Full version: Flytta magnolior
cato
Jag har tv magnolior sm mste flyttas.
Skall jag gra det nu eller br jag vnta tills vren.
Jag bor i zon 1.
kompostjord
Hur lnge har dom vuxit p sin plats? Vad r det fr sorter?
Jag skulle grva de nya hlen nu och blanda in torv mm, sen till vren flyttar du dem.
MVH
MariaS
CITAT (kompostjord @ 30-10-2007, 22:30) *
Hur lnge har dom vuxit p sin plats? Vad r det fr sorter?
Jag skulle grva de nya hlen nu och blanda in torv mm, sen till vren flyttar du dem.
MVH

...efter avslutad blomning
cato
Tack fr svaren!
Det var i stort sett som jag trodde.

Det gller en Galaxi och en stjrnmangolia.Det r tre r sedan vi kpte dem. Nu r det s att dessa bda skall byta plats, d Galaxin, som blir stor, str lite fr nra en sydbok. Dremot skulle stjrnmagnolian st bra dr, d den blir betydligt mindre.
Lena i Torslanda
Magnolior r inte s roade av att flytta. deras rtter r helt annorlkunda n p andra buskar och trd. De 'r oerhrt skra och oavsett hur man frsker s kommer bara en brkdel med. Rtterna lever i symbios med svamphyfer i jorden och de kan inte klara sig utan dessa
Enligt erfarna Magnoliaodlare ska man flytta dem nr knopparna brjar svlla p vren och innan det kommit ngra blad. D r rtterna som mest tliga. Om bladen hunnit sl ut r risken fr uttorkning stor.
Planteringsgropen grs i ordning p hsten och jorden ska vara ltt sur. Torv, barr, eklv etc ger bra frustttningar
Lotta i Gbg
r helt ense med Lena.
Jan af Lis
Jag har fr mig att Galaxy r en rtt s tlig magnolia (allt r ju relativt !!!).

Sjlv har jag 6 stycken magnolior som jag kpte med rotklump (dvs avklippta rtter):
- 2 av de knns som deende (Obovata, Charles Coates)
- 3 str och tjurar (Sieboldii, Yellow bird, Waterlilly)
- 1 har tagit sig bra, det r Galaxy.

Jag tror att Galaxy r en stickling.

Men att flytta magnolia r alltid en risk, ju strre jordkaka man fr med sig, dessta strre r chansen att lyckats.
En stor grvskopa hjlper alltid...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon