Full version: Kolkwitzia
Aqvakul
Hej!
I nästan alla växtbeskrivningar så står det att kolkwitzian (Paradisbuske) har ett tråkigt växtsätt. Den blommar fint men i övrigt är det tydligen en sorglig syn. Jag äälskar Kolkwitzia av många skäl. Fina skira blommor, anspråkslös när det gäller såväl näring som vatten och vackra gracila grenar. OK, den kan bli lite förväxt och risig. Men då gallrar jag ut den lite. Nästa steg brukar bli att kapa ner den helt. Och vips så kommer en ny underbar härligt gracil buske som växer sig stor på bara några säsonger. Vill gärna ha lite respons på min kärlek till denna Paradisbuske. Misstänker att det här med att den växer så fult är något som skrivits av en ogin typ och sen duplicerats i ren slentrian.
Mvh
Anders
Ewa L
Jag har två stycken och visst, de blir risiga och tråkiga om man inte håller efter lite.

Att klippa ner helt och hållet tycker jag är mer våld än nöden kräver. Brukar ta bort ~1/5-del varje år. Då blir de ständigt förnyade.

Blomningen är ju helt oemotståndlig!! wub.gif

[attachment=8962:kolkwitz...disbuske.jpg]
[attachment=8963:kolkw_nara_hog.jpg]
Aqvakul
Växsättet då?
Ewa L
CITAT (aq42 @ 31-10-2007, 08:29) *
Växsättet då?

???? Den växer precis som de flesta buskar med spröt nere ifrån marken. Vilken buske blir inte "buskig" om den inte gallras ur?
Har inte många (av totalt 33 olika sorter) som jag inte beskär på samma sätt. Mer än Vingad benved och den är nyplanterad för i år.
anna_rispan
Blir inte höstfärgen lite annorlunda också?

I min hemby finns en sån buske planterad under en blodlön. Den busken klipps inte ur och eftersom man ser den på lite avstånd så störs man inte av eventuellt "stökighet" i växtsätte. Jag störs inte iallafall.
Lotta i Gbg
Faktum är att jag tycker att kolkwitzian växer vackert, med sina bågformade grenar.
Aqvakul
Tack! då är vi två!
Anders Roslagen
Jag gillar paradiskbusken. Jag tror den kan bli ful av att man försöker hålla den liten eller i en form som inte är anpassat för växtsättet. Jag tar bara bort någon enstaka av de allra äldsta grenarna typ varannat år.

Busken här är cirka 2,5 meter hög och 3,5 meter i diameter.

Paradisbuske
Biggan_
Åh, så vacker den är Anders! wub.gif
Magdis
Underbar bild Anders! Ingen som ser den bilden kan väl komma och påstå att Paradisbusken har ett fult växtsätt!!
Jag har planterat en Paradisbuske i sommar o den är än så länge bara pytteliten. Tack vare den här tråden fick jag nu reda på att man bör gallra ur den ordentligt senare. tummenupp.gif
Aqvakul
Trevligt att det är fler än jag som är lite galen i Kolkwitzia Amabilis. Det var en verklig praktbuske, Anders!
Mvh
Anders
kerstin z5-6
OJ då .. Kanske man måste ha en sådan med då yes.gif
Hur gammal är din ? RoslagsAnders smile.gif
Cacki
Hur är det, går den att radikalbeskära? Jag har 2 st som inte har underhållits sedan långt innan vi flyttade hit. Avlövade ser dom bedrövliga ut men när de blommar förlåter man dem allt. Vi började ta bort ett par grenar varje år men jag tycker bara att de ser ännu tråkigare ut nu. Måste vi vänta ut den och fortsätta att stå ut eller kan vi kapa alltihop och låta den börja om?
Monica i Nässjö
Får jag smyga in en fråga också? Jag planterade en paradisbuske i våras men den har inte växt en endaste mm i sommar. Är de tröga i starten eller har jag fått ett dåligt exemplar? Magdis, din som också är nyplanterad, har den växt nåt sen du satte den?
Anders Roslagen
Kerstin, den är gammal, min far planterade den för närmare trettio år sedan. Jag var skeptisk för det är så torrt på platsen, men han hade sett den växa fint i nästan ren sand.

På den här bilden ses hur torrt gräset är redan i början av juli, brukar vara helt gult därefter. Det är ett mycket väldränerat krön med stenar och som är i björkrötters våld. Men det verkar nästa som om det är så den vill ha det. Buskar jag sett på näringsrik lerjord verkar inte lika glada.

Aqvakul
CITAT (Cacki @ 05-11-2007, 08:17) *
Hur är det, går den att radikalbeskära? Jag har 2 st som inte har underhållits sedan långt innan vi flyttade hit. Avlövade ser dom bedrövliga ut men när de blommar förlåter man dem allt. Vi började ta bort ett par grenar varje år men jag tycker bara att de ser ännu tråkigare ut nu. Måste vi vänta ut den och fortsätta att stå ut eller kan vi kapa alltihop och låta den börja om?

Jag har "radikalbeskärt" ett antal K. genom åren. De ha alla svarat fint med kraftig tillväxt. Efter två år så har jag haft en fin, drygt metern hög buske. Detta gäller förvisso zon 1, men jag skulle definitivt pröva även i zon 3.
Mvh
Anders

Till Monica i Nässjö ang. "tröga i starten" så stämmer det ganska väl. Först året händer inte särskilt mycket. Ha tålamod./Anders
kerstin z5-6
Låter bra .. då testar jag i z6 i nästan bara grus då smile.gif
renate
Jag har två K som står i den vilda delen av min trädgård.Då och då tar jag bort grenar som är i vägen eller döda annars får de växa fritt numera,den jag hade i trädgården grävde jag upp.
Ja Monika paradisbuske är ganskar trög i starten men kommer sedan desto bättre.
Aqvakul
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-11-2007, 17:34) *
Låter bra .. då testar jag i z6 i nästan bara grus då smile.gif

Heja Kerstin!
Kolkwitzia brukar betraktas som härdig till zon IV (V). Men den som inte vågar, kan heller inte vinna.
Lycka till.
Anders
kerstin z5-6
coolgleam.gif
hehe ... du kommer snart att märka att de där siffrorna har jag väldigt svårt att se .. Zondyskalkyli ? crazy.gif
Det är väl mest nyttigt för skidåkare så det vet var snön finns ?

Jag har ju redan blåregn ute -Magnolia o Ginko .. så denna buske må ju anses som mycket härdig då smile.gif
Dessutom är det ju väldigt vacker

K
Monica i Nässjö
Tack Anders och Renate! Bara att beväpna sig med tålamod då.
Aqvakul
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-11-2007, 18:19) *
coolgleam.gif
hehe ... du kommer snart att märka att de där siffrorna har jag väldigt svårt att se .. Zondyskalkyli ? crazy.gif
Det är väl mest nyttigt för skidåkare så det vet var snön finns ?

Jag har ju redan blåregn ute -Magnolia o Ginko .. så denna buske må ju anses som mycket härdig då smile.gif
Dessutom är det ju väldigt vacker

K

Ut sementem feceris, ita metes
kerstin z5-6
Ja visst är det så smile.gif
renate
Om du har Gingko och Magnolia ute kan du definitivt har Kolkwicia i din trädgård.Min lille Gingko fryser ner varje år och börja på noll igen här i zon 4, när vi hade en snörik vinter frös den inte lika mycket.

Den stora Gingkon i krukan står i förrådet.
Lonicera
Kanske endel tycker den ser tråkig ut på vintern, lite risig och flagig i barken men det tar den ju igen på sommaren då den blommar så ljuvligt. Även min står torrt och på berggrund i halvskugga och den är mycket stor och förmodligen rätt gammal. Hittar inte bilder från blomningstiden men jag var ute och tog en nu idag för att visa växtsättet vintertid. Jag har inte beskurit den mer än det som hänger ner så mycket att det är ivägen vid gräsklippningen och som ni ser så ser den ut som en svamp i sitt växtsätt. När den blommar så böjs grenarna ner till marken och när barnen var mycket små hade de koja därunder.

[attachment=9263:008.JPG]
Aqvakul
Tjusigt exemplar, Lonicera! bravo.gif
Eleena
Jag tycker att det är snyggt när barken flagar!

Jag har satt en hel häck med paradisbuske. Det finns ett bostadsområde i Lund där alla husen från början försågs med just paradishäckar. Den är snygg som hårt klippt också faktiskt, men det krävs nog en del underhåll...

Jag tänker låta min häck härja ganska fritt!

Lite höstglöd har den också - den är helt enkelt ljuvlig! blomma.gif
Aqvakul
CITAT (Eleena @ 21-11-2007, 12:42) *
Jag tycker att det är snyggt när barken flagar!

Jag har satt en hel häck med paradisbuske. Det finns ett bostadsområde i Lund där alla husen från början försågs med just paradishäckar. Den är snygg som hårt klippt också faktiskt, men det krävs nog en del underhåll...

Jag tänker låta min häck härja ganska fritt!

Lite höstglöd har den också - den är helt enkelt ljuvlig! blomma.gif

Jag bara äälskar ditt inlägg!!
Anders i Lund
smiley_small_hug.gif
lilla mamma
Här är det kalas hela vintern och delar av våren när grönfinkarna kommer och äter fröna. De vi har är 30+ klippta 1 gång när vi flyttade in och de är skönast i hela trädgården.
fruberglund
CITAT (aq42 @ 05-11-2007, 16:25) *
Jag har "radikalbeskärt" ett antal K. genom åren. De ha alla svarat fint med kraftig tillväxt. Efter två år så har jag haft en fin, drygt metern hög buske. Detta gäller förvisso zon 1, men jag skulle definitivt pröva även i zon 3.
Mvh
Anders

Till Monica i Nässjö ang. "tröga i starten" så stämmer det ganska väl. Först året händer inte särskilt mycket. Ha tålamod./Anders

Bor i zon 3 och har mer än radikalbeskurit!

När vi flyttade hit stod min på ett jättedumt ställe, tyckte den var ful (och det var just den här också) så jag högg ner hela och grävde upp rotklumpen. Den låg nog ovan jord nån vecka innan min man tyckte det var dumt och slängde ner den i ett hål på ängen. Där stod den som några spröt tills jag våren 2006 grävde bort gräset i en rundel runt och slängde på lite kogödsel. Vilken fart den tog! I år har den inte fått någon gödsel men har växt på bra och har blommat fint. Till våren blir det samma procedur med kogödsel och lite kärlek.

Hade jag skött om den direkt så hade den nog blommat och vuxit till sig fint tidigare och varit större nu tror jag.

Har gjort likadant med en Rosenkvitten, den låg till och med med rötterna ovan jord när det snöade och den mår bra nu. Är väl inget att rekommendera men buskar och träd tål nog mer än man tror även om det tar lite tid för dem att återhämta sig.

Tror en av de viktigaste sakerna är att hålla rent från gräs och ogräs allra närmast buskar och träd, det har gjort mycket skillnad för mina i alla fall.
Aqvakul
Här ser man vad en klok man och lite näring kan fixa!
svanqvistj
Hej!
Jag satte en Paradisbuske för 2 år sedan och sedan ytterligare en i somras. Nog är de tröga i starten alltid.... men jag hoppas att den äldsta kanske kommer lite mer nästa år.

Mina står också ganska torrt men det gör å andra sidan andra i grannskapet också och de är helt fantastiska.

Inte en chans att de är fula. Håller man bara efter de äldsta och grövsta grenarna så är den ständigt vacker.

Jeanette
Anders Roslagen
Finns det bara två varianter av paradisbusken - arten och namnsorten ´Pink Cloud´? Varför inget urval och förädling?
Aqvakul
CITAT (Anders Roslagen @ 01-12-2007, 00:00) *
Finns det bara två varianter av paradisbusken - arten och namnsorten ´Pink Cloud´? Varför inget urval och förädling?

En del växter är ju helt enkelt fulländade som de är. giggle.gif
Rickard__
Vi har jämnat våran paradisbuske med marken(zon 3-4). Svarade bara med fin tillväxt.
Den är planterad precis intill väggen och har stått där minst 30 år.
Är ju fantastisk när den blommar.

Växtsättet tycker jag är lite speciellt men fint då nya grenar växer ut vägrätt åt sidan eller rakt upp.
Det är nog mer de gamla förvedade grenarna med hängande barkflagor, som givit dem oförtjänt dåligt rykte.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon