Jag har tv magnolior sm mste flyttas.
Skall jag gra det nu eller br jag vnta tills vren.
Jag bor i zon 1.
kompostjord
30-10-2007, 22:30
Hur lnge har dom vuxit p sin plats? Vad r det fr sorter?
Jag skulle grva de nya hlen nu och blanda in torv mm, sen till vren flyttar du dem.
MVH
CITAT (kompostjord @ 30-10-2007, 22:30)

Hur lnge har dom vuxit p sin plats? Vad r det fr sorter?
Jag skulle grva de nya hlen nu och blanda in torv mm, sen till vren flyttar du dem.
MVH
...efter avslutad blomning
Tack fr svaren!
Det var i stort sett som jag trodde.
Det gller en Galaxi och en stjrnmangolia.Det r tre r sedan vi kpte dem. Nu r det s att dessa bda skall byta plats, d Galaxin, som blir stor, str lite fr nra en sydbok. Dremot skulle stjrnmagnolian st bra dr, d den blir betydligt mindre.
Lena i Torslanda
31-10-2007, 14:39
Magnolior r inte s roade av att flytta. deras rtter r helt annorlkunda n p andra buskar och trd. De 'r oerhrt skra och oavsett hur man frsker s kommer bara en brkdel med. Rtterna lever i symbios med svamphyfer i jorden och de kan inte klara sig utan dessa
Enligt erfarna Magnoliaodlare ska man flytta dem nr knopparna brjar svlla p vren och innan det kommit ngra blad. D r rtterna som mest tliga. Om bladen hunnit sl ut r risken fr uttorkning stor.
Planteringsgropen grs i ordning p hsten och jorden ska vara ltt sur. Torv, barr, eklv etc ger bra frustttningar
Jan af Lis
01-11-2007, 09:58
Jag har fr mig att Galaxy r en rtt s tlig magnolia (allt r ju relativt !!!).
Sjlv har jag 6 stycken magnolior som jag kpte med rotklump (dvs avklippta rtter):
- 2 av de knns som deende (Obovata, Charles Coates)
- 3 str och tjurar (Sieboldii, Yellow bird, Waterlilly)
- 1 har tagit sig bra, det r Galaxy.
Jag tror att Galaxy r en stickling.
Men att flytta magnolia r alltid en risk, ju strre jordkaka man fr med sig, dessta strre r chansen att lyckats.
En stor grvskopa hjlper alltid...