Vad ska jag tänka på när det gäller inredningen i växthuset? Ska odla i krukor, men hur utnyttjar jag platsen bäst? Vill odla gurka, tomater, paprika, aubergine och sommarblommor bl a.
Jag har funderat mycket på växthusinredning men då har det mest handlat om mindre plantor. Jag har kommit fram till att man kan bygga trappstegsliknande bänkar där plantorna står lite högre och högre ju längre man kommer åt norrändan av huset, det gör att plantorna skuggar varandra mindre och bladverken står inte lika tätt ihop som om alla hade stått på samma nivå. Detta funkar ju bara med småplantor och inte med såna som skall växa från golv till tak ...
Tyvärr så måste man planera in ganska mycket rörelseutrymme så att man inte mosar massa plantor med baken så fort man vänder sig, det är också en fördel att få upp mindre plantor (mindre = mindre än en meter eller så) i lämplig arbetshöjd så att man inte måste stå dubbelvikt eller på huk (och mosa massa plantor med rumpan) så fort man ska kolla på eller vattna en planta. Det blir också mycket lättare om man har plantorna i brösthöjd när man letar ohyra eller ska skörda.
Tänk på skuggning, inte bra att ha meloner och gurkor på södersidan och paprika i norränden, dom kommer inte att få nåt ljus när de kraftigväxande plantorna vuxit till sig lite.
Jag bara svamlar nu ...
*måste sluta med det*
Mu i myllan
30-10-2007, 17:21
Hur stort växthus har du och ligger långsidan åt söder? Bredd & längd?
Jag har bestämt mig för att lägga upp min odling annorlunda nästa år. Odlar oxå i hinkar men tryckte in på tok för många och för stora plantor i mitt 10 m2. Uppbindnig är oxå en konst. Inte bra att belasta gavel-gavel för mycket. Inbillar mig att mitt växthus blivit skevt pga alltför hög vikt på linorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.