|
jag är helt uppe i fröeriet så jag tänkte presentera vad som ska sås till våren om någon har erferenhet eller komentar är de välkommna jag bor i zon 3 fröööööööööööööna är följande blommor :solros firecracker,gazania,cosmidium,poached egg plant,riddarsporre vit ,dicentra,meconopsis,nasturtium,svart akleja, stockrosor rosa,vira svarta,japansblågull,blodtopp,luktärt diamond wedding clematis akleja,rudbelica,lavendel,bergsisop,gul vaxklocka,funcia,backsippa och lite till .hmmmm.har jag plats montro? vad har ni för planer ?
ewa zon 3
30-10-2007, 17:33
Har du möjlighet till att förkultivera plantor inne och tillgång till x-tra ljus typ lysrör? Gazania tex sådde jag i mitten på feb inne under ljusrör. Lite senare går säkert bra. Men den behöver förkultiveras. Solros kan man så direkt på plats men jag brukar så den inne några veckor innan utplantering för att få blommor snabbare.
/Ewa
kerstin z5-6
30-10-2007, 20:06
riddarsporre-Delpinium ,varmgroende dicentra,sås färska så o ställ ut så fort du får fröna meconopsis, sås svalt gärna i kylskåp-de gror där -under ljus när de grott -om ej ljus -så i feb ställ ut akleja, behöver ofta kylas 5-6v för att gro stockrosor -varmgroende japansblågull Polemonium varmgroende blodtopp,Sanguisorba officinalis (blodtopp); är varmgroende. clematis -ofta varmgroende rudbelica,? Rudbeckia eller ?kyl 5-6 v gror varmt också men snabbare med kyla lavendel,Kyla 4-6v bergsisop, Hyssopus varmgroende gul vaxklocka,Kirengeshoma- kyl 4-6 v funcia, Hosta -sås varmt under plast gärna + 22-håll fuktigt till grodd backsippa Pulsatilla -oftast varmgroende -händer inget på 3-4 v kyl dem
Tillägg Med varmgroende menas att fröna gror i vanlig rumstemp -om man inte har extraljus och inte vill ha småplant inne kan man så och ställa sådden ute jan -mars -de gror när det blir varmare -men är då små länge -maj o juni och kan ofta planteras ut i rabatt först till hösten -inget att rek för z5-8 Inga frö tar dock skada av kyla , medan vissa måste ha en kylperiod för att öht gro Har man ljus o vill tar man in sådderna efter stipulerade kylperiod -de gror då inom några dagar veckor Det är samma såråd för tex de flesta akleja oavsett färg -därav står den bara en gång Anueller ettåringar bör sällan sås före mars månad -lite olika beroende på sort och var man bor - är inte så bra på såtider för ettåringar -men det finns det sådana som är här så du får säkert svar på det
Lycka till med dina sådder !:) K
kerstin z5-6
30-10-2007, 20:16
Här är en del av vad jag beställt inför våren Jag är också glad för tips  Akleja och Anemone, Lewisa , kniphofia tror jag att jag fixar Men orkieen .. hm .. UNCINIA EGMONTIANA ANEMONE LEVEILLEI AQUILEGIA YABEANA DACTYLORHIZA MACULATA GERANIUM CAFFRUM GERANIUM 'JESTER'S JACKET' KNIPHOFIA RITUALIS LEGOUSIA 'DEVON SKY' LEWISIA COTYLEDON 'SUNSET DOUBLES' LEYCESTERIA FORMOSA PROSTANTHERA LASIANTHOS
Annie-72
30-10-2007, 20:23
Vart beställer ni era fröer ifrån?? Nackdelen med att köpa fröer många gånger är att det är så himla många att en inte har plats för dem... Skulle gärna köpa fröer men max 10st av varje..
Mitt stora mål till nästa år är att försöka lyckas med rhododendronsticklingar.. så om nån har fina ex men fina färger så emottages sticklingar gärna.. Har nu fått mitt vinterisolerade uterum så nu kan en testa sig fram.. Vill också testa lite bouganvilla i roliga färger//Annie
kerstin z5-6
30-10-2007, 21:07
Hehe smaken är olika -jag blir himla sur om jag beställt från en firma o får 5 frö .. (obs jag talar nu inte om fröbyten mellan forumister, utan frö man betalat ofta 30 40 50 kr påsen för ) Jag tar gärna påsar med 100 st rek denna sajt som har mycket kul för just vinterträdgård Plantworld
Annie-72
30-10-2007, 21:31
Det kan jag iofs förstå om man räknar med mkt fröer.. men jag ser också gärna att de finns i mindre förpackningar mot reducerat pris naturligtvis  och vad gäller byten så kommer en säkert överrens om mängden...//annie
kerstin z5-6
30-10-2007, 22:20
Om du gillar mindre frömängder rek jag STA s frölista -där är antalet frö impåsen litet , sortimentet stort och fröpriset mkt humant
man ska förstås vara medlem i trädgårdsamatörerna för att få beställa-
hej alla tack för hjälp jag har möjlighet att förkultivera skriver ner era goda råd och hoppas att fingrarna är gröna när det är dax, en fråga har ett litet skruttit växt hus som inte är helt tätt ( stod på lotten när jag tog över den )kan man använda detför att förgro fast det inte är tätt trasiga glas ,det är ett hemma bygge som ska rivas för ett bättre.hoppas fler skriver och berätta vad de kan eller vad de ska så . hade gott
Annie-72
30-10-2007, 23:18
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2007, 22:20)  Om du gillar mindre frömängder rek jag STA s frölista -där är antalet frö impåsen litet , sortimentet stort och fröpriset mkt humant
man ska förstås vara medlem i trädgårdsamatörerna för att få beställa- Hur söker en medlemskap där... detta lät klart intressant.. Tack Kerstin för alla dina kloka tips//Annie
kerstin z5-6
30-10-2007, 23:37
Gå in i länken här -där hittar du din närmaste krets om du vill delta i deras arrangemang -trädgårdsvandringar plantmarknader föreläsningar Eller välj att bara vara med i riksförbundet -du får en jättefin och mycket läsvärd (-Spara, den tål omläsning) tidning Trädgårdsamatören TA -Du kn delta i riksmöten o träffa såfreaks från hela landet och -blir du medlem nu hinner du få numret som kommer i dec -o således beställa från listan 20 sorter -kostar 80 kronor -efterson du inte än är frödonator -de kan beställa 25 sorter medlemskapet 175 kr / år riks Vi ses kanske på nån storträff:) STALänk till bli medlem
Annie-72
30-10-2007, 23:42
T*A*C*K
kerstin z5-6
30-10-2007, 23:56
Ser att :Det börjar närma sig slutet av registreringarna nu och det blir cirka 2100 fröer att välja på. Vi har en del oklarheter som Hubert skall klara ut men sedan är frölistan klar för denna säsong. Vi tackar alla donatorer som bidragit i år. Det blev till slut fler än vi vågat hoppas på. hemsidan sta ) ser bra ut
Lia i Älvdalen
01-11-2007, 14:24
Tidigsådd och ofta kallgroende är pulsatilla och meconopsis betonicifolia, den sistnämnda har jag ALDRIG misslyckats med i sådd när den fått stå ute i snön, eller i kallt växthus med snö över(för att inte torka ut). Pulsatilla montana + Pulsatilla halleri ssp slavica blev också 100% grobarhet med den behandlingen. Sen är det olika, alla mec ska inte sås så. Själv föredrar jag kallväxthuset till allt som kan sås där ute. Enkelt och de klarar sig själv. Man behöver inte flytta dem ut och in i värme resp kyla. De gror automatiskt när värmen kommer igång på våren. Det absolut normalaste grosättet. Har envisats med denna metod tidigare och står på mig. Lycka till med dina sådder!
Kajsa i Arvika
04-11-2007, 14:11
Det här e lite av det jag ska stoppa i jorden framöver.. Hosta fröer som jag fått från en god vän i Canada Meconopsis betonicifolia Alba, Fritillaria camschatcensis, Fritillaria nigra, Seseli gummiferum Månmorot, Hieracium villosum, Astrantia Sunningdale variegated, Aconitum x bicolor och Aconitum hemsleyanum, Polemonium caeruleum ssp yezoen, Rodgersia podophylla, Heuchera Obsidian och Heuchera Metallica, Codonopsis lanceolata, Miscanthus sinensis, Erodium pelargoniiflorum Sweetheart, Digitalis purpurea ssp heywoodii Silver fox, Digitalis lanata, Lysimachia yunnanensis, Thalictrum delavayi Album, Panicum clandestinum Rådjurstungegräs, Geum rivale Album, Penstemon tenuis, Epilobium Stahl rose, Gunnera prorepens, Helenium autumnale Helena red shades, Dierama Reynoldsii, Papaver orientale mixed, Potentilla Etna, Rosa glauca, Dahlia coccinea palmeri, Nectaroscordum siculum, Phytolacca acinosa Variegata, Veratrum nigrum, viride och album, ca 10 olika Clematis och minst lika många Aquilegia.. Sen var det ju det där spännande kuvertet från Margith också... Tips, erfarenheter..?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|