Inger R
Jag letar efter Rosa centifolia 'Gaspard Monge'. Jag har väl inte sån tur att någon på rosforumet vet var man kan hitta den?
Christina i Taxinge~
Nej tyvärr - vet inte var den finns att köpa!

Tänkte bara att eftersom den kanske är svår att få tag på vill jag tipsa om centifolian 'Juno' som jag köpte från Rosenposten i våras.
Den känns som en fullträff - för mig iaf!

Inger R
Tack för tipset, det skall jag ta i beaktande. trots det så fortsätter jag att leta efter Gaspard Monge. Den liknar nämligen min farmors ros som kan vara en av dom rosor som kallas biskopinnan på Gotland. Jag vill alltså ha tag på Gaspard Monge för att lösa ett mysterium.
Nu har jag efter ett par timmars letande på webben hittat rosen i en tysk plantskola, får se om det blir tysklandsresa till våren.
/Inger R
noranettan
Den finns med i Roskrafts "Roserier". Jag tror att alla rosor som Rolf Ginstmark beskrev där, fanns i plantskolan. Jag har inte kollat om Else har den i sitt sortiment, men hon bör ha plantan i sin ägo. Då kanske du kan beställa en sticklingsförökning av henne. Ska kolla sortimentet, återkommer.

Nej, hon har den inte med i 2007s lista. Men ta kontakt med henne!
www.roskraft.se

kerstin z5-6
Den finns även hos Roseloubert

Kolla på aots rosforum jag vet att en del beställt därifrån smile.gif
Inger R
Anette, tack för tipset on roskraft, jag skall ta kontakt med Else.

Kerstin, det var på Roseloubert som jag hittade rosen men sonen skrev i våras att fadern var svårt sjuk så dom skulle i alla fall iinte sälja några rosor nu i höst. Om jag inte var så dålig på franska så kunde jag ju maila dom, får se om jag kan få lite hjälp i julhelgen om jag inte får tag på rosleverantör innan dess.
kerstin z5-6
åhå .. Jag förstår -Hoppas du får tag i den -fin ros smile.gif
Marianne i Knivsta
Inger, Bernard Loubert, sonen, är jättebra på engelska och kan nog svara även om han inte är direkt involverad i plantskolan. Även Madame Loubert är hyfsad på engelska, i varje fall så pass att hon förstår språket. Jag har hört att de har en efterträdare till plantskoleverksamheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon