Full version: hur vattna echeveria?
hannae
hur sköter man dessa nedrans taklökar?

jag tillhör dom som älskar dessa rosetter, men inte kan få dom att leva speciellt länge.

antingen blir dom nedersta bladen alldeles mjuka och äckliga och faller av, så stammen blir jättelång, eller så skrumpnar hela taklöken- inte snyggt det heller.

hur vattnar man dom???
hur ofta vattnar man dom???

för mig har taklöken blivit en slit och släng växt.
Svante i Säve
Massor med ljus. Vintertid samma sak och sval placering.
Vattnas på fat. Mycket väldränerad grus/jordblandning.
hannae
CITAT (Svante i Säve @ 30-10-2007, 11:02) *
Massor med ljus. Vintertid samma sak och sval placering.
Vattnas på fat. Mycket väldränerad grus/jordblandning.

jag har mellan 21 och 22 grader varmt hemma hos mig...är det därför dom dör?

hur ofta ska man sätta dom i vatten på fat? och hur länge ska dom stå på fatet med vatten?

hur gör man om man planterar dom i en kruka utan hål? det har jag gjort med alla mina.
Lilla Birka
Vattna dem inte alls under vinterhalvåret, ställ dem mycket ljust och svalt.
hannae
CITAT (Lilla Birka @ 30-10-2007, 18:37) *
Vattna dem inte alls under vinterhalvåret, ställ dem mycket ljust och svalt.

alltså, ljust kan jag ställa dom.

men som jag skrev i mitt förra inlägg så har vi mellan 21 och 22 grader varmt hemma hos oss.
jag kan inte ställa dom svalare. om dom ska stå svalare, så får jag ställa ut dom, och på vintern kan det ju som bekant bli minus grader. tror nu inte att echeverian klarar sig i så pass svalt klimat.

jag frågar igen, klarar sig echeverian i mitt varma hem tro?
Svante i Säve
CITAT (hannae @ 30-10-2007, 12:55) *
hur gör man om man planterar dom i en kruka utan hål? det har jag gjort med alla mina.

Där har du problemet varför de dör. Kruka utan hål till rosettväxande suckulenter är lika med säker död.
Betr. bevattningen så ge dem tio minuter var fjortonde dag. Mer sällan under den mörka årstiden.
De allra flesta som misslyckas med Echeveria har dem inte i tllräckligt dränerande material och vattnar ihjäl dem
hannae
tack för tipset!!!
det var som tusan...

hoppas bara att dom jag tänker sätta i plantering nu till jul kommer att överleva.
men hemligheten är alltså bra dränering.
TACK!!

CITAT (Svante i Säve @ 01-11-2007, 14:55) *
Där har du problemet varför de dör. Kruka utan hål till rosettväxande suckulenter är lika med säker död.
Betr. bevattningen så ge dem tio minuter var fjortonde dag. Mer sällan under den mörka årstiden.
De allra flesta som misslyckas med Echeveria har dem inte i tllräckligt dränerande material och vattnar ihjäl dem

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon