Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Vi går i växthus-tankar igen efter ny inspiration- det blir vårt tredje :-)) två vägg-växthus - nu ett fristående - tankarna finnes.

Efter broschyrer ifrån Willab, Classicum, Cubex så måste jag uttrycka en helt ENORM förvåning.

Hur i helskotta anamma kan NÅGON ens TÄNKA på att köpa ett växthus ifrån Classicum+ negativ marknadsföring är inte min grej, men ett helt förord till en broschyr DEDIKERAD till hur negativt polykarbonat/isolerplast är i växthus, pepprad med vinklade fakta å en massa tyckande och negativa uttalande ifrån en Skåne-firma med Skåne-vintrar så undrar man verkligen hur seriösa dessa är? Iofs - det är ju glashus de kränger så man kan la förstå att glas måste de höja till skyn, men på ett sådant negativt sätt? och vinklade fakta?

De påstår ju indirekt att 4 mm är okrossbart *LOL*. och vinterboning???

Näää - de diskvalificerade sig direkt i vår värld. Kan inte shoppa av en firma som inte kan vara opartiska när det gäller de två världarna plast- å glas för växthus.

Hälsar Ingrid

PS Int alla broschyrer ifrån de vi frågat har kommit in. Jag återkommer när jag fått alla :-)))
uno
Hej Du.

I våras gjorde besökte jag såväl Willab som Classicum. Även jag hade läste om Classicums nerskrivning av kanalplasten. Jag får säga att jag fick ett synnerligen bra mottagande hos Classicum. Under 1-1.5 timmar informerades jag om deras produkter. Vi pratade om grundläggning, ventilation husstorlekar m.m. Jag ställde frågan om glas kontra kanalplast.
(De säljer även kanalplast) Svaret var att aluminiumstomen utgör en stor värmeförlust. Med glas och bubbelplast som även täcker aluminiumstomen uppnår man en bra isolering när den behövs samt ett genomskinligt hus på sommaren. Rent estetiskt tycker jag att kanalplast är bedrövligt.

Men som sagt glas och bubbelplast kan man ha på alla växthus oavsett inköpställe.
Lofvet
Jag gick på Willabs marknadsföring och köpte en växthus med 8 mm kanalplast som jag nu "hårdtestat" i ungefär tre månader.

Växthuset verkar hålla värmet hyfsat på kvällarna/nätterna. Nu har jag ju inget glasväxthus att jämföra med, men jag undrar hur stor skillnad det faktiskt blir. Man kanske märker större skilland tiddigt på våren eller sent på hösten.

Det är estetiskt sett inte särskilt snyggt med kanalplast. Det hade nog varit trevligt att både kunna se in och ut ur växthuset.

Ett annat problem med kanalplast är fukten. När det är riktigt regnigt och fuktigt ett par dagar i sträck så "fastnar" det vattendroppar på insidan av växthuset. Alla kanalplastskivor blir täckta med ganska stora vattendroppar som ser till att det blir en grym grogrund för mögel och svamp. Jag blev tvungen att ta min fönsterskrapa och skrapa bort allt vatten samt ställa in en fläkt för att få ordning på detta. Just detta är den absolut största nackdelen jag sett med kanalplast hittills.

LÖFVET
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag betvivlar inte att servicen och bemötandet är bra hos alla firmor.
Kanalplast - jaaa - det är den nya bredkanalande som är intressant, just för att kunna se in och ut samt för det estetiska, de tvåvi redan har är 4 & 6 mm plast. Det finns även andra mer genomskinliga plastsorter på marknaden numera. Just nu är det nog Jonslund som leder ligan här för snygga växthus etc - så det är kanske dem vi kommer att fortsätta att prata med. Man kan få hemskt mkt anpassat.

Har haft kanalplast själv på växthus i snart sex år. Det håller vad det lovar. Att bubbelplast samt glas kan vara ett bra alternativ till plast och bubbelplast i tjockare utförande i mellan och norra Sverige ställer jag mig enormt tvivlande till. Classicum må ha bra försäljare men u-värdenkan de itne prata förbi när det gäller kallare nejder. De talar ju sitt tydliga språk.
Ja - Helios retro . Snyggt växthus för ca 75 000 i tio kvm utförande och glas. Det får man många Euro Serre i samma storlek för ifårn Willab. Cirka fem stycken *LOL*!!!!!!!!

Lofvet - Du måste ha en fläkt i växthuset - ur är det med ventilationen för övrigt? Även med glas måste man ha en fläkt - de är basutrustning och ingen nackdel med kanalplasten- utan mera 'så är det' :-))) luften åste röra sig och förnyas hele tiden.
Vi har ingen nämnvärd grogrund för mögel å svamp i kanalaplastväxthusen, men man måste ju göra rent varje år -även med glas måste man putsa å hålla rent , 1 - 2 ggr per år.

Återkommer när jag ha tittat närmre. besvikelsennu är ju att Kubex inte hadeen bättre broschyr att komma med - så nu är det Classicum, Willab, samt Jonslund som ahr skickt bra mtrl.

Hälsar ingrid
kerstin z5-6
Kubex såg jag på Noliamässan -Tyvärr måste jag säja att det var gräsligt fult ohmy.gif wacko.gif helt ogenomskinligt , men han kanske har snyggare `?

Putsa mina växthusglas gör jag inte så ofta , kanske en gång vart annat år ..o rinnande fukt har jag aldrig haft på insidan laugh.gif blink.gif
lindsay
Hej!

För min del är det bara glas som gäller, fast modernare och snyggare plast kommer väl, det är av rent estetiska skäl det där med glas, det är nog mer praktiskt med plast.
Jag har mitt växthus som kallväxthus och det spelar väl oxå in, om jag värmt det skulle jag inte ha glas.

Jonslunds stora, fina och stabila växthus såg jag på Lisebergsmässan, om jag hade råd skulle jag köpa ett sån´t.

Eller varför inte ett vackert träväxthus, lackat i grått eller engelskt röd nårrifrån, det är väl drömmen, snyggare kan det inte bli!

Kram o hälsningar Lindsay/Linda
uno
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-08-2003, 00:24)
Todeloo,

Kanalplast - jaaa - det är den nya bredkanalande som är intressant, just för att kunna se in och ut samt för det estetiska, de tvåvi redan har är 4 & 6 mm plast. Det finns även andra mer genomskinliga plastsorter på marknaden numera. Just nu är det nog Jonslund som leder ligan här för snygga växthus etc - så det är kanske dem vi kommer att fortsätta att prata med. Man kan få hemskt mkt anpassat.

Har haft kanalplast själv på växthus i snart sex år. Det håller vad det lovar. Att bubbelplast samt glas kan vara ett bra alternativ till plast och bubbelplast i tjockare utförande i mellan och norra Sverige ställer jag mig enormt tvivlande till. Classicum må ha bra försäljare men u-värdenkan de itne prata förbi när det gäller kallare nejder. De talar ju sitt tydliga språk.
Ja - Helios retro . Snyggt växthus för ca 75 000 i tio kvm utförande och glas. Det får man många Euro Serre i samma storlek för ifårn Willab. Cirka fem stycken *LOL*!!!!!!!!

Lofvet - Du måste ha en fläkt i växthuset - ur är det med ventilationen för övrigt? Även med glas måste man ha en fläkt - de är basutrustning och ingen nackdel med kanalplasten- utan mera 'så är det' :-))) luften åste röra sig och förnyas hele tiden.
Vi har ingen nämnvärd grogrund för mögel å svamp i kanalaplastväxthusen, men man måste ju göra rent varje år -även med glas måste man putsa å hålla rent , 1 - 2 ggr per år.

Återkommer när jag ha tittat närmre. besvikelsennu är ju att Kubex inte hadeen bättre broschyr att komma med - så nu är det Classicum, Willab, samt Jonslund som ahr skickt bra mtrl.

Hälsar ingrid

Hej Ingrid

Inte är det 75.000 för tio m2. Det var värst vad negativ Du är till Classicum.
ca. 55.000 för 17m2. 2 meter i sidohöjd och en härlig bredd - 3.83 meter.
Läckra smala glas lackerade i en passande färg. Dessutom avgår 10% i år.

Svårigheten tycker jag är att det knappt finns något växthus med minst
30 graders taklutning,

En sommarnattshälsning
Uno
uno
Todeloo,

Hälsar ingrid

Hej igen.

Glömde att säga att den nya breda kanalplasten blev jag något besviken på. När man tittade genom den på något som var en bit bort då såg det
skevt ut.
Uno
uno
CITAT (Lofvet @ 07-08-2003, 10:45)
Jag gick på Willabs marknadsföring och köpte en växthus med 8 mm kanalplast som jag nu "hårdtestat" i ungefär tre månader.

Växthuset verkar hålla värmet hyfsat på kvällarna/nätterna. Nu har jag ju inget glasväxthus att jämföra med, men jag undrar hur stor skillnad det faktiskt blir. Man kanske märker större skilland tiddigt på våren eller sent på hösten.

Det är estetiskt sett inte särskilt snyggt med kanalplast. Det hade nog varit trevligt att både kunna se in och ut ur växthuset.

Ett annat problem med kanalplast är fukten. När det är riktigt regnigt och fuktigt ett par dagar i sträck så "fastnar" det vattendroppar på insidan av växthuset. Alla kanalplastskivor blir täckta med ganska stora vattendroppar som ser till att det blir en grym grogrund för mögel och svamp. Jag blev tvungen att ta min fönsterskrapa och skrapa bort allt vatten samt ställa in en fläkt för att få ordning på detta. Just detta är den absolut största nackdelen jag sett med kanalplast hittills.

LÖFVET

På kvällen när de automatiska fönsteröppnarna stäcker skall Du öppna ett vädringsföbster för att få ut fuktig luft. Det är därför bra om inte alla takfönstren är automatiserade. Detta fick jag lära mig av Classicum.
Ingrid på Västkusten
CITAT (uno @ 09-08-2003, 00:09)
Todeloo,

Kanalplast - jaaa -  det är den nya bredkanalande som är intressant, just för att kunna se in och ut samt för det estetiska, de tvåvi redan har är 4 & 6 mm plast. Det finns även andra mer  genomskinliga plastsorter på marknaden numera. Just nu är det nog Jonslund som leder ligan här för snygga växthus etc - så det är kanske dem vi kommer att fortsätta att prata med. Man kan få hemskt mkt anpassat.

Lofvet - Du måste ha en fläkt i växthuset - ur är det med ventilationen för övrigt? Även  med glas måste man ha en fläkt  - de är basutrustning och ingen nackdel med kanalplasten- utan mera 'så är det' :-))) luften åste röra sig och förnyas hele tiden.

Hälsar ingrid

Hej Ingrid

Inte är det 75.000 för tio m2. Det var värst vad negativ Du är till Classicum.
ca. 55.000 för 17m2. 2 meter i sidohöjd och en härlig bredd - 3.83 meter.
Läckra smala glas lackerade i en passande färg. Dessutom avgår 10% i år.

Svårigheten tycker jag är att det knappt finns något växthus med minst
30 graders taklutning,

En sommarnattshälsning
Uno

Pris-citat direkt ur prislistan för ett Helios victorian Retro:

Ok...... ett 2,360X3,100 mm kostar 55 695 kr. Mindre alltså- den storleken jag vill ha ca tio . Tillkommer frakt. Såg fel på storleken i prislistan - LOL - tjugotusen mindre pengar, som hittat! Jag får fortfarande någre Euro-serre växthus för den hehe....

Helios Victorian kostar i 4 mm enkelglas för 9,6 kvm 27 995 , detta är exklusive skjutdörr å fönster. Och frakt.

Helios3,100 x 3,100 m 4 mm enkelglas kostar )9,6 kvm kostar 19995 kr exklusive frakt.

Får man andra prisuppgifter på plats?

Uno - undersök Jonslund med - det är ju de som har gjort delar av Fjärilshuset i trädgårdsföreningen. Där får jag nästan TVÅ Jonslund för ett helios victorian retro.

har inga åsikter om taklutningen - www.florum.nu är ju en annen firma att udnersöka med :-)
jag är intresserad av ett flackt tak men det är nog ett specialanpassat special snart hembygge det blir här - om ett par år LOL - man skall ju ha tid med!

Nu skall jag sussa och drömma vidare. Sista ordet är itne sagt och sista lösningen är itne hittad heller ;-))))))
hembyggestanken rycker närmre. har Du bestämt dig Uno för modell ännu?

Kvällsliga hälsningar ifrån ingrid
Gunilla i Skåne
Vet inte om jag egentligen vill blanda mig i den här diskussionen…
Jag har handlat växthus från både Willab och Classicum och har varit nöjd med båda växthusen och servicen på företagen.
Jag tycker att Classicums nerskrivning av polykarbonat är oproffsig, vet inte varför de gör så, trots allt kan man få deras växthus med polykarbonat om man så önskar (i alla fall enligt prislistan)

Fast som skåning har jag väl svårt att se fördelar med polykarbonat… för nog är väl glas vackrare????
Nu vill jag själv inte ha växthuset till enbart odling utan även lite ”till lyst”, en liten stol, ett litet bord, att sitta och njuta vid skall också få plats.

Men bortsett från Classicums anti-polykarbonat-propaganda så måste jag ge en stor elloge till dem, deras växthus och framförallt deras service. Har som sagt inget negativt att anföra gällande Willab, men Classicum var det där lilla extra. Otroligt serviceinriktade både per telefon och ”i verkligheten”.
Och deras Serralux-växthus var kanon, stabilt, rejält, perfekt passform när man monterade. När jag köpte det fanns det inget jämförbart hos Willab, idag har de många fler modeller att välja bland.

För ett år sen flyttade jag till min tredje trädgård, här finns ännu inget växthus, har inte bestämt mig för placeringen än… om jag handlar från Classicum eller Willab eller någon annan när det blir dags låter jag vara osagt för trots allt blir priset avgörande om kvalitén verkar likvärdig.

Men glas blir det även nästa gång och HELA glasrutor, första växthuset hade delade glasrutor och det blir det inte fler gånger, skarvarna tycker jag är omöjliga att hålla snygga! Men som sagt, jag är skåning och har full förståelese för att man i andra landsändar måste lägga in andra värderingar i valet glas-polykarbonat än de rent estetiska.

Vet inte om det är riktigt rättvist att jämföra Euro Serre (Willab) med Helios Retro (Classicum). Euro Serre verkar väl mest likt Serralux (som är betydligt billigare) vad jag kan se. Men jag orkar ingen exakt prisjämförelse, det får var och en göra själv.
Ingrid på Västkusten
Tack för alla svar på min provokativa tråd :-) jag kan ju säga att det var lite meningen med att skriva så här - och om nån tagit illa upp ber jag om ursäkt.

Glada hälsningar ifrån Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon