alldeles mjuka och ckliga och faller av, s stammen blir jttelng, eller s skrumpnar hela taklken- inte snyggt det heller.

hur vattnar man dom???
hur ofta vattnar man dom???

fr mig har taklken blivit en slit och slng vxt.
Svante i Sve
Massor med ljus. Vintertid samma sak och sval placering.
Vattnas p fat. Mycket vldrnerad grus/jordblandning.
hannae
CITAT (Svante i Sve @ 30-10-2007, 11:02) *
Massor med ljus. Vintertid samma sak och sval placering.
Vattnas p fat. Mycket vldrnerad grus/jordblandning.

jag har mellan 21 och 22 grader varmt hemma hos mig...r det drfr dom dr?

hur ofta ska man stta dom i vatten p fat? och hur lnge ska dom st p fatet med vatten?

hur gr man om man planterar dom i en kruka utan hl? det har jag gjort med alla mina.
Lilla Birka
Vattna dem inte alls under vinterhalvret, stll dem mycket ljust och svalt.
hannae
CITAT (Lilla Birka @ 30-10-2007, 18:37) *
Vattna dem inte alls under vinterhalvret, stll dem mycket ljust och svalt.

allts, ljust kan jag stlla dom.

men som jag skrev i mitt frra inlgg s har vi mellan 21 och 22 grader varmt hemma hos oss.
jag kan inte stlla dom svalare. om dom ska st svalare, s fr jag stlla ut dom, och p vintern kan det ju som bekant bli minus grader. tror nu inte att echeverian klarar sig i s pass svalt klimat.

jag frgar igen, klarar sig echeverian i mitt varma hem tro?
Svante i Sve
CITAT (hannae @ 30-10-2007, 12:55) *
hur gr man om man planterar dom i en kruka utan hl? det har jag gjort med alla mina.

Dr har du problemet varfr de dr. Kruka utan hl till rosettvxande suckulenter r lika med sker dd.
Betr. bevattningen s ge dem tio minuter var fjortonde dag. Mer sllan under den mrka rstiden.
De allra flesta som misslyckas med Echeveria har dem inte i tllrckligt drnerande material och vattnar ihjl dem
hannae
tack fr tipset!!!
det var som tusan...

hoppas bara att dom jag tnker stta i plantering nu till jul kommer att verleva.
men hemligheten r allts bra drnering.
TACK!!

CITAT (Svante i Sve @ 01-11-2007, 14:55) *
Dr har du problemet varfr de dr. Kruka utan hl till rosettvxande suckulenter r lika med sker dd.
Betr. bevattningen s ge dem tio minuter var fjortonde dag. Mer sllan under den mrka rstiden.
De allra flesta som misslyckas med Echeveria har dem inte i tllrckligt drnerande material och vattnar ihjl dem

Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon