Gunilla i Ekeby
30-10-2007, 20:01
Efter att ha sett Gunnels Gröna (programmet om magnolior) inser jag att vi behöver fler magnolior i trädgården. Min man blev helt såld på den gula Yellow Bird som visades och nu skulle jag gärna vilja höra lite åsikter om den. Utseende, växtsätt mm. Går den att få tag på någorlunda lätt? Finns det andra gula magnolior som är bättre eller likvärdiga?
Vill helst inte ha en magnolia som växer alltför utbrett eftersom trädgården är liten och redan rymmer en praktmagnolia som är ca 4x4m. Jag odlar i zon 1.
Tacksam för alla svar.
kompostjord
30-10-2007, 22:21
Åh vad roligt att läsa att du/ni vill ha flera Magnolior.
En del har ett mer trädlikt växtsätt. ex den här Galaxy
http://www.boomkwekerijleemreize.nl/images...vollebloei2.jpg
Lotta i Gbg
30-10-2007, 22:31
Hej Gunilla:-)
Yellow Bird hör till de allra mest lättodlade gula, men också till de bästa. Den växer bra och kan säkert bli rätt stor hos dig. Min är över 3 meter och lika vid och bara 5-6 år. Blommorna är förhållandevis små 8-9 cm. Men det är rätt gott om dem. Jag lskar min och den är verkligen ut utropstecken i trädgården. En annan gul som hör till de bättre är 'Butterflies' den tar lite längre tid på sig innan den blommar, men har å andra sidan rätt bra gul färg (de flesta är rätt cremefärgade) Min växer lite brett, men den ska bli ett litet träd. Det finns flera förhållandevis nya sorter, Yellow River, Yellow Lantern, Sundance etc, de funkar säkert hos dig eftersom du har bra zon. Flera är dåligt prövade i Sverige, men du har ju bra förutsättningar.
Både Yellow Bird och Butterflies är förhållandevis lätta att få tag på i välsorterade plantskolor. Plantagen, Blomsterlandet etc brukar alltid föra någon gul, t ex Yellow River har jag sett, men det är nog mer slumpmässigt vad de kommit över.
Gunilla i Ekeby
30-10-2007, 23:18
Hej Lotta och Tompa, roligt att träffa på er här!
Jag hade hoppats att Yellow Bird skulle ha ett lite smalare mer upprätt växtsätt men man kan ju inte få allt. Den riktigt gula färgen är nog det viktigaste (enligt maken i alla fall). Själv skulle jag nog hellre vilja ha en rejält storbladig magnolia.
Jan af Lisö
31-10-2007, 08:47
Av egen (kort) erfarenhet:
Yellow Bird, lätt att få tag på, smörgula blommor, på mitt exemplar dock ganska små. Finns hos många plantskolor. Min vill inte växa (rotklump), men blommar med några blommor varje år.
Yellow River, tror också börjar bli vanlig, blekgula, stora och vackra blommor, växer fint. Det blir fina, stora blomknoppar också.
Sunsation (visades i Gunnels program), min har inte blommat, växte från 30 till ca 170 cm på 2 säsonger, fantastiska stora blad, största 30 cm lång och 18 cm bredd, min favoritmagnolia, har pelarformat växsätt dvs tar lite plats i trädgården. Troligen svår/omöjlig att få tag på i Sverige. Köpte min hos Burncoose i England, kan dock ej rekommendera dem. Kolla med magnoliastore eller någon annan i Holland. Pga pelarformat växtsätt borde den vara intressant för en liten trädgård, samt har stora blad och gula blommor, varkar tillfredställa dina och makes behov.
Sun Spire (Sunspire) skall likna Sunsation, men skall inte växa lika mycket.
Vad du än köper, se till att du får en magnolia med obeskurna rötter, annars blir det bara strul och besvikelse, i alla fall hos mig (enda undantag är Galaxy som verkar må bra trots misshandlade rötter).
kompostjord
31-10-2007, 09:52
Jag har en Butterfly, den har jag haft i ungefär 4 år, inga blommor och spretigt växtsätt, den är nu ungefär 160cm.
Sen har jag en Yellow Lantern, den är smalvuxen, spö som man säger, haft den 1år och den är över 2 meter. Det lär nog dröja ett tag till innan den blommar.
Det som kan avgöra valet är precis som du nämner , växtens form, glöm inte heller att vissa av dessa gula kan ha sena blommor, att bladen då är gröna och det tar bort lite av effekten av blomman.
Om man vill gå djupare in i sitt resonemang om vilken man skall välja så kanske man skall se upp med de som är oculerade/ympade/chippbudded, har läst om att det kan vara svårare att hålla dessa vid liv, det finns ett fantastiskt Magnoliaforum för den som vill vara med, språket är Engelska och folk från hela världen är med, kolla in Yahoo groups Magnolia. Jag kollade in mitt konto där igår, 600 nya inlägg.
MVH Tompa zon 1
Gunilla i Ekeby
31-10-2007, 14:39
Sunsation verkar ha allt man kan önska av en magnolia och jag har lagt namnet på minnet. Hoppas den dyker upp i svenska plantskolor också så småningom. Till våren blir det nog en Yellow Bird.
Vi har just tagit ner några stora grenar från ett gammalt päronträd och fått en liten öppning som passar bra för nyplantering.
Tack för tipset om magnoliaforum. Det ska jag kolla upp.
Trädet (ZonV)
31-10-2007, 15:39
Gunilla i Ekeby
31-10-2007, 16:14
På de bilderna ser Elisabeth väldigt gul ut men jag har hört (läst) att den egentligen inte är så gul utan mer cremefärgad. Kanske kan det också bero på klimat väderförhållande mm. hur intensiv färgen blir.
Lotta i Gbg
31-10-2007, 16:21
Det tror jag att du har rätt i Gunilla. Elisabeth ska vara mer åt cremehållet (min har inte blommat ännu) Det där med pelarform på magnolior tror jag att man ska ta med en nypa salt, det handlar nog mest om att de har ett upprätt växtsätt. Jag har kollat med magnoliakännaren Tommy Ahnby som inte hört talas om någon pelarmagnolia, och han om någon bör veta.
kompostjord
31-10-2007, 21:27
Jo men nåt enstamigt exemplar har man ju sett.
Här är en häftig 'Alixeed'
http://www.magnoliastore.com/foto/alixeed-groot.jpgNew light pink stellata.It is quite fragrant and has sturdy flowers, bearing lots of tepals. It is a vigorous grower and becomes a small single stemmed tree.
Lotta i Gbg
31-10-2007, 22:33
Snygg!
De flesta av mina är enstammiga. Många är köpta som spön som så småningom utveckklas till ett träd med krona.
Jan af Lisö
01-11-2007, 09:45
Lite info om Sunsation från magnoliastores hemsida:
M. 'Sunsation'
M.brooklynensis ‘Woodsman’x M.’Elizabeth’
August Kehr 2000. R18-60
This is a sister seedling of M.’Sun Spire’.August writes:” Many people do think this is my finest magnolia”.
The flowers are deep dark yellow.Their size: about 20 cm.Bloom is from middle to end May,but before the appearance of the leaves.So late the flowers will not freeze.Growth is somewhat broader and looser and more strong than M. ‘Sun Spire’making thre tree stronger.Probably M. ‘Sunsation’must be preferred above M.‘Sun Spire’ What is described in the above is exactly what I saw in August’s garden.With great pride he walked before us to bring us to the parent plant.5.m.high and 0,5 broad,the branches straight upright.The flower is tulip shaped and the thick tepals become somewhat lighter at the tips.We were late in the flowering season,and so leaves were already forming.August told that with the first flowering that is richest no leaves are visible and that with the continued flowering a green colour of the leaves will appear.Probably ‘Sunsation’is a magnolia with a great future.
Flowers: half May
Colour :yellow
Aproximate diam.: 7 inch.
Size:5 m.
Winter:hardy
Note: Yellow pillar.sunsation
kompostjord
01-11-2007, 12:28
Hmm, var det inte nån sån eller liknande som räknas som hyfsat lätt att ta sticklingar på, eller ? Har för mig att jag läst att det var M.brooklynensis ‘Woodsman’x man kunde tresta att ta sticklingar på.
Trevlig växt är det i allafall.
Lotta i Gbg
01-11-2007, 19:30
På Magnoliastore's hemsida kan man läsa att det finns många 'Pillar form' t ex så skriver Wim om 'Butterflies', bland sina favoriter, att den har pelarform. Vilket vem som helst som kan lite om magnolior vet inte stämmer. Många magnolior som odlas där står rätt tätt vilket gör att det kanske är svårt att säga hur trädets form är?
'Sunsation' är ju annars en magnolia man gärna skulle vilja ha:-)
kompostjord
01-11-2007, 20:44
Big Dude Fick den här från en sympatisk amerikanare, bilden alltså, ahh
Jag har varit sugen på den här länge, den måste jag ha, nåt får stryka på foten, nåt skall bort........men vad, kanske dör nåt i vinter:-)
Olav har tydligen denna M i Norge.
Anna NV Uppsala
04-11-2007, 00:45
Jag såg en rätt nyplanterad Elisabeth i somras, i Uppsalas Botaniska trädgård. Så jag blev tvungen att köpa en själv på störten. Den var snällt blekgul, jättesöt. Inte alls lika gul som visades i ett tidigare inlägg.
Gunilla i Ekeby
04-11-2007, 09:37
Elisabeth verkar vara en mycket trevlig magnolia. Föstår att du föll för den. Det hade jag också gjort men maken vill nu absolut ha en riktigt gul. Tänk om jag hade dina ytor Anna, då hade det blivit måååånga magnolior.
Trädet (ZonV)
05-11-2007, 13:33
Det var synd att M. Elizabeth inte har den starka gulfärgen, försökte köpa den i våras men den gick inte att få tag på.
En chansning för zv, men lite gull gull så kanske det går..!?
Här i lite tuffare zon 4 har jag en sen 1,5 år. Tillväxten har varit lite skral och den blommade inte i år (vilket den gjorde i fjol). Vintern var ju inte mycket till vinter så den är inte satt på prov än.
Gunilla i Ekeby
25-12-2007, 00:03
Ännu en julafton lider mot sitt slut och paketen är öppnade. En av klapparna var extra kär men behöver också en del omvårdnad och nu sitter jag här och funderar. Jag och min man fick en magnolia av vår äldste son och hans sambo, och inte vilken magnolia som helst utan en 'Sunsation'.
Hur ska vi göra med den nu? Det är en fin planta i kruka och vi vill ju verkligen att den ska överleva. Är det bäst att förvara den frostfritt (uthus med lysrör ca 5-10 grader) och plantera ut den till våren eller plantera ut den direkt nu. Julklappen var en fullständig överraskning så jag har inte förerett för plantering.
God Jul till er alla.
Lotta i Gbg
25-12-2007, 23:32
Men vilka gulliga ungar! De förstår ju precis vad som är viktigt för de gamla föräldrarna;-)
Jag skulle själv hållit den frostfritt (du behöver ju inte ha så mycket ljus) och inte planterat. Magnolior vill ha någorlunda varm jord när man planterar, så det är nog bättre senare i vår.
Jan af Lisö
27-12-2007, 12:06
Jag skulle hålla den frostfritt, men så kallt som möjligt, tror inte att någon enstaka minusgrad gör skada. Skulle också hålla den mörkt. Det är viktigt (tror jag) att magnolian inte vaknar för tidigt så att den kan planetras ut utan utslagna blad när risken för nattfrost är minimal. Kan även tänka mig att det borde vara hög luftfuktighet där den förvaras så att den inte torkar ut !!!
Gunilla i Ekeby
27-12-2007, 21:42
Jag tror jag ställer den på kallaste stället i uthuset och hoppas på det bästa. Lite duschning då och då skadar säkert inte. Ja, vad ska man säga - nog är det underbart med tokiga barn som ger bort magnolior mitt i vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.