rosita
Vad ska jag tnka p nr det gller inredningen i vxthuset? Ska odla i krukor, men hur utnyttjar jag platsen bst? Vill odla gurka, tomater, paprika, aubergine och sommarblommor bl a.
Gurkan
Jag har funderat mycket p vxthusinredning men d har det mest handlat om mindre plantor. Jag har kommit fram till att man kan bygga trappstegsliknande bnkar dr plantorna str lite hgre och hgre ju lngre man kommer t norrndan av huset, det gr att plantorna skuggar varandra mindre och bladverken str inte lika ttt ihop som om alla hade sttt p samma niv. Detta funkar ju bara med smplantor och inte med sna som skall vxa frn golv till tak ...

Tyvrr s mste man planera in ganska mycket rrelseutrymme s att man inte mosar massa plantor med baken s fort man vnder sig, det r ocks en frdel att f upp mindre plantor (mindre = mindre n en meter eller s) i lmplig arbetshjd s att man inte mste st dubbelvikt eller p huk (och mosa massa plantor med rumpan) s fort man ska kolla p eller vattna en planta. Det blir ocks mycket lttare om man har plantorna i brsthjd nr man letar ohyra eller ska skrda.

Tnk p skuggning, inte bra att ha meloner och gurkor p sdersidan och paprika i norrnden, dom kommer inte att f nt ljus nr de kraftigvxande plantorna vuxit till sig lite.

Jag bara svamlar nu ...

*mste sluta med det*
Mu i myllan
Hur stort vxthus har du och ligger lngsidan t sder? Bredd & lngd?
Jag har bestmt mig fr att lgga upp min odling annorlunda nsta r. Odlar ox i hinkar men tryckte in p tok fr mnga och fr stora plantor i mitt 10 m2. Uppbindnig r ox en konst. Inte bra att belasta gavel-gavel fr mycket. Inbillar mig att mitt vxthus blivit skevt pga alltfr hg vikt p linorna.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon