Floppy
Nu är det så här att jag har tänkt att förvara mina pellisar i mitt föråd där en värmefläkt ser till att temperaturen ligger mellan 5-10 plus under vintern...
...men för ett tag sedan så var de ju vandaler här i området och de kastade alla mina pellisar i en jättestor och bred buske med ett dike bakom...jag hittade de flesta (förlorade ett par tre stycken) och de vart lite tilltufsade...jag tog omedelbart in dem för vård i värme och under lysrör...de har precis slutat blomma och en del grenar har börjat torka in...jag hade inte hunnit göra iordning hyllorna där pellisarna ska stå förens nu...

...mina frågor är nu...

...kan jag klippa ner dem lite nu pga av storleken...och att de inte får plats under hyllorna...?
...och de har ju stått i mitt sovrum som har en temperatur på ca 22 grader...hur gör jag för att de ska klara av temperaturväxlingen från 22 till 5-10 grader?

...jag tycker att två av mina pellisar redan ser döda ut...de är super torra enda ner till jorden...kan de ha dött redan eller är de bara i vila...och att rötterna fortfarande lever...?

Kom på en sak...alla pellisarna utom de två som har torkat in har det vuxit låååånga nya grenar på...ska de tas bort?
Floppy
Är det ingen som kan svara på mina frågor??? sad.gif
Jag vill gärna ställa ut pellisarna så snart som möjligt...
sqrulan
Jag klipper alltid ner mina pelargoner och ställer dom i källaren ca:10-15 grader varmt.
Vattnar ytterst lite,typ en gång i månaden en liten skvätt.
Engelska pelargoner vet jag ej om man kan göra så med,men jag testar i år.
MariaS
Engelska och doftisar har jag i växthuset med tillskottsbelysning och +10 och lätt vattning. Jag klipper aldrig ner dem förrän i februari. Jag har märkt att dessa ogärna vill komma tillbaka om de får gå i full vila, utan verkar trivas bäst om de får gå ner på halvfart och sedan komma igen. Mitt ex har sina doftisar som blommande blomma i fönstren året runt, och de är enorma.
sqrulan
slap.gif Oj,var ska jag ställa dom då?????????Jag har lixom lite fullt
överallt har börjat samla på porslinsblommor. whist.gif
*Stintan*
Jag bor i hyreshus och har därför minimalt med plats att förvara sånt som övervintrande pelargoner. Jag har helt självsvåldigt burit ut pellisarna och ställt dom i ett norrfönster i trapphuset. Det är ingen granne som klagat hittills och pellisarna har klarat sig bra där med vattning någon gång ibland bara (lite kallare än inne i lägenheten är det där)
Jag har oxå klippt ner dom innan . Nu är det tredje året dom får övervintra där ute o jag hoppas dom överlever även denna vinter.
aldo
CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 16:43) *
slap.gif Oj,var ska jag ställa dom då?????????Jag har lixom lite fullt
överallt har börjat samla på porslinsblommor. whist.gif

Engelska pelargoner klipper man bäst ner på hösten om man vill ha blommor till nästa år .

Sedan trivs de bra i +8- 10 C med extra-ljus .

Hängpelargoner kan vara tjuriga har jag märkt men ljus vill de ha cool.gif
aldo
CITAT (Floppy @ 01-11-2007, 15:18) *
Är det ingen som kan svara på mina frågor??? sad.gif
Jag vill gärna ställa ut pellisarna så snart som möjligt...

Du tänker väl inte ställa ut pelargonerna ..... rolleyes.gif

De pelargoner med långa,rangliga grenar lever ju men vill ha ljus antar jag .

Övriga får du väl lyfta upp ur krukan och se om rötterna är vid liv .
Är de helt torra utan ngt grönt ....nja,det kan ju vara liv confused.gif i plantan .

Vandaler .....i din trädgård ninja.gif

Ibland önskar man att alla växter hade rhizomer som skall övervintra i skåpet .
Floppy
CITAT (aldo @ 01-11-2007, 19:58) *
Du tänker väl inte ställa ut pelargonerna ..... rolleyes.gif

giggle.gif ...nä jag menar att jag vill ställa ut dem i förådet där det är 5-10 grader (beror på hur kallt det är ute)...kan jag bara ställa ut dem dit alltså???...jag tänkte mest på att det blir en väldans omställning i temperatur för dem...

CITAT (aldo @ 01-11-2007, 19:58) *
De pelargoner med långa,rangliga grenar lever ju men vill ha ljus antar jag .

...menar du att jag ska ha belysning på timer tex i förådet???

wacko.gif ...är så vilsen i denna djungel....jag misslyckades totalt med mina pellisar förra året...inte en enda överlevde...och då vattnade jag bara 3-4 ggr ...inget ljus och tempen var 5-10 grader...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon